Pagina 1 van 2

Krukas topic

Geplaatst: 04 aug 2010, 17:02
door paull
Heel interessant, en misschien kun de evaren mensen nog wat dingen uitleggen enzo? Is van het puchforum(neem aan dat ik dit mag quoten?)
Of mensen die vragen hebben over krukassen, of ook opmerkelijke dingen hebben. Verschillen tussen origineel enzovoort. Kortom lul maar raak :)
Dries schreef:Weer even open:

2 RGD krukassen besteld bij http://www.puchshop.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Eerste indruk:

Redelijk nette as. Paar dingen vallen wel op:




Afbeelding
Zie onderin de wang een zwart stuk.
Een krukas wordt voorgedraaid. Daarna gehard, en daarna nageslepen. Het lijkt net of de wang de slijpsteen daar niet heeft geraakt, dus dat er eigenlijk een deuk inzit? Ik zal het is nameten. Opzich niet boeiend, maar wel een vermelding waard.

Afbeelding
Het is een 16 mm big-end pen ipv 14 mm. Dat is gunstig. Meer oppervlakte is natuurlijk altijd goed. Ook een lekker brede spleet zodat het lager genoeg smering kan krijgen. Alleen loopt de drijfstang aan de zijkant tegen het kunstof, dat is dan weer jammer.

Afbeelding
Raar, het kunstof loopt aan 1 kant wel door, en aan de andere kant niet... Ook kan je met je nagel het kunstof al een beetje van de krukwang af trekken.

Afbeelding
Slingering 0.005 of minder. Bij alletwee de krukassen. Erg netjes, helemaal niks op aan te melden.


Conclusie.

Voor de prijs heb je een prima krukas, en zeker een geduchte tegenstander van de bewezen rito. Plus punt is echt het 16 mm big-endje.

Het nadeel vind ik wel de kunstof vulling. Mijn mening: Ze hadden het bij 2 kleine propjes moeten houden in de wang, en niet helemaal langs de drijfstang die rotzooi moeten plakken. Maar bij een normale brommer blijft het 99% zeker weten zitten, dus no worries.


Wordt vervolgd


dries


Dries schreef:Ik weet niet of het big end dan teveel axiale (in de lengterichting van de big end pen) speling krijgt, volgens mij is die kunstof ook een filler. Die van mij gaat binnenkort uit elkaar, dus dan laat ik het weten.



Ik ben overgens ook onderhoud aan mijn eigen motorblok aan het doen. (4 versnellingen mv-50/mk65/21 mm dell/opmaat kop/homoet)

Blok heeft laatst een vastloper gehad. Ik twijfelde of ik de krukas zou reviseren, want hij voelde nog zo goed aan. Totaal geen speling op het big end, en verder niks merkbaars.

Totdat ik goed ging kijken:

Krukas uit elkaar geperst, big end pen is aan de zijkant helemaal in gaan vreten:
Afbeelding

Bronzen bus gebroken
Afbeelding
En de bus was ook 2 tiende (!!!!) ovaal. Daar gaat je squish van 0.8...

Afbeelding
Drijfstang heeft aangelopen tegen de krukas.

Afbeelding
Andere kant nog meer.

Wat ik hier eigenlijk mee wil aantonen; een 2ehands krukas kan goed aanvoelen, maar vaak zijn er toch dingen mis als je echt goed gaat inspecteren.

gr

dries


Frank schreef:Een vraag van mijn kant. Waarom slijpen ze de krukaswang? Ja om hem de goede ruwheid te geven, maa wat is daar het nut van? De ruwheid van de wang is hier toch totaal niet functioneel??

hoe zit dit?


Dries schreef:Een krukas is een lomp gietstuk. Dit word dan voorgedraaid, naar zeg, alle maten +0.3 mm.

Ivm kromtrekken (de krukwang neemt veel meer warmte op dan de kruktap) gloeien ze de krukas eerst uit, daarna verhitten-->harden, en daarna ontlaten.

Dan is de krukas nog steeds vrij hard, en nog niet aan de maat. Dan wordt de krukas tussen de centers teruggeslepen, naar de gewenste maat.

Heeft dus niet zoveel met ruwheid te maken. Slijpen om een bepaalde ruwheid te halen is trouwens ook niet meer echt actueel. Tegenwoordig met microfrezen (14.000 rpm) kunnen ze dezelfde ruwheid halen....



Gisteren even verder gegaan aan de RGD krukas, jullie zullen me wel vervloeken =-)


Afbeelding

Afbeelding
Rode rotzooi.

Afbeelding

Afbeelding
Hier kon ik zo de schroevendraaier tussen steken. Maar ondanks dat, zat de rest toch vies vast.

Afbeelding
Met de doorslag leek het niet alsof die los ging, dus ik dacht, even de bovenkant losboren. Toen zag ik hoe het kunstof vastzat.

Afbeelding

Het gat in de krukas is aan de bovenkant conisch. Later wordt het dus volgegoten, en zit het dus vast. Opzich vrij slim gedaan, en flink stevig.

Afbeelding


Maar toen...

Afbeelding

De gaten zitten alles behalve recht.

Afbeelding

Check dit:

Afbeelding

Afbeelding

Euh?

Afbeelding

Ik ben ook nog bezig de krukas helft zelf op slingering na te meten. Als ik m tussen de centers meet, komen er zulke bizarre waarden uit, dat je gewoon vermoed dat die krukas niet meer tussen de centers geslepen is. Dus daar ga ik nog even wat anders voor bedenken.


Tot zover.

gr

dries[/quote]

Geplaatst: 04 aug 2010, 18:36
door ginofs1
nou die is echt gek.
dat heet nu krukasje slopen.

als je een snelle krukas wil dan moet je hem laten balanceren.
met een liggende cilinder heb je het meeste resultaat

Geplaatst: 04 aug 2010, 19:53
door paull
uh wat is dan balanceren

Geplaatst: 04 aug 2010, 20:23
door Niels
Dat de ene kant van de krukas exact net zoveel weegt als de andere kant.
En daarmee ligt het balanspunt zegmaar op de drijfstang.

Geplaatst: 04 aug 2010, 21:51
door YamaSam
die kerel is het op zn middeleeuws aan het leren :mrgreen:


het is een krukas met goede bedoelingen, maar hij moet gewoon een iets afgewerktere versie in huis halen denk ik.

z'n klok-meetpen staat trouwens onder een wel zeer experimentele hoek moet ik zeggen,
al zien er de pers en richtbank wel behoorlijk uit 8)

dat de centers links en rechts nietmeer in lijn liggen verbaast me niet,
er bestaan immers ook richtbanken met drie rollen etc, die punt is doorgaans een erfenis van het draaien van de as zelf denk ik..

Geplaatst: 04 aug 2010, 22:36
door gaserop
dit is nou wat ik bedoel, goed ogende krukassen kunnen na meting enorm bedriegen. Vandaar dat ik me afvroeg of die fs1 krukassen van assy? ook zo gemaakt zijn want ze zien er wel zo uit. mischien kan er een krukas in een fs1 van een am6 of een derbi blokje? daar zijn zo ongeveer 20 verschillende van!

Geplaatst: 05 aug 2010, 10:15
door YamaSam
:shift:

Geplaatst: 05 aug 2010, 11:17
door Niels
Volgens mij als je het zo gaat bekijken dan is een krukas net als een setje contactpuntjes;
Ze komen scheef uitgelijnd uit de fabriek en je moet ze altijd netjes richten (zodat ze niet scheef inbranden).

Je zal een krukas dus ook eigenlijk altijd (minstens) moeten checken.

Geplaatst: 05 aug 2010, 12:39
door paull
Om scheve contactpuntjes te vergelijken met een scheve krukas.....Die Dries van het pcuhforum heeft me toch een verstand van die dingen, en heeft projectjes waar je U tegen zegd.

Maare dat balanceren, meet je dan gewoon het gewicht van bij de wangen? :oops:

Geplaatst: 05 aug 2010, 20:33
door ginofs1
ik klok mijn krukasjes uit op de draaibank tussen de centers.
micro meters (2 dus) zo dicht mogelijk naast de wangen plaatsen.
op deze manier heb je het grootste bereik en resultaat

Geplaatst: 08 aug 2010, 19:09
door marco
Moet je een vliegwiel eigenlijk ook niet balanseren?

Geplaatst: 08 aug 2010, 19:13
door Tombo
Als het goed is heeft Yamaha dat al gedaan. Daarvoor zijn die "gaatjes" die in het vliegwiel zitten aan de zijkant laat maar zeggen, die half geboorde gaten

Geplaatst: 08 aug 2010, 19:18
door marco
Een 2ru vliegwiel heeft dat niet.(teminste niet die ik heb)
Mijn oude vliegwiel had wel allemaal van die geboorde gaatjes.

Geplaatst: 09 aug 2010, 14:46
door Camiel
Zeg Paull reageer je nu nog eens op mn PM....
Je stelt alles wel heel lang uit :? :?

Geplaatst: 16 aug 2010, 13:13
door Andries
Camiel schreef:Zeg Paull reageer je nu nog eens op mn PM....
Je stelt alles wel heel lang uit :? :?


mag gino ook wel eens doen..