Mijn mails naar dienst homologatie:
het is nu blijkbaar ineens 1976 geworden, ervoor geen goedkeuring.
Op 29-aug-2013, om 09:19 heeft Homologatie Voertuigen het volgende geschreven:
Geachte,
Als Homologatie willen u meedelen dat deze datum eerste ingebruikname onlangs gewijzigd is naar 01/01/1976.
Indien er geen documenten beschikbaar zijn die deze datum eerste inschrijving kunnen staven hanteert zegt de DIV hierover het volgende:
"wij vragen ergens een officieel document of plaatje van op de blok waar het bouwjaar opstaat, een attest van een eventuele nog bestaande constructeur. Een print van eender welke site op internet is niet geldig." De DIV vraagt maw. een aanneembaar bewijs van de eerste ingebruikname. Webpagina's worden niet aanvaard omdat ze te gemakkelijk kunnen vervalst worden.
In de hoop u hiermee van dienst geweest te zijn verblijf ik,
Met de meeste hoogachting,
FOD Mobiliteit en Vervoer
Dienst Homologaties - Cel Studie
Vooruitgangstraat 56 - Lokaal 2A06
1210 Brussel
TEL : 0032 2 277 30 50
FAX : 0032 2 277 40 84
Veuillez s.v.p. conserver le numéro du ticket dans le sujet de votre réponse. Merci.
Gelieve a.u.b. het ticketnummer in het onderwerp van uw antwoord te behouden. Bedankt.
Onlangs las ik het antwoord op een vraag in de senaat aan de staatssecretaris voor Mobiliteit (vraag nr. 4-3294) waarin wordt geantwoord dat een gelijkvormigheidsattest al vanaf 1972 verplicht is.
bron:
http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 94&LANG=nl
Nu ben ik enigszins verward door enerzijds het antwoord dat geleverd werd in de senaat en uw antwoord. Wat is nu de correcte datum?
Dank bij voorbaat,
Vriendelijke groet
Hans Mertens
Op 28-aug-2013, om 16:24 heeft Homologatie Voertuigen het volgende geschreven:
Geachte,
Wij danken u voor de informatie aanvraag omtrent het invoeren van een motorfiets uit een andere EU-lidstaat.
Aangezien het over een 'oldtimer bromfiets' gaat willen wij u in eerste instantie meedelen dat wanneer het voertuig ouder dan 1976 is, het niet over een gelijkvormigheidsattest moet beschikken om de openbare weg te mogen betreden. Het voertuig kan dan zonder gelijkvormigheidsattest ingeschreven worden.
In het ander geval, wanneer het geïmporteerd voertuig over nog geen Belgisch gelijkvormigheidsattest beschikt, kan men eerst contact opnemen met de fabrikant voor het afleveren van een Belgisch gelijkvormigheidsattest voor een geïmporteerd voertuig.
Wanneer de constructeur hiervoor geen gelijkvormigheidsattest kan afleveren, leveren wij a.d.h.v volgende documenten een validatie attest af;
- Roos aanvraagformulier + Douanevignet (705)
- Buitenlands inschrijvingsbewijs
Dit validatie attest wordt dan beschouwd als een Belgisch gelijkvormigheidsattest en kan men nadien samen met het aanvraagformulier, het voertuig laten inschrijven.
In de hoop u hiermee van dienst te zijn verblijf ik;
Met de meeste hoogachting,
Kenneth Bogemans
Assistent Cel Studie
FOD Mobiliteit en Vervoer
Dienst Homologaties - Cel Studie
Vooruitgangstraat 56 - Lokaal 2A06
1210 Brussel
TEL : 0032 2 277 30 50
FAX : 0032 2 277 40 84
E-mail:
homologation.vehicles@mobilit.fgov.be
Veuillez s.v.p. conserver le numéro du ticket dans le sujet de votre réponse. Merci.
Gelieve a.u.b. het ticketnummer in het onderwerp van uw antwoord te behouden. Bedankt.
Wanneer ik een oldtimer bromfiets uit het buitenland importeer (bv Nederland) en ik geldig wens deel te nemen aan het verkeer dien ik te beschikken over een Europees certificaat van overeenstemmig, een Belgisch gelijkvormigheidsattest, een Belgisch validatie-attest, of een Belgische individuele goedkeuring. In dit geval beschikt de bromfiets niet over een Belgisch gelijkvormigheidsattest. Mag ik indien het om een bestaand merk gaat mij wenden tot de invoerder van het merk om een Belgisch gelijkvormigheidsattest aan te vragen of moet ik een aanvraag indienen om een valideringsattest te bekomen?
Dank bij voorbaat,
met vriendelijke groet,
Hans Mertens