Pagina 1 van 2

zuigerveren slijten snel af

Geplaatst: 24 aug 2009, 18:45
door jonnotje
hey,

gister ben ik met de brommer wezen rijden, en na 7km begonnen de zuigerveren langsaam aan steeds mee te rammelen..
met de tijd dat ik thuis was(na 7km dus) rammelde het als een spijkerbak! :?

toen ik s'avonds thuis mijn cilinder eraf haalde zat er overal een beetje zwarte olie waarvan ik de afkomst niet echt kon plaatsen....
de naaldlager en piston pen zagen er nog goed uit, en de krukas draaide ook nog goed rond, de zuigerveren zagen er op de eerste indruk nog wel redelijk goed uit.

toen ik die zuigerveren later nog eens bekeek bleek dat de slijtlaag (van chrome ofzo :?: ) helemaal weg was, en de zuigerveren nog maar half zo breed waren als ze horen te zijn...
de cilinder was daardoor op bepaalde plekken helemaal égaal weg-gesleten... vandaar dus ook de zwarte olie overal.

ik dacht dus dat het aan de zuigerveren lag, vannochtend had ik alles schoongemaakt, en een nieuwe cilinder gemonteerd om de kapotte cilinder naar de honer te brengen.
onderweg bleek dat het niet aan de zuigerveren lag, want toen ik thuis was had deze cilinder precies hetzelfde?!?!? :? :evil:
(natuurlijk had deze cilinder een andere zuiger+zuigerveren)


Wat kan de oorzaak zijn waardoor mijn zuigerveren zo snel wegslijten?

-is het het slijpsel van het voorval?
-ik denk dat ik zeker weet dat de benzine en olie verhouding goed is
-het is gekomen sinds ik mijn nieuwe tank erop heb gemonteerd, maar dat moet niet uitmaken toch?


alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik hoop dat er een klein beetje serieus word gereageert :D :P

Geplaatst: 24 aug 2009, 18:54
door Giel_fs1
speling krukaslagers? speling big-end?

Geplaatst: 24 aug 2009, 18:55
door jonnotje
nog niet bekeken, het blok is er al wel af, maa het was me te warm vanmiddag :P

Geplaatst: 24 aug 2009, 19:49
door ginofs1
Giel_fs1 schreef:speling krukaslagers? speling big-end?


daar gaan je veertjes niet van slijten als een gek.
je veertjes krijgen veel op en neer speling als hij pingelt/ detoneert (ontsteking niet op tijd).
maar als je veertjes snel verslijten en je cilinder uit ge schraapt word, dan kan het volgens mij maar een ding zijn.
en dat is geen of veelte weinig olie in het brandstof

Geplaatst: 24 aug 2009, 19:51
door jonnotje
ginofs1 schreef:
Giel_fs1 schreef:speling krukaslagers? speling big-end?


daar gaan je veertjes niet van slijten als een gek.
je veertjes krijgen veel op en neer speling als hij pingelt/ detoneert (ontsteking niet op tijd).
maar als je veertjes snel verslijten en je cilinder uit ge schraapt word, dan kan het volgens mij maar een ding zijn.
en dat is geen of veelte weinig olie in het brandstof


dat hij pingelt kan kloppen omdat de condensator niet goed is...
maar ik zou toch zweren dat er genoeg olie in me tank nieuwe tank zit, hij is wel een klein beetje roestig, maar dat moet niet uitmaken omdat ik een goede benzinefilter heb..
of de roest moet de olie vasthouden?

Geplaatst: 24 aug 2009, 19:59
door ginofs1
nee je denkt dat je het er in ge daan hebt.
heb ik ook wel eens als ik de schuur in ga de volgende morgen, en ik al die flessen zie staan.
zeker gezellig geweest, bleek dat ik alleen geweest was die avond.

Geplaatst: 24 aug 2009, 20:00
door jonnotje
haha, nee maar bij het tanken heb ik altijd een stage-6 maatbeker bij me met genoeg olie voor 7 liter benzine, en zoveel tank ik dan ook altijd.. en die olie zit er echt in :P

Geplaatst: 24 aug 2009, 20:04
door ginofs1
je kan er snel achter komen, dat moet als volgt.
je zet er weer een nieuwe cilinder op en gaat rijden.
kijkt of het weet uitslijt.
dan zet je er weer een nieuwe cilinder op en gooit andere brandstof met olie in je tank.
en gaat rijden.
dan weer de boel bekijken, is hij niet in gesleten dan het brandstof weer om ruilen en....
rijden met dat ding weer even kijken of hij is ingesleten, is dat het geval dan weet je pas echt wat het is geweest :lol:

Geplaatst: 24 aug 2009, 20:09
door jonnotje
haha nou dat eerste is dus al gebeurt...
ik moet nu dus gaan rijden met een andere cilinder en andere brandstof/olie verhouding :P

Geplaatst: 24 aug 2009, 20:32
door ginofs1
ja dat klopt maar je kan het beste weer van voren af proberen.
nee gekheid.
als ik jou was zal ik deze brandstof er uit halen en bewaren.
nieuwe er in mikken en rijden kijken wat er gebeurt .
of is de cilinder daar al te slecht voor.
zelfde rit rijden en kijken.
ja en dan moet je weer aan een andere cilinder helaas

Geplaatst: 25 aug 2009, 16:26
door jonnotje
ik ga zometeen het blok er onder vandaan halen, maar weet iemand of je het blok kan splitsen, en dan álleen de krukas/lagers kan vervangen? en de krukas keerringen... en de rest laten zitten voor wat het is?

Geplaatst: 25 aug 2009, 19:19
door fs-ael
dat kan

maar waarom moet ie dan uit elkaar? 2 post geleden ging het nog over een nieuwe cilinder :?:

Geplaatst: 25 aug 2009, 19:47
door jonnotje
omdat ik dacht dat het alluminium poeder/slijpsel de krukas-lagers en de krukas hebben beschadigt tijdens het rijden... maar dat blijkt mee te vallen zie ik nu het blok open is

Geplaatst: 06 sep 2009, 21:11
door jonnotje
vrijdag avond een gehoonde cilinder met zuiger gemonteerd.. goed afgesteld en gaan rijden met nieuwe benzine in de tank...
eerste dag, niets aan de hand reed super soepel..
2e dat ook nog niets aan de hand, bij het starten rammelde de zuigerveren wel een beetje, maar zodra die warm was niets aan de hand.. 50km gereden

vandaag: cilinder weer kapot... precies op dezelfde manier als de andere 2 cilinders.

benzine is oranje kleurig van het roest wat in de tank zit.. zal dit de oorzaak zijn? er zitten wel gewoon 2 filtertjes tussen die tank en de carburateur. maar het hele fijne roest komt er dus toch doorheen denk ik dan?

Geplaatst: 06 sep 2009, 21:19
door ginofs1
er moet iets niet goed zijn.
haal je blok er onder uit en kom maar lang als je wil.
dan nemen we hem even onder de loep