Pagina 1 van 3

Welke vertanding?

Geplaatst: 15 mei 2010, 14:30
door Laars
Ben nu mijn Z1 aan het inrijden.
Heb er al 220 km opzitten.

Set Up is:
Z1 60 cc immi (van John)
Snelle FS1 uitlaat
16 mm orri Mikuni met 120 lang
Mooie koffie bruine bougie
Vertanding nu is 12-44

Je raad het al, hij trekt als een wezenloos.
Topsnelheid is 65 (heel even aangeraakt met allejezus veel toeren, je wordt er bang van).

Nu wil ik mijn vertanding aanpassen zowel gunstig voor het inrijden als voor een snelheid van 70-75 km/uur

Wie heeft de oplossing? Eigenlijk wil ik de 12 laten zitten en achter kleiner gaan ivm lengte ketting.

Geplaatst: 15 mei 2010, 14:41
door NIX
Je kunt met een verhouding van ongeveer 1:3 gaan rijden. Dus 15/45, 14/44 of 12/36. Ik denk dat je het minst verandert door je 44 achter te laten zitten en voor een 14 te monteren. Eventueel voor het inrijden nog even een 13 voor, maar die jankt net zo hard als die 12. Die 1 of 2 schakels zijn meestal wel te stellen, dus dan hoeft er nog niets van je ketting af.

Geplaatst: 15 mei 2010, 14:45
door Laars
NIX schreef:Je kunt met een verhouding van ongeveer 1:3 gaan rijden. Dus 15/45, 14/44 of 12/36. Ik denk dat je het minst verandert door je 44 achter te laten zitten en voor een 14 te monteren. Eventueel voor het inrijden nog even een 13 voor, maar die jankt net zo hard als die 12. Die 1 of 2 schakels zijn meestal wel te stellen, dus dan hoeft er nog niets van je ketting af.


14/44 is toch geen 1/3 henk-jan?

wat denk je van 13/39 ?

Geplaatst: 15 mei 2010, 15:20
door Tombo
14/44 is ongeveer 1:3, en makkelijker monteren als 13/39 (en iets lichter) :P Verder is het gewoon een kwestie van testen, dat is lastig van de voren te zeggen. 14/44 is makkelijker om even snel te proberen. Ben je dan nog van mening dat het te zwaar is, dan kan je altijd nog 13/39 proberen.
Ik zou trouwens eerder 14/44 proberen als 13/39

Geplaatst: 15 mei 2010, 17:03
door NIX
Ik ben het bijna nooit met hem eens, maar deze keer helemaal.

Geplaatst: 15 mei 2010, 20:47
door zoef59
Nou ben ik even de weg kwijt, 13/39 (minder trekkracht hogere top) 14/44 (meer trekkracht minder top)

Achtertandwiel delen door voortandwiel, hoe lager het getal hoe meer snelheid, tot op zekere hoogte natuurlijk.

Geplaatst: 15 mei 2010, 21:18
door Twowheeler
Ik heb 14:43
bij 50 is het een redelijk mooi toerental. Top bij flink doortrekken: 74
dan heb je nu misschien een beter idee erover :wink:

Geplaatst: 15 mei 2010, 21:51
door Laars
Bedankt voor de info.

ik ga voor de 13/39 omdat mijn ketting geen verlenging meer kan hebben.

:close:

Geplaatst: 15 mei 2010, 21:56
door marco
Moet zwaarder kunnen met een z1 cilinder 14-39.

Maar om in te rijden is 13-39 zwaar zat.

Geplaatst: 15 mei 2010, 22:14
door Tombo
Verkijk je er niet op hoor. Een Z1 is geen wondercilinder ofzo.
13/39 vond ik prima rijden met mijn Z1. 14/39 was duidelijk te zwaar. Ik had er zelfs een Homoet pijp onder

Geplaatst: 15 mei 2010, 22:54
door wiebo
Tombo schreef:Verkijk je er niet op hoor. Een Z1 is geen wondercilinder ofzo.
13/39 vond ik prima rijden met mijn Z1. 14/39 was duidelijk te zwaar. Ik had er zelfs een Homoet pijp onder

Idd één tandje groter kan je theoretische top hoger maken, maar er in de praktijk op uitdraaien dat je top een stuk lager ligt omdat je eenvoudigweg niet 'op toeren kan komen' (powerband).

Geplaatst: 25 mei 2010, 20:48
door Laars
Heb vanavond nijn 13-39 vertanding erop gezet.
Ik heb nu dus:
Z1 cilinder 60 cc
HD kop Kstar 60 cc
16 mm carb orri mikuni/16 mm membraam
snelle uitlaat
13-39 vertanding
Mooie koffiebruine bougie/ goede gasreactie/geen terugval in 4e versnelling
250 km ingereden


Topsnelheid 70-75 kmh
Is dit niet een beetje weinig?

Hoor zo vaak over 80-90 kmh

Geplaatst: 25 mei 2010, 20:52
door Tombo
Maakt hij in de 4 net zoveel toeren als in de 3?

Geplaatst: 25 mei 2010, 20:52
door Wimmel O
ik zou tot de 500km nog niet mijn top gaan opzoeken, eerst maar es netjes inrijden :wink:

Geplaatst: 25 mei 2010, 20:54
door Tombo
250 km minder inrijden maakt geen 15 km/h verschil uit ;)