Pagina 1 van 7

race krukas

Geplaatst: 04 jul 2009, 19:16
door koppel
iemand ervaring met de aangeboden race krukassen, top racing, almere heeft daarnaast nog een hele dure van 160 euries op z'n site staan.

ben benieuwd of het vermogen toeneemt en of ze zowel voor membraan als schijf uitvoering geschikt zijn.

Geplaatst: 04 jul 2009, 19:33
door Tombo
Waarom zou het vermogen moeten toenemen? :P

Geplaatst: 04 jul 2009, 20:00
door Twowheeler
Het vermogen zak er niet snel door toe nemen (betere spoeling misschien, maar zal niks schelen) het verschil zit hem toch vooral in het gewicht (reactie) en de kracht die het Aankan. Bedoeld voor snelle machines dus!

Geplaatst: 04 jul 2009, 21:45
door koppel
een volle krukas geeft meer vermogen, de carterruimte wordt kleiner, hierdoor bouwt de zuiger meer overdruk (spoelen) en meer onderdruk (aanzuigen) op...........

minder gewicht, meer stijfheid, perfect uitgeklokt en een lichtlopend big end lager zal ook bijdragen aan het vermogen

Geplaatst: 04 jul 2009, 21:47
door Triforce
koppel schreef:een volle krukas geeft meer vermogen, de carterruimte wordt kleiner, hierdoor bouwt de zuiger meer overdruk (spoelen) en meer onderdruk (aanzuigen) op...........

minder gewicht, meer stijfheid, perfect uitgeklokt en een lichtlopend big end lager zal ook bijdragen aan het vermogen


maar dat is allemaal zo klein dat je er niks van merkt, ik ben van een ori snelle naar een topracing krukas gegaan en ik merk daar geen verschil in.

Geplaatst: 04 jul 2009, 21:50
door Tombo
koppel schreef:een volle krukas geeft meer vermogen, de carterruimte wordt kleiner, hierdoor bouwt de zuiger meer overdruk (spoelen) en meer onderdruk (aanzuigen) op...........

minder gewicht, meer stijfheid, perfect uitgeklokt en een lichtlopend big end lager zal ook bijdragen aan het vermogen

Een hogere carterdruk hoeft niet voor meer vermogen te zorgen, een lage carterdruk kan ook goed zijn.

Geplaatst: 05 jul 2009, 10:50
door Niels
Inderdaad, het hele carterdrukverhaal van vroegâh is allang achterhaald :P

Geplaatst: 05 jul 2009, 11:09
door Tombo
Oldskool tjoening y0

Geplaatst: 05 jul 2009, 11:09
door koppel
hoezo achterhaald? volgens mij werkt een twee takt nog volgens dezelfde principes als pakmbeet 100 jaar geleden.

het effect zal wel meer/minder zijn indien lange of korte slag motor

Geplaatst: 05 jul 2009, 12:31
door FS1SE
als je carter onder druk staat spuit je olie er via de overloop slang er uit
:D

Geplaatst: 05 jul 2009, 12:49
door YamaSam
FS1SE schreef:als je carter onder druk staat spuit je olie er via de overloop slang er uit
:D

het wordt gedoeld op de ruimte rond de krukas, niet de versnellingsbak :wink:

Geplaatst: 05 jul 2009, 13:34
door Niels
koppel schreef:hoezo achterhaald? volgens mij werkt een twee takt nog volgens dezelfde principes als pakmbeet 100 jaar geleden.

het effect zal wel meer/minder zijn indien lange of korte slag motor


Het heeft niets te maken met het tweetakt principe, volgens mij had het te maken met het ontstekingspunt en detonatie enzo, waar het toch niet zo'n goed effect op had (weet ik niet meer 100% zeker).

Geplaatst: 05 jul 2009, 15:25
door fs-ael
het gaat trouwens om deze krukas

Afbeelding

die hoeft geen 160 € te kosten ik had de mijne voor 60 €

ik ga deze in een membraam blok gebruiken (die hebben minder carterdruk dan een roterend blok)

Als je naar scooter/moderne schakel krukassen kijkt zie dat die ook helemaal vol zijn

zo achterhaald zal het dan wel niet zijn

Afbeelding


maar moderne blokken hebben wel enorme spoel kanalen in het carter zitten

bij een fs1 is dit allemaal wat kleiner, dus zou een volle krukas zou de druk wat te hoog kunnen zijn ???

Geplaatst: 05 jul 2009, 15:46
door Niels
Ik dacht dat er in dat boek van Graham Bell iets stond over dat men vroeger echt heel erg hoge carterdruk wilde hebben, maar dat dat nu niet meer het doel is ofzo...

Geplaatst: 05 jul 2009, 15:51
door Tombo
Ja klopt, was een "oude" manier van tjoening. Maar wat arno ook zegt, van de spoelkanalen van een moderne schakelbrommert zijn 2x zo groot ofzo als een fs1 :P