Voorvork, keerring, enzo...

Alles over de techniek en sleutelen
Swizzer

Voorvork, keerring, enzo...

Bericht door Swizzer »

Vandaag de voorvork gedemonteerd.
Nu loop ik natuurlijk tegen de keerring aan.
Kijk hier:
Afbeelding

Hier en daar lees ik op het forum tips als met een tangetje het rubber eruit friemelen en dan VOORZICHTIG met een dremel (heb ik niet) de rest.
Een ander zegt met een brandertje het rubber 'weghalen' en dan met een tang/schroevedraaier het ijzer weghalen.
Wat is de nu de beste manier voor mij? Heb geen dremel en geen schroefbank. :oops: en geen Beunteam Roosteren oplossing.

Daarnaast is het volgende op één van de poten zichtbaar en voelbaar:
Afbeelding

Dit schuur ook langs de keerring op.
Dit moet waarschijnlijk een nieuwe poot worden, nietwaar?
Koppel, als je meeleest, van NIX hoorde ik dat jij mij hier wellicht kunt helpen?
Of iemand anders die poten heeft?

En dan heb ik deze losse delen er natuurlijk uit gehaald.
Afbeelding

Ze zijn redelijk roestig, moeten die ook vervangen?

En klopt het dat ik er per poot straks ongeveer 160 cc olie in moet kiepen?
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Een schroef in de keerring draaien en er uit trekken aan de schroef.
Yamaha Sheriff 1981
gklijnhout
250km gereden
250km gereden

Bericht door gklijnhout »

Had hetzelfde probleem,

Aan de onderkant van de veerpoot de inbusbout er uit draaien.
Hierbij wil de zuigerstang aan de binnenkant nogal meedraaien om dit te voorkomen het aftapboutje aan de zijkant van de veerpoot er uit halen hiervoor in de plaats een boutje m4 en dan 30 mm lang er in draaien wel even de binnenpoot geheel naar buiten trekken.
Op een gegeven moment voel je dat dit boutje iets raakt een tikkeltje vaster draaien en nogmaals aan de inbus draaien totdat deze er uit is.
Hiernaa het m4 boutje er uit halen en de complete binnenpoot er uit trekken.
Nu kan je de keerring er uit wippen door een dunne schroevendraaier door de keerring te tikken en deze naar binnen te drukken zodat de keerring ovaal wordt hiernaar valt deze er vanzelf uit.
Je onderpoot van binnen zeer goed reinigen een nieuwe keerring er met de hand indrukken en aan te tikken met een grote dop uit de doppendoos.
Borgveertje er weer voor en het raakvlak van de keerring insmeren met vet.
Een roestvrije binnenpoot voorzichtig door de keerring schuiven en de inbusbout met eennieuw koperen ring er weer indraaien als deze niet vast wil dan op de zelfde manier als bij het losmaken met een beetje geduld komt het goed.

Op deze manier gisteren mijn eigen voorvork geheel weer gedaan.
de fa in Hilversum adverteerd met nieuwe binnenpoten!
Ikzelf kon er een paar krijgen bij de plaatselijk brommerboer die er nog een paar had nieuw in de verpakking voor 3 tientjes. hij blij en ik nog veel meer.

Gert
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

deze beschrijving heeft betrekking op een DX voorvork, die hebben een imbusboutje aan de onderkant.

volgens mij is de voorvork van de hulpvrager een 2RU trommelrem model, die zitten weer anders in elkaar.

john uit hilversum heeft oud model binnenpoten nieuw en ik dacht mij te herinneren dat hij deze ook gebruikte voor 2RU modellen.

voor info: info@fs1parts.nl
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Klopt, die poten van Sjon moet je hebben. In oud type trommelbinnenpoten en nieuw type zit geen verschil. De jouwe zijn overleden.

Boren en prutsen levert doorgaans kapotte zittingen op die blijven lekken. een schroefje is meestal onvoldoende om een keerring ergens uit te trekken.

De roestige onderdeeltjes kun je gewoon een beetje schoonmaken, vervangen is niet nodig.

De keerringen haal je er als volgt uit:
- Pomp de poten ondersteboven leeg, doe er wat benzine in, even schudden en weer leegpompen.
- Klem de poten rechtop met de asogen in een flink grote bankschroef. Desnoods die van de buurman of je schoonvader ofzo.
- Pak de verfstripper en verwarm voorzichting de buitenpoot op het brede deel waar de keerring in zit. Niet de verf eraf branden.
- Klim op de bankschroef en jens zo hard als je kunt de binnenpoot omhoog. Flink door blijven jensen alsof je leven ervan afhangt. Als ik het met mijn dunne armpjes kan, moeten jullie het allemaal kunnen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Swizzer

Bericht door Swizzer »

Gaat die poot met de buitenkant omhoog, dus boven zodat daar een staaf/schroevedraaier oid doorkan om aan te trekken? Dus klem ik de binnenpoot in de bankschroef, of juist andersom?
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Bij mij zit het asoog op de buitenpoot, dus bij jou ook. Je klemt dus de buitenpoot aan de onderkant in de bankschroef, verwarmt het deel waar de keerring in zit, klimt op de werkbank en jenst zo hard je kunt met 2 handen de binnenpoot vol omhoog. Desnoods 100x. Niet denken dat je de keerring er even uit trekt, je hebt zeg maar de hele veerweg nodig om met zoveel mogelijk vaart de poot omhoog te rukken. Alleen dan komt de keerring los van de buitenpoot. Als je ziet of hoort dat de keerring een halve of een 10e mm van zijn plek komt, heb je nog een keer of 10 nodig voor ie er eindelijk uit komt.
Swizzer

Bericht door Swizzer »

Het ging perfect met de toelichting van NIX. Thank you!

Eerst verhitten:
Afbeelding

Toen 'jensen', maar dat ging echt heel vlot, niet eens gezweet :D

En alé:

Afbeelding

Maar dan zie ik het volgende: aan de onderkant van de binnenpoot (het deel wat in de buitenpoot zat), zit een verschil, kijk maar:

Afbeelding

Of heb ik wat gemist. Zit er nog wat in mijn binnenpoot? Ik heb gekeken, maar kan het niet (goed) zien.

En dan nog wat technisch: Wie kan mij zeggen waar die twee gaatjes voor dienen?

Afbeelding

En hoe zet ik het geheel straks (als ik nog binnenpoten kan krijgen :!: ) weer terug.
Moet ik nog ergens aan denken, iets doen?
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

dat verschil hoort zo, hopelijk weet je nog welke binnenpoot bij welke buitenpoot hoort...
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Het belangrijkste is dat je de keerringen eerst wat inolied en dan zo recht mogelijk naar beneden duwt/tikt zonder de lip te beschadigen.

De binnenpoot waar de geleidebus niet helemaal onderaan zit, is voor de buitenpoot met de remnok. Bij de remnok kan dus iets vervorming ontstaan zonder dat dat de werking van de vering en demping beinvloedt.

Die gaatjes zijn voor de demping, zodat bij uitveren je niet dezelfde klappen krijgt als bij het verwijderen van de keerringen.
Swizzer

Bericht door Swizzer »

Helder, bedankt voor je toelichtingen, het was NIX geworden anders :clap:

Nu maar hopen dat ik nog poten kan krijgen.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Zorg ook maar dat de foto's online blijven, ik heb ze voor de FAQ gebruikt.
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

voor binnenpoten:

info@fs1parts.nl
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

NIX schreef:Zorg ook maar dat de foto's online blijven, ik heb ze voor de FAQ gebruikt.

Daar hebben we wat aan :clap:
Yamaha Sheriff 1981
Swizzer

Bericht door Swizzer »

Daar gaat m'n opslag bij Flickr :lol:
Plaats reactie