Zelfde boring en slag fs1
Grote nadeel is dat ie nog steeds van gietijzer is.
Bij langdurig zoveel toeren gaat ie dat niet redden vrees ik.
Dat de uitlaat van een Fs1 past lijkt me ook niet echt relevant als je echt snel wil.
Ik heb namelijk nog niet één fatsoenlijke uitlaat gezien die je zo onder een Fs1 kunt schroeven, dus daar zul je toch zelf mee aan de slag moeten..
Bij langdurig zoveel toeren gaat ie dat niet redden vrees ik.
Dat de uitlaat van een Fs1 past lijkt me ook niet echt relevant als je echt snel wil.
Ik heb namelijk nog niet één fatsoenlijke uitlaat gezien die je zo onder een Fs1 kunt schroeven, dus daar zul je toch zelf mee aan de slag moeten..
-
- 50km gereden
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51
als je van plan bent om echt hoge vermogens te halen, is waterkoeling wel de beste optie
het brengt echter ook een hele hoop ongemak met zich mee, vooral voor een straatbrommer, racer is natuurlijk ander verhaal
ik denk dat je met een luchtgekoelde cilinder voor op straat hele leuke prestaties neer kan zetten, kijk maar naar die denen met de polini cilinder voor chappy
alleen deze cilinder is gietijzer, en heeft een grote membraaninlaat die je dicht moet maken als je die niet gebruikt
ik heb zelf ook lang gezocht naar cilinders van andere merken die zonder veel aanpassingen aan het blok te gebruiken zijn, en ben toen uitgekomen op puch maxi cilinders
ik heb cilinders van kstar (dmp) en athena gebruikt, deze hebben dezelfde spoelpoort aansluiting op het carter, de athena gebruik ik nu en rijdt echt fantastisch! veel beter dan alle immi fs1 cilinders die ik heb opgebrand
de voordelen van deze cilinders zijn:
zelfde tapeindafstand als fs1
aluminium met nicasilwand
zelfde formaat als je 2ru cilinder, en mooie koppen leverbaar
vaak 6 spoelpoorten, wat natuurlijk de belangrijkste reden is
vaak 45 mm boring
zeer veel keuze en verschillende poortlayouts
de aanpassingen die ik heb gedaan aan de cilinder zijn:
inlaatpoort opvullen met ''kneedstaal'' ik weet niet meer welke, keuze zat.
afdraaien 5mm aan onderkant, 3mm aan bovenkant, hemd hoeft niet afgedraaid te worden, alleen het randje van 5mm aan de onderkant dat in je blok valt moet diameter hebben van 48,8 mm
de uitlaatschacht met schroefdraad van een fs1 cilinder geslepen en passend gemaakt voor de puch cilinder,gewoon met 2 boutjes vast geschroefd, hierdoor passen alle fs1 uitlaten gewoon erop
koelribben aan de kant van de carb klein stukje weggeslepen, zodat de cilinder het carter niet raakt
de boostpoortjes zijn ook verbonden met de inlaat door ze open te frezen, en de uitlaatpoort heeft natuurlijk ook flink moeten groeien
ook moet je de spoelkanalen in je carter vergroten voor het beste resultaat, hierbij moet je op enkele plaatsen gaatjes vullen en pakkingvlak creeeren , dit kan ook met kneedstaal
de kop heb ik afgedraaid, pakkingvlak en squishrand, en een gleuf voor een o ring in gemaakt
alles bij elkaar lijkt dit heel veel werk, maar ik ben ervan overtuigd dat met andere cilinders je tegen nog meer ''problemen'' oploopt
het blijft natuurlijk gewoon erg duur en tijdrovend, maar ja, alles voor de hobby
ik hoop dat ik met deze lange uitleg een paar fanatieke hobbyisten heb kunnen inspireren, want als je eenmaal een mooie aluminium 6poorts cilinder rijdt, wil je nooit meer terug naar die gietijzeren bagger met mini spoelpoorten waar je nu mee rijdt!
veel tune en vooral rijplezier toegewenst en vraag vooral als je iets wilt weten over de aanpassingen, ik heb ook foto's eventueel
het brengt echter ook een hele hoop ongemak met zich mee, vooral voor een straatbrommer, racer is natuurlijk ander verhaal
ik denk dat je met een luchtgekoelde cilinder voor op straat hele leuke prestaties neer kan zetten, kijk maar naar die denen met de polini cilinder voor chappy
alleen deze cilinder is gietijzer, en heeft een grote membraaninlaat die je dicht moet maken als je die niet gebruikt
ik heb zelf ook lang gezocht naar cilinders van andere merken die zonder veel aanpassingen aan het blok te gebruiken zijn, en ben toen uitgekomen op puch maxi cilinders
ik heb cilinders van kstar (dmp) en athena gebruikt, deze hebben dezelfde spoelpoort aansluiting op het carter, de athena gebruik ik nu en rijdt echt fantastisch! veel beter dan alle immi fs1 cilinders die ik heb opgebrand
de voordelen van deze cilinders zijn:
zelfde tapeindafstand als fs1
aluminium met nicasilwand
zelfde formaat als je 2ru cilinder, en mooie koppen leverbaar
vaak 6 spoelpoorten, wat natuurlijk de belangrijkste reden is

vaak 45 mm boring
zeer veel keuze en verschillende poortlayouts
de aanpassingen die ik heb gedaan aan de cilinder zijn:
inlaatpoort opvullen met ''kneedstaal'' ik weet niet meer welke, keuze zat.
afdraaien 5mm aan onderkant, 3mm aan bovenkant, hemd hoeft niet afgedraaid te worden, alleen het randje van 5mm aan de onderkant dat in je blok valt moet diameter hebben van 48,8 mm
de uitlaatschacht met schroefdraad van een fs1 cilinder geslepen en passend gemaakt voor de puch cilinder,gewoon met 2 boutjes vast geschroefd, hierdoor passen alle fs1 uitlaten gewoon erop
koelribben aan de kant van de carb klein stukje weggeslepen, zodat de cilinder het carter niet raakt
de boostpoortjes zijn ook verbonden met de inlaat door ze open te frezen, en de uitlaatpoort heeft natuurlijk ook flink moeten groeien
ook moet je de spoelkanalen in je carter vergroten voor het beste resultaat, hierbij moet je op enkele plaatsen gaatjes vullen en pakkingvlak creeeren , dit kan ook met kneedstaal
de kop heb ik afgedraaid, pakkingvlak en squishrand, en een gleuf voor een o ring in gemaakt
alles bij elkaar lijkt dit heel veel werk, maar ik ben ervan overtuigd dat met andere cilinders je tegen nog meer ''problemen'' oploopt
het blijft natuurlijk gewoon erg duur en tijdrovend, maar ja, alles voor de hobby
ik hoop dat ik met deze lange uitleg een paar fanatieke hobbyisten heb kunnen inspireren, want als je eenmaal een mooie aluminium 6poorts cilinder rijdt, wil je nooit meer terug naar die gietijzeren bagger met mini spoelpoorten waar je nu mee rijdt!
veel tune en vooral rijplezier toegewenst en vraag vooral als je iets wilt weten over de aanpassingen, ik heb ook foto's eventueel
-
- 50km gereden
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51
hier zijn wat foto's van mijn blokje, dit is de eerste keer dat ik foto's upload en ze zijn met me mobiel gemaakt dus het zijn misschien niet de mooiste
http://yfrog.com/0mfoto0292aj
bewerkt schijfhuis
http://yfrog.com/2gfoto0291yj
bewerkte carterdelen
http://yfrog.com/j5foto0290yj
rechter carterdeel
http://yfrog.com/jvfoto0289skj
bewerkte inlaat
http://yfrog.com/0sfoto0287oj
linker carterdeel
http://yfrog.com/4vfoto0286ej
eindelijk echte spoelpoorten
http://yfrog.com/jmfoto0285bj
vergelijking van de spoelpoortaansluiting
http://yfrog.com/50foto0284rj
uitlaatschacht met sleuven voor montage op de puch cilinder
http://yfrog.com/jufoto0283pj
immi cilinder met afgeslepen uitlaatschacht
http://yfrog.com/13foto0064aj
afgedraaid kopje met sleuf voor o-ring
http://yfrog.com/jnfoto0123gj
cilinder op het blok voor het afdraaien, de zuiger komt nog +- 5mm onder de poorten
http://yfrog.com/jwfoto0115nj
mijn 2ru'tje zoals ik hem 2 jaar geleden heb gereviseerd, foto is van afgelopen winter, net schoongemaakt
http://yfrog.com/2gfs12ruj
paint creatie van hoe ik mijn 2ru nu aan het opbouwen ben
ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn en dat je wat inspiratie eruit kan halen
veel plezier met het opbouwen van je blokje!
groet Jurgen
http://yfrog.com/0mfoto0292aj
bewerkt schijfhuis
http://yfrog.com/2gfoto0291yj
bewerkte carterdelen
http://yfrog.com/j5foto0290yj
rechter carterdeel
http://yfrog.com/jvfoto0289skj
bewerkte inlaat
http://yfrog.com/0sfoto0287oj
linker carterdeel
http://yfrog.com/4vfoto0286ej
eindelijk echte spoelpoorten
http://yfrog.com/jmfoto0285bj
vergelijking van de spoelpoortaansluiting
http://yfrog.com/50foto0284rj
uitlaatschacht met sleuven voor montage op de puch cilinder
http://yfrog.com/jufoto0283pj
immi cilinder met afgeslepen uitlaatschacht
http://yfrog.com/13foto0064aj
afgedraaid kopje met sleuf voor o-ring
http://yfrog.com/jnfoto0123gj
cilinder op het blok voor het afdraaien, de zuiger komt nog +- 5mm onder de poorten
http://yfrog.com/jwfoto0115nj
mijn 2ru'tje zoals ik hem 2 jaar geleden heb gereviseerd, foto is van afgelopen winter, net schoongemaakt
http://yfrog.com/2gfs12ruj
paint creatie van hoe ik mijn 2ru nu aan het opbouwen ben
ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn en dat je wat inspiratie eruit kan halen
veel plezier met het opbouwen van je blokje!
groet Jurgen
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
-
- 50km gereden
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51
bedankt allemaal voor de leuke reacties!
de o-ring is inderdaad niet voor betere afdichting, is alleen vaker te gebruiken
hij smelt wel inderdaad, daarom heb ik ook zonder de o-ring gereden, dat werkt ook goed
ik heb al +- 3000km gereden met de cilinder, en ik ben zeer tevreden over het vermogen, maar vooral over de vermogensafgifte
het rijdt allemaal veel soepeler dan je van een fs1 gewend bent, en er zit een mooie snelheid in
je moet wel bedenken dat het rijgedrag niet alleen door de cilinder wordt bepaald! vooral de kop en de uitlaat zijn heel belangrijk
met immi snelle uitlaat reedt ik rond de 85 met 14-44, en met bellymoet 95 windje mee met 15-44, in de heinenoordtunnel naar beneden 100-105, allemaal echte km! op de teller is dat zo'n 10 km/h meer
dit lijkt niet echt hard, maar ik heb expres de uitlaatpoort niet al te hoog of hoekig gemaakt, dit kan altijd nog!
de timing zit nu op 125 spoelpoorten en 178 uitlaatpoort, best rustig dus
de setup die ik nu aan het klaarmaken ben is voor dagelijks gebruik, en moet dus echt betrouwbaar zijn:
puch maxi cilinder athena 45mm zonder membraan
maxi immi kop afgedraaid met o-ring compressieverhouding 10:1, squish op 0,75mm
bewerkte spoelpoorten in het carter
16mm mikuni carb met sproeier rond de 200 lang, moet nog korte kopen
de oliepomp ga ik gewoon gebruiken, ik heb daar nog nooit problemen mee gehad, behalve vergeten de olie bij te vullen dan he
immi snelle schijf, met aangepaste schijfhuis en carter
immi snelle uitlaat, af en toe de bellymoet
elektronische ontsteking van gino, hier ga ik nog een begrenzer voor maken
3 plaatskoppeling van gino
tandwielen 13-39
de bedoeling is dat ik hiermee rustig en betrouwbaar 85-90 kan rijden, en met de bellymoet tegen de 100
met die verlengde homoet heeft het blokje veel meer vermogen, maar die maakt echt te veel herrie voor dagelijks gebruik, ook weet de politie je dan snel te vinden
als alles in elkaar zit, wat nog wel een maand kan duren, dan zal ik eens een filmpje maken. met veel wheelies natuurlijk, daar hoef je niet veel voor te doen!
ik weet zeker dat het niet tegen zal vallen, ik denk zelfs dat ik de zogenaamd snelste fs1 (130 OP TOMTOM JONGE!) flink deruit trek aan het geluid op dat filmpje te horen (no offense!)
groet jurgen
de o-ring is inderdaad niet voor betere afdichting, is alleen vaker te gebruiken
hij smelt wel inderdaad, daarom heb ik ook zonder de o-ring gereden, dat werkt ook goed
ik heb al +- 3000km gereden met de cilinder, en ik ben zeer tevreden over het vermogen, maar vooral over de vermogensafgifte
het rijdt allemaal veel soepeler dan je van een fs1 gewend bent, en er zit een mooie snelheid in
je moet wel bedenken dat het rijgedrag niet alleen door de cilinder wordt bepaald! vooral de kop en de uitlaat zijn heel belangrijk
met immi snelle uitlaat reedt ik rond de 85 met 14-44, en met bellymoet 95 windje mee met 15-44, in de heinenoordtunnel naar beneden 100-105, allemaal echte km! op de teller is dat zo'n 10 km/h meer
dit lijkt niet echt hard, maar ik heb expres de uitlaatpoort niet al te hoog of hoekig gemaakt, dit kan altijd nog!
de timing zit nu op 125 spoelpoorten en 178 uitlaatpoort, best rustig dus
de setup die ik nu aan het klaarmaken ben is voor dagelijks gebruik, en moet dus echt betrouwbaar zijn:
puch maxi cilinder athena 45mm zonder membraan
maxi immi kop afgedraaid met o-ring compressieverhouding 10:1, squish op 0,75mm
bewerkte spoelpoorten in het carter
16mm mikuni carb met sproeier rond de 200 lang, moet nog korte kopen
de oliepomp ga ik gewoon gebruiken, ik heb daar nog nooit problemen mee gehad, behalve vergeten de olie bij te vullen dan he


immi snelle schijf, met aangepaste schijfhuis en carter
immi snelle uitlaat, af en toe de bellymoet
elektronische ontsteking van gino, hier ga ik nog een begrenzer voor maken
3 plaatskoppeling van gino
tandwielen 13-39
de bedoeling is dat ik hiermee rustig en betrouwbaar 85-90 kan rijden, en met de bellymoet tegen de 100
met die verlengde homoet heeft het blokje veel meer vermogen, maar die maakt echt te veel herrie voor dagelijks gebruik, ook weet de politie je dan snel te vinden
als alles in elkaar zit, wat nog wel een maand kan duren, dan zal ik eens een filmpje maken. met veel wheelies natuurlijk, daar hoef je niet veel voor te doen!

ik weet zeker dat het niet tegen zal vallen, ik denk zelfs dat ik de zogenaamd snelste fs1 (130 OP TOMTOM JONGE!) flink deruit trek aan het geluid op dat filmpje te horen (no offense!)
groet jurgen