Pagina 1 van 4

tuning tips en/of ideeën?

Geplaatst: 08 dec 2007, 12:24
door jonnotje
ik heb net besloten dat ik uit deze setup, waarmee ik nu rijd zoveel mogelijk kracht en snelheid wil halen...

nu ben ik benieuwd naar ideeën zoals iets opvijlen bijwerken of vervangen zodat ik meer trekkracht krijg of meer toeren kan draaien...
ik wil wel graag met deze 50cc blijfen rijden...

mijn setup:

Blok: 2ru
cilinder: fs1 immi 50 cc
kop: hoge druk(uit de winkel, nog niet aan geknoeit)
carb: 16mm mikuni
tandwiel verhouding: 13/41
uitlaat: snelle pijp (schuin achterkantje)
sproeiermaat: 110 lang

alvast bedankt, hoop dat er wat leuke ideetjes uit rollen! 8)

Geplaatst: 08 dec 2007, 12:33
door occ1s
Uitlaatpoort breder maken en hoger, trekt sneller dacht ik, maar voor cilindertuning zou ik als ik jou was ff bij Yamasam aankloppe :P

Geplaatst: 08 dec 2007, 12:43
door jonnotje
jah precies, ik wacht wel ff op een reactie van hem :P

me uitlaatpoort is al 26 mm breed, breder ken volgends mij ook niet, eer oppervlak geven wel, maar dan moet de inlaat poort ook iets groter of beter geflowd worden, voor meer benzine

Geplaatst: 08 dec 2007, 12:49
door Tombo
Er zit geen inlaatpoort op een fs1 cilinder ;)
Wat is de hoogte van je uitlaatpoort? Dus wat is de afstand van de bovenkant van de uitlaatpoort, tot de rand van de cilinder?

Geplaatst: 08 dec 2007, 14:12
door Dorfie
jonnotje schreef:jah precies, ik wacht wel ff op een reactie van hem :P

me uitlaatpoort is al 26 mm breed, breder ken volgends mij ook niet, eer oppervlak geven wel, maar dan moet de inlaat poort ook iets groter of beter geflowd worden, voor meer benzine


En dat met de benzineprijzen van vandaag, onverantwoord!!

:lol:

Geplaatst: 08 dec 2007, 15:36
door jonnotje
ik zal vanafond of morge me cilinder eens gaan opmeten...

maar behalfe de cilinder zijn er toch nog wel meerdere dingen te tunen voor prestatie verschil? :?

Geplaatst: 08 dec 2007, 18:46
door Martijn
Aangezien je een 2ru blok hebt, kan je je inlaat schijf ook nog wat bewerken ;)

Geplaatst: 08 dec 2007, 18:48
door jonnotje
is al snel, maar ken eigelijk nog sneller ja bijna 180 grade dacht ik dat hij ken 8)

Geplaatst: 08 dec 2007, 19:00
door Tombo
dat heeft alleen zin als je cilinder en uitlaat er ook voor bedoeld zijn. Voor de gemiddelde 50cc fs1 heeft dat geen zin ;)

Geplaatst: 08 dec 2007, 20:50
door Hans W
opmaat piepe

Geplaatst: 08 dec 2007, 20:52
door jonnotje
bedoel je opboren?

Geplaatst: 08 dec 2007, 21:41
door Thomash
Nee hij bedoelt een opmaat uitlaat die berekend word ten aanzien van de cilinder

Geplaatst: 08 dec 2007, 21:44
door mpro09
en de rest van je setup

Geplaatst: 09 dec 2007, 03:37
door Martijn
Maar dat kan je beter pas doen als je de rest van je setup zeer getuned hebt ;)

Geplaatst: 09 dec 2007, 14:26
door YamaSam
begin met alle foutjes uit je cylinder te halen, braampjes etc,
belangrijkste is dat je poorten naadloos overlopen in je blok,
om dat netjes te kunnen doen, moet je eigenlijk je blok splitsen..

er mag geen rand zijn waar het mengsel voorbij moet, ter hoogte van de voetpakking..

vervolgens, voor je je poort begint op te vijlen, maak je best een piston,
waar de rand van de kop, een mm naar beneden gevijld is, ter breedte van de uitlaatpoort.
het is wat meer werk, maar liever een piston betalen dan een misvijlde cylinder weg te moeten gooien.

wat je dus doet:
vijl je uitlaatpoort wat omhoog, geef ze een broodjesvorm, waar het hoogste punt van het gat een 25mm van de bovenrand staat,
das al een eindje, maar nog niet de maximum mogelijke, (waarschijnlijk staat ze nu op 29mm?)
steek er dan de piston met de verlaagde rand op,
zet je ontsteking juist (heel belangrijk) probeer 1.85mm voor TDP
en test de motor..

door de piston kan je dan tewetenkomen of je die laatste mm nog hoger kan vijlen of niet, met een normale piston dan hé

begin maar eerst met die naden

een goede opgevoerde motor is een akkoord met vele noten, dat weet je hé :wink: