Pagina 1 van 2

2ru technisch detail wie weet het precies

Geplaatst: 28 jan 2012, 17:41
door heino
Hallo experts

heb zojuist een 2ru open gemaakt waar een raar geluid uit komt

ik ga er van uit dat de lagers en krukas vervangen moeten worden

maar hierover gaat mijn vraag niet

ik zag bij het openmaken dat de oliepomp niet gebruikt was nu is dat naar mijn mening niet zo erg als je de olie direct in de benzine mengt.

Maar ik zag dat er ook een slangetje van de oliepomp gaat naar een klein (ik vermoed een sproeiertje) dat in het midden van de luchtingang zit vlak voor deroterende schijf

!! kan het zijn dat je met dit type motor altijd smeer problemen krijgt als je de oliepomp niet gebruikt ??

is dit "sproeiertje" voor de smering van de roterende schijf of is dit een extra olie smering voor ook de rest van het blok

ik heb weleens een ouder type roterende inlaat open gehad maar kan me niet herinneren dat daar zo een constructie zat is dit iets wat alleen bij de 2ru type's voorkomt?

Geplaatst: 28 jan 2012, 18:21
door koppel
dit sproeiertje is gewoon de toevoer van de smeerolie voor krukas/lagers/zuiger/cylinder.

komt zo in het inlaatspruitstuk terecht en gaat met het benzine/lucht mengsel mee naar binnen.

als je mengsmering gebruikt is het beter de pomp te verwijderen en dit sproeiertje af te sluiten, anders mischien aanzuigen valse lucht.

zover ik weet hoeft de inlaatschijf niet gesmeerd te worden.

Geplaatst: 29 jan 2012, 18:56
door heino
ok duidelijk

maar moet het aangesloten zijn op de olie pomp of mag je het ook vervangen door olie in de benzine te mengen?

Geplaatst: 29 jan 2012, 18:59
door the_destroyers
heino schreef:ok duidelijk

maar moet het aangesloten zijn op de olie pomp of mag je het ook vervangen door olie in de benzine te mengen?


Als je je oliepomp niet gebruikt, dan sluit je beter alles af. En meng je zelf olie in de benzine.

Geplaatst: 29 jan 2012, 19:23
door NIX
In NL moest je altijd in alle FS1's mengsmering tanken. Alleen de Sheriff en later de 2RU hadden een oliepompje. Velen zijn er van overtuigd dat een snelle FS1 beter af is met mengsmering dan met een oliepompje dat mogelijk een keer faalt en dure reparaties met zich meebrengt. Bij mij is zo'n pompje nog nooit kaduuk gegaan, maar om eerlijk te zijn rij ik eigenlijk altijd zonder. Je 2Ru kan probleemloos overschakelen van een pompje naar mengsmering.

Geplaatst: 29 jan 2012, 23:41
door marco
Ik heb het kuntstof tandwiel verwijderd uit het blok en het pompje laten zitten.
Zo ziet het er nog origineel uit en je hebt wat minder weerstand omdat het pompje niet onodig aangedreven word.

Geplaatst: 30 jan 2012, 08:48
door NIX
Ik denk dat je de berg niet op komt door het extra gewicht van de ongebruikte pomp. Al aan gedacht?

Geplaatst: 30 jan 2012, 13:35
door fantomas
:D

Geplaatst: 30 jan 2012, 17:56
door marco
NIX schreef:Ik denk dat je de berg niet op komt door het extra gewicht van de ongebruikte pomp. Al aan gedacht?


Goed idee NIX daar had ik nog niet aan gedacht :idea:

Geplaatst: 31 jan 2012, 17:13
door NIX
Altijd fijn als ik iemand ergens mee kan helpen.

Geplaatst: 31 jan 2012, 17:55
door yamaha_fs1_2ru
nou toch heb ik hem er op...
Alleen heb tandwiel rond gemaakt. dus tanden eraf..

Paar weken minder pils en je hebt het gewicht ook te pakken.

Geplaatst: 31 jan 2012, 18:01
door marco
yamaha_fs1_2ru schreef:Paar weken minder pils en je hebt het gewicht ook te pakken.


Dat nooit :lol: :lol:

Geplaatst: 31 jan 2012, 19:23
door yamaha_fs1_2ru
Je kunt ook een carbonframe en tank maken en titanium wielen das pas gewicht besparing

Geplaatst: 31 jan 2012, 23:44
door marco
Die gietwielen zijn het zwaarst.

Geplaatst: 31 jan 2012, 23:49
door ginofs1
Ja maar: met en binnen rotor ontsteking heb je geen roterende massa.
Dus dat kan je opheffen met alu wielen toch. :roll: