Pagina 1 van 2

Help, mijn ontsteking doet gek!

Geplaatst: 18 mei 2010, 17:12
door Louistje
Mijn brommer doet het sinds een paar dagen niet meer goed. Hij knalt echt verrot, hij knalt soms gewoon een paar slagen niet.

Volgens mij lopen de contactpuntjes telkens weer los. Ik stel de afstand namelijk netjes af en als ik hem dan start loopt ie keurig.
Zodra ik dan ga rijden begint steeds erger te stotteren tot hij uiteindelijk afslaat. Hij wil soms alleen nog even hoogtoerig rijden.
Heb net onderweg wel 3 keer opnieuw de afstand van de puntjes goed gezet...

Ook zie ik af en toe even een vonkjes tussen de puntjes. Maar daar zit soms wel 10 seconden tussen. Dus de condensator zal nog wel wat doen.

Het tijdstip lijkt mij nog keurig. Net even met een schroevendraaier gekeken en hij gaat net iets boven het dode punt open. Lijkt mij goed, toch?


Ik rijd met een orginele F5B 40mm, mikuni 16mm (sproeier 150). vertanding 13/42.
voor de rest gewoon snelle kop, snelle uitlaat etc.

Waar kan dit aan liggen?

Geplaatst: 18 mei 2010, 17:16
door YamaSam
die 'net iets voor-' moet eigenlijk 1.8mm juist zijn,
en die punten moeten blijven staan!
je kan je ook richten op het merkteken in het vliegwiel en het lipje van de condensator (als alles origineel is qua ontsteking)

is het schroefje nog koosjer?
zijn ze niet overmatig versleten?

Geplaatst: 18 mei 2010, 17:18
door Louistje
YamaSam schreef:die 'net iets voor-' moet eigenlijk 1.8mm juist zijn,
en die punten moeten blijven staan!

is het schroefje nog koosjer?
zijn ze niet overmatig versleten?


Die precieze 1.8 mm zal ik zo nog even gaan meten met een schuifmaat.
Ook blijven de puntjes openstaat tot de zuiger weer beneden is, ongeveer. Ze gaan iedergeval niet meteen weer dicht :wink:

Ook staan ze recht op elkaar. Ze zijn nog best mooi volgens mij, ik kan er nog even een zacht schuurpapiertje doorhalen, kijken wat 't doet.

Geplaatst: 18 mei 2010, 17:22
door YamaSam
steek een sigarettenvloeitje tussen de punten, en span het op tussen de vingers,

het moet lossen als nét deze twee merktekens overeen staan:
Afbeelding

een halve toer openblijven staan is niet juist

Geplaatst: 18 mei 2010, 22:31
door Louistje
Welke merktekens, ik heb volgens mij geen merktekens op mijn vliegwiel.

Of ben ik nou blind.. :shock:


Heb nog even gemeten en volgens mij gaan de contactpuntjes net iets te laat open, maar daarom zou die wel moeten lopen.
Hij vonkt niet helemaal niet meer... :?

Geplaatst: 18 mei 2010, 22:46
door Twowheeler
Die zitten op een 2ru.
Doe het maar exact met een schuifmaat :wink:
dus eerst mee draaien om bdp te vinden
daarna 1,8mm bijtellen.
Vliegwiel terugdraaien tot hij de schuifmaat raakt.
En kijken hoeveel je punten dan openen.

Geplaatst: 19 mei 2010, 00:04
door NIX
En doe een drupje olie op het smeerviltje.

Geplaatst: 19 mei 2010, 08:45
door Twowheeler
Contactpunten
Nu zijn de contactpunten aan de beurt. Deze zitten bovenin het vliegwiel als je door de sleuven kijkt.
Met de bevestigingsschroef waarmee de contactpunten ana de grondplaat zit gemonteerd kan je de afstand tussen de punten stellen.

Je pakt de voelermaat en je draait aan het vliegwiel. Op het moment dat de contactpunten het verste open staan meet je met je voelermaat of de afstand tussen de contactpunten 0,35mm bij een originele FS1 en 0,40mm bij een snelle FS1 is.
Is dit echter niet het geval dan moet dit goed worden gezet.
Dit doe je door de bevestigingsschroef los te draaien en het bovenste puntje met een schroevendraaier naar boven of naar beneden te duwen (dus dat 'ie verder of minder ver opengaat).

Als je de contactpunten gesteld hebt, draai je de bevestigingsschroef weer vast en controleer je op de afstand nu wel 0,35mm is. Is dit niet het geval dan herhaal je procedure. Het is meestal een zaak van proberen.

Voorontsteking
Vervolgens moet het tijdstip van ontsteken afgesteld worden.
Je schuift de schuifmaat open en stopt de pen van de schuifmaat in het bougiegat. (als je een voorontstekings-afsteller hebt, draai je deze in het bougiegat)

De schuifmaat druk je tegen de cilinder aan, zo dat de schuifmaat niet verder kan en de pin die uit de schuifmaat komt, in de cilinder zit.
Nu draai je twee keer rechtsom aan het vliegwiel. Dan heb je met je schuifmaat het bovenste dode punt opgemeten ten opzichte van de cilinderkop. (met een voorontstekings-afsteller moet je het dode punt zoeken door aan de moer te draaien totdat je het bovenste dode punt hebt gevonden).

Bij de schuifmaat heb je nu een waarde gevonden. Tel bij deze waarde de voorontsteking op en zet de schuifmaat vast. (bij een voorontstekings-afsteller draai je de moer een x aantal nummertjes vast)
De voorontsteking voor een FS1 ligt tussen de 1,6 en 1,8mm (bij een snelle FS1 1,8 en bij een originele 1,6).

Dan draai je aan het vliegwiel zodat de zuiger om het ODP zit en dan steek je de schuifmaat weer in de cilinder.
Hierna ga je voorzichtig draaien aan het vliegwiel totdat de zuiger tegen de schuifmaat aantikt (die je in het bougat hebt gestopt).
Op het moment dat je zuiger de schuifmaat raakt, moeten je contactpunten openen, dit houdt in dat je de ingestelde voorontsteking hebt.
Je kan dit tijdstip stellen door de contactpuntjes te verschuiven over de stelschroef.
[/quote]

Geplaatst: 19 mei 2010, 09:21
door YamaSam
Twowheeler schreef:Die zitten op een 2ru.
Doe het maar exact met een schuifmaat :wink:
dus eerst mee draaien om bdp te vinden
daarna 1,8mm bijtellen.
Vliegwiel terugdraaien tot hij de schuifmaat raakt.
En kijken hoeveel je punten dan openen.


elk type heeft merkpunten staan hoor, sommigen staan in het onderste gat wel

Geplaatst: 19 mei 2010, 09:34
door Twowheeler
Oh ik dacht dat je in dat topic toen had gezegd dat het alleen bij een 2ru zo was :P

Geplaatst: 19 mei 2010, 11:09
door YamaSam
Twowheeler schreef:Oh ik dacht dat je in dat topic toen had gezegd dat het alleen bij een 2ru zo was :P


door de jaren heen zie je dan nog andere dingen he,
een eerste type heeft ongeveer op de zelfde plek een teken, maar niet dat lipje op het spoel,
de rand van het spoel zelf heeft daar een hoekje,

latere modellen hebben in het onderste 'venster' van het vliegwiel een streep, en richten zich op het lipje aan de condensator (dat maffe metalen strookje dat langszij omhoogsteekt dient dus toch ergens voor :mrgreen:)

Geplaatst: 19 mei 2010, 13:39
door Louistje
Hier foto's van het vliegwiel en de contactpuntjes. Die zijn nog prima toch?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onverkleinde foto's:
http://i237.photobucket.com/albums/ff64 ... 0_2298.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff64 ... 0_2302.jpg

Geplaatst: 19 mei 2010, 14:25
door YamaSam
ik vind je nok er wel wat vreemd uitzien! (die het vliegwiel raakt)
volgens mij is die afgebroken?


Afbeelding
op deze foto zie je onderaan aan de condensator mooi het ijkpunt zitten

Geplaatst: 19 mei 2010, 14:27
door YamaSam
en wat een netjes opgeslagen krukas btw! 8)

Geplaatst: 19 mei 2010, 14:29
door Tombo
Wat te denken van het authentieke "plaats hier je schroevendraaier op het carter om je vliegwiel eraf te halen" gat 8)