Pagina 51 van 100

Geplaatst: 16 jul 2009, 13:12
door Roberto.B
die van mij maakt ook veel lawaai

maar dat komt door de kapoete uitlaat

Geplaatst: 16 jul 2009, 13:21
door paull
koppel schreef:dit moet 'm zijn (bron: http://www.camper-freaks.nl/olie.htm)


Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAE-specificatie gebruikt (Society of Automotive Engineers): de letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal.

Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).
Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)
”Monograde of singlegrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor ofwel lage ofwel hoge temperaturen, maar niet voor beiden tegelijk.
”Multigrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor de aangeduide lage EN hoge temperaturen tegelijkertijd.

Enkele voorbeelden:
SAE 10W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen.

SAE 15W is een monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen.

SAE 30 is een monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties beidt bij lage temperaturen.

SAE 5W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en koude streken)

SAE 10W – 50 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de zomer of warme streken)


paull schreef:hoe lager het getal bij de W hoe dunner en hoe hoger het tweede getal des te dikker. En de w scheid de viscositeit(das dus de dikte aanduiding van de olie) getallen.(edit)

Ohjah en het best kan je dus 10w30 olie nemen, die is speciaal voor de bak van een fs1.


Zoals gezegd dus :wink: En dit gaat over auto motorolie wat eigelijk viertakt is...Bij een 2t hoeft de cylinder niet door motorolie gesmeerd te worden het gaat puur om wat de olie met de platen en bak doet....

Geplaatst: 16 jul 2009, 13:27
door niels16
paull schreef:
koppel schreef:dit moet 'm zijn (bron: http://www.camper-freaks.nl/olie.htm)


Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAE-specificatie gebruikt (Society of Automotive Engineers): de letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal.

Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).
Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)
”Monograde of singlegrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor ofwel lage ofwel hoge temperaturen, maar niet voor beiden tegelijk.
”Multigrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor de aangeduide lage EN hoge temperaturen tegelijkertijd.

Enkele voorbeelden:
SAE 10W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen.

SAE 15W is een monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen.

SAE 30 is een monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties beidt bij lage temperaturen.

SAE 5W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en koude streken)

SAE 10W – 50 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de zomer of warme streken)


paull schreef:hoe lager het getal bij de W hoe dunner en hoe hoger het tweede getal des te dikker. En de w scheid de viscositeit(das dus de dikte aanduiding van de olie) getallen.(edit)

Ohjah en het best kan je dus 10w30 olie nemen, die is speciaal voor de bak van een fs1.


Zoals gezegd dus :wink: En dit gaat over auto motorolie wat eigelijk viertakt is...Bij een 2t hoeft de cylinder niet door motorolie gesmeerd te worden het gaat puur om wat de olie met de platen en bak doet....


dat zeg je nu wel paul maar je bak word ook wel warm en de olie ook dus ik denk dat het wel degelijk uitmaakt :wink:

Geplaatst: 16 jul 2009, 13:35
door paull
Saat er toch ook :lol: ''het gaat puur om wat de olie met de platen en bak doet''

Geplaatst: 16 jul 2009, 13:40
door niels16
Roberto.B schreef:die van mij maakt ook veel lawaai

maar dat komt door de kapoete uitlaat


toch maar eens wat aan laten lassen mischien :wink:

Geplaatst: 16 jul 2009, 16:01
door Vincent2
bij jmpb zeggen ze bij gelijkrichtercel: Gelijkrichtcel Yamaha FS1 / Nieuw model.

moet ik een oude of een nieuwe hebben voor een 1j5?

Geplaatst: 16 jul 2009, 16:44
door paull
Vincent2 schreef:bij jmpb zeggen ze bij gelijkrichtercel: Gelijkrichtcel Yamaha FS1 / Nieuw model.

moet ik een oude of een nieuwe hebben voor een 1j5?


chief zoek nou es je bouwjaar etc. dan weetje alle antowoorden

Geplaatst: 16 jul 2009, 16:46
door Vincent2
bedoelt ge dit nu?
1K3 1J5 100101 200000 FS1P-DX 1976

Hoe moet ik nu aan de antwoorde kome ?

Geplaatst: 16 jul 2009, 16:48
door Yamaha rd50m
paull schreef:
Vincent2 schreef:bij jmpb zeggen ze bij gelijkrichtercel: Gelijkrichtcel Yamaha FS1 / Nieuw model.

moet ik een oude of een nieuwe hebben voor een 1j5?


chief zoek nou es je bouwjaar etc. dan weetje alle antowoorden


als je niet weet welk oud type en welk nieuw type fs1 is mag je nog weten om hoeveel uur je fs1 gebouwd is, dan weet je het nog niet...

Geplaatst: 16 jul 2009, 16:58
door Vincent2
idd, kunnen ze nu niet gewoon met jaartallen werken bij jmpb ipv oud en nieuw type

Geplaatst: 16 jul 2009, 18:28
door Aad
Gewoon kijken hoe 't ding er uit ziet wa je de rin heb zitte!

En die modeljare heb je echt niet nodig, gewoon in de 'personal gallery' of hoe dat hier ook mag heten checken wie dezelfde brommahh heeft en nen PMetje sture henkies!

Geplaatst: 16 jul 2009, 19:19
door Louistje
De warmlopers op FS1's worden toch grotendeels veroorzaakt door de te kleine koelribben. Is die niet op te lossen door er een grotere cilinderkop op te plaatsen.

Past een cilinderkop van een Puch Maxi ook op een FS1?

Geplaatst: 16 jul 2009, 19:32
door Zwepper
je kan er idd een grotere kop opzetten (heb ik ook op elke fs1 zitten)
die van een puch maxi past wel maar dat is niet bepaald veel groter dan een standaart
fs1 kop. probeer anders is een kreidler kop of een protuna kop :wink:

Geplaatst: 16 jul 2009, 19:41
door Louistje
Een kreidler heeft toch dikkere tapeinden, kan je die cilinderkop er dan niet scheef opzetten?

Geplaatst: 16 jul 2009, 19:42
door Zwepper
volgens mij hebben ze geen dikkere tapeinden heb er iig nog geen problemen mee gehad :lol: