Pagina 1 van 2

fs1 loopt voor geen meter meer

Geplaatst: 29 jul 2012, 16:55
door Saerens
Gisteren was ik gaan rijden met de fs1 en plots gaat mijn snelheid van 60 naar 50. Als ik mijn koppeling inhoud dan valt de brommer steeds stil.
Gisteren startte hij van de 2e kickstart. Na die rit start hij helemaal niet meer met kickstart en moet ik hem steeds in gang lopen. (en zelfs dit gaat niet meer van de eerste keer). Alsook denk ik ergens een ratel te horen in de motor... Al ben ik niet zeker of dat de oorzaak is...

Ik ben deze week nog naar de zee, Brugge, Gent enz... gereden. Een tocht van 2 dagen en alles verliep perfect.

Kortom: hij komt niet meer op toeren, rijdt 10km/u trager, is moeilijk in gang te krijgen, valt makkelijk stil, en er ratelt ook iets denk ik.

Ik heb de carburator net eens uitgekuist dus dat kan het al niet zijn denk ik..

Kan iemand mij helpen via tips? Of woont er iemand in de buurt van Dendermonde-Brussel die snel eens wilt kijken?

Met vriendelijke groet

Tom

Geplaatst: 29 jul 2012, 16:56
door the_destroyers
Kraantje ook uitgekuist?

Geplaatst: 29 jul 2012, 17:03
door Saerens
Kheb de benzinekabel er eens afgehaald en kraantje opengezet om te zien of de benzine vlot loopt. Dit is geen probleem.

Geplaatst: 29 jul 2012, 19:35
door marco
Kijk je ontsteking eens na.

Dat rammelen zijn meestal de zuigerveren en heeft bijna elke fs1 wel.

Geplaatst: 29 jul 2012, 21:35
door Saerens
Hoe doe ik dat dan?
Ik heb de faq al eens doorlopen maar het is me toch niet allemaal zo duidelijk...

Geplaatst: 29 jul 2012, 21:48
door Dr. Bob
Hum, lijkt me dat je compressie mist
Ik zou maar eens naar de zuiger kijken, kon wel eens een gebroken zuigerveer zijn of een stukje uit de zuiger . Of een kras in de cilinder door een losgekomen zuigerpen slotje.
In ieder geval iets waardoor je meer schade kunt krijgen als je ermee doorrijdt.

Geplaatst: 31 jul 2012, 10:27
door Saerens
Zodra ik de uitlaat loskrijg zal ik het meteen controleren! ;)

Geplaatst: 31 jul 2012, 15:44
door Saerens
Het is geen mooi plaatje. Piston heeft een gatje, zuigveren afgebroken, krassen gemaakt op piston en binnenkant cilinder. Zelf een deel van de piston veerset en zuigveren zijn niet meer te vinden. Zelfs niet in de uitlaat. Dat wordt wat werk! Iemand een piston en cilinder op overschot? :p

Geplaatst: 31 jul 2012, 16:07
door marco
Niet best :shock:

Geplaatst: 31 jul 2012, 16:10
door ginofs1
hum dan zit het aluminium gruis ook in je kruk lagers en drijfstang.
blok moet dan geheel uit elkaar.

Geplaatst: 31 jul 2012, 16:36
door Saerens
Mijn cilinder was een f5b met ook "tum178" op. Dus ik neem aan dat het een originele is. Vervang ik deze best of kan ik nog iets aan die krassen doen?
Indien ik moet vervangen, iemand nog een goede liggen of een goede aanrader via webshops?

Gino, kan jij daar eventueel nog iets aan herstellen? Mijn cilinderkop heeft ook wat schade opgelopen trouwens...

Geplaatst: 31 jul 2012, 16:43
door marco
Maak eens wat plaatjes voor de duidelijkheid :wink:

Geplaatst: 31 jul 2012, 16:58
door Saerens
Kheb meteen wat foto's gemaakt. Sorry van de kwaliteit!

Afbeelding

Algemeen langs binnen nog goed, op 1 zijde na:
Afbeelding

Aan deze zijde zijn er 2 groeven:
Afbeelding
Afbeelding

cilinderkop is ook niet wat hij geweest is (vol putjes)
Afbeelding

en de piston, achja, die is er aan:
Afbeelding
Afbeelding

Wat doe ik best? Alles vervangen of cilinder nog laten oplappen?

Geplaatst: 31 jul 2012, 17:58
door marco
Cilinder laten opboren naar een volgende overmaat.

Geplaatst: 31 jul 2012, 18:27
door NIX
Dat gaatje is niet veroorzaakt door de schade, dat hoort daar. Verder ben je gewoon een borgclipje verloren met de bijbehorende schade. Overmaaatzuiger kopen, en cilinder laten boren. Gezien de diepte van de krassen zou ik meteen 2 overmaten groter pakken.