Pagina 1 van 2
Tandwiel verhoudingen
Geplaatst: 01 apr 2010, 11:57
door zoef59
Hallo techneuten
Ik vroeg me af wat het verschil in snelheid en trekkracht is met de tandwiel verhouding 14/44 tenopzichte van 13/39 je kan dit geloof ik berekenen, wat zijn jullie ervaringen.
Geplaatst: 01 apr 2010, 12:29
door Tombo
14/44 heeft een verhouding van 1:3,14
13/39 heeft een verhouding van 1:3
Met 13/39 zal je top hoger liggen, maar zal je minder had optrekken.
Ik heb toendertijd een excelsheet gemaakt hiervoor:
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=219
Geplaatst: 01 apr 2010, 12:31
door NIX
Deel ze maar. Dan zie je dat 13/39 zwaarder is dan 14/44. Hoe lager de uitkomst, hoe harder de motor moet kunnen werken. anders ga je theoretisch erg hard, maar mist de motor de power om je naar die snelheid te brengen.
Geplaatst: 01 apr 2010, 12:38
door Arnoute
als je een andere verhouding plaatst, kan het dan dat je minder snel gaat mee meer trekkracht hebt of???
Geplaatst: 01 apr 2010, 13:55
door wiebo
Arnoute schreef:als je een andere verhouding plaatst, kan het dan dat je minder snel gaat mee meer trekkracht hebt of???
Ja.
Bijv. 13/39 kan in theorie harder gaan dan 13/42. 13/42 zal weer sneller zijn met optrekken. Maar zoals HJ al opmerkt zal je brom voldoende vermogen moeten hebben om met die 13/39 daadwerkelijk 'op toeren' te kunnen komen.
Geplaatst: 01 apr 2010, 15:20
door Roberto.B
13/41 trekt snel op,... en hoge snelheid
Geplaatst: 01 apr 2010, 15:22
door Tombo
Dat kan je zo niet stellen, dat is totaal afhankelijk van je setup
Geplaatst: 01 apr 2010, 15:25
door Roberto.B
ik denk dat je het beste wat tandwielen kan kopen
en uitproberen wat je het beste vind rijden
Geplaatst: 01 apr 2010, 15:26
door Aad
Roberto.B schreef:ik denk dat je het beste wat tandwielen kan kopen
en uitproberen wat je het beste vind rijden
Voor de meeste setups is 't inmiddels wel ongeveer bekend wat je meot hoor
Geplaatst: 01 apr 2010, 15:43
door koppel
zit zo allemaal rond de 1 : 3 verhouding
afhankelijk van je setup, je lichaamsgewicht, de algehele conditie van de brommer en wat je er mee wilt, rijd je veel korte stukken door de stad of lange einden door de polder
dus soms wat lichter en soms wat zwaarder
aangezien je bij grote stappen de ketting moet gaan inkorten kan je het beste beginnen met voor en achter grote tandwielen, maximaal is 16 voor en ongeveer 44 achter, dat is zeer zwaar, mijn 2RU heeft 15/44.
voortandwiel wisselen is veel makkelijker dan achter, met een 44 achter kan je varieeren van bv 12 t/m 16 voor, waarbij 12/44 dan een hele lichte verhouding is.
beginnen met bv 16 voor en dan terugwerkend naar bv 12 heeft als voordeel dat je steeds een beetje ketting overhoud welk je kan inkorten, de ketting langer maken is lastiger.
Geplaatst: 01 apr 2010, 15:51
door Camiel
Wat zou dan het beste zijn voor
FS1 (imi

) cilinder
16mm carburateur
Snelle (imi) uitlaat
??
Geplaatst: 01 apr 2010, 16:01
door Tombo
IMitatiecilinders zijn allemaal anders.
Maar 13/44 is een mooi begin, dan kan je altijd nog een tandje groter
Geplaatst: 01 apr 2010, 16:04
door Camiel
Heb hier een (nieuwe) 13 + 14 en 43 liggen
en de oude (echt versleten) waren 14/45
Wat is het verschil tussen 13 en 14 op die 43?
13 meer vermogen?
14 hogere top?
Geplaatst: 01 apr 2010, 17:19
door NIX
vermogen haal je niet uit tandwielen. Ik ga ervan uit dat je een 50cc FS1 cilinder hebt. Met 14/43 denk ik dat je niet in de 4 in de powerband gaat komen, dus dat je steeds terug valt als je naar 4 schakelt. Ik zou 13/43 pakken. Toeren maken zal ie dan zeker doen, maar je hebt nou eenmaal een FS1 cilinder.
14/43 is leuk voor een F5B of ori cilinder. Die hebben wat meer bottompower. Rijdt echt stukken relaxter en zuiniger en bijna net zo hard. Zeker met iemand achterop of met wind tegen.
Geplaatst: 01 apr 2010, 17:21
door Camiel
is 13/43 dan ook nog goed voor met iemand achterop?