Pagina 1 van 1

Bediening van de choke

Geplaatst: 03 aug 2007, 22:17
door CafeRacer
Beste mensen,


Ik heb onlangs een FS1 2RU gekocht.

Tijdens het stationair afstellen met een warme motor, met de choke knop naar beneden gedrukt, afstellen wilden dit niet goed lukken.
Dus choke omhoog getrokken en nogmaals afgesteld, loopt nu perfect stationair. Als ik nu met draaiende motor de choke knop naar beneden druk schieten de toeren omhoog (wordt zelfs eng), ik denk dat dit zou moeten kloppen aangezien ik het mengsel dan rijker maak.

Maar een koude start doet hij slecht als ik de choke knop naar beneden druk….

Ik twijfel over mijn interpretatie van de bediening van de choke. Voordat ik weer ga afstellen wil ik graag weten wat welke stand van de choke betekent.
De FS1 loopt verder perfect en hard.


Groeten, Bas


PS. Is het normaal dat de FS iets stoot als je hem in zijn 1e versnelling zet (hij trekt niet als hij in de versnelling staat met de koppeling in)?

Geplaatst: 04 aug 2007, 01:26
door jeroenvans
je moet de motor warm, met choke ingedrukt(naar beneden) afstellen. daarvoor draai je de luchtstelschroef in en dan 1,75 slagen uit. dan start je de motor, en zorg je ervoor dat je motor net niet afslaat met de stationair schroef(dat ding naast de gaskabel en de choke)... vervolgens speel je een beetje met de luchtstelschroef(kwartslagjes draaien beide kanten op) zodat hij het hoogst in toeren loopt. dan stel je met je stationairschroef het gewenste toerental af. maar ik geloof dat hier ook een faq voor is...

choke omhoog betekent choken... staat er volgens mij ook op(pull to choke,tenzij je een immi cabje hebt) hiermee maak je het mengsel rijker.

en dat stoten doen ze allemaal, de een wat meer de ander wat minder... hangt ook af van het toerental.

edit: ik zie dat je in de buurt woont 8) misschien toch eens een rit met mensen uit de buurt dan...

Geplaatst: 04 aug 2007, 09:50
door edje
stel je koppeling eens net wat strakker af :wink:

Geplaatst: 04 aug 2007, 19:38
door Handyman
Doe er een iets grotere sproeier in, dan kan je choke naar beneden blijven...

Geplaatst: 04 aug 2007, 22:12
door occ1s
Hmm.. maar dan kan de bougie misschien iets te donker worden toch?
In 't boekie staat ook dat het wel de bedoeling is om met de choke te starten. wat ik doe is gewoon de eerste 5 minuten met de choke te rijden...

Geplaatst: 05 aug 2007, 21:40
door CafeRacer
Was mijn vermoeden, dat ik de choke verkeerd interpreteerde, toch juist. Het zwarte knopje op de choke (gezien op een foto) ontbreekt op mijn FS1.
Het afstellen met de choke in de juiste stand (naar beneden) is gelukt :).
Een echt koude start heb ik nog niet gehad, toch nog zomer :D. Alleen de luchtstelschroef hoef ik niet zover uit de draaien, als ik hem verder uitdraai gaat het toerental flink omhoog.

Het stoten is vermindert met een lager stationair toerental. Ik zal de kabel ook nog even strakker stellen...

In ieder geval bedankt voor de info.

Voor een rit in de omgeving van Arnhem houd ik met zeker aanbevolen, beetje over de Posbank crossen of zo 8).

Groet, Bas

Geplaatst: 06 aug 2007, 14:21
door jeroenvans
het is dus de bedoeling dat het stationair toeroental omhoog gaat tijdens het afstellen... dit compenseer je dan met de stationairstelschroef(gewoon een aanslag op de gasschuif)

Geplaatst: 06 aug 2007, 22:59
door CafeRacer
Dit werkt(e) bij mijn andere bromfietsen anders, alleen een stationair stelschroef, is ook even geleden dat ik hier aan werkte...
Ik heb net nog de carburateur op nieuw afgesteld, nu staat de luchtstelschroef 1,25 slag uit, dit moet volgens mij wel goed zijn. Nog niet rijdend kunnen testen i.v.m. regen, nog geen verlichting (accu).