Redelijk nieuw op dit forum.

Alles over de techniek en sleutelen
gklijnhout
250km gereden
250km gereden

Bericht door gklijnhout »

Inmiddels is de zomer weer bijna voorbij, mijn yamaha heeft al weer een behoorlijk aantal kilometers onder de wielen door gedraaid.
Helaas niet geheel zonder problemen, bij km 2000 begon deze wat rumoeriger te klinken.
Na onderzoek bleek het linker krukaslager een lichte speling te hebben, na demontage van de krukas en zijn lagers heb ik de krukas laten controleren op slingering en is deze optimaal recht gemaakt.
Gezien de minimale afwijking van deze had ik er geen goed gevoel over en ben verder gaan zoeken, hieruit bleek dat ik de klassieke fout had gemaakt en de keerring achter het vliegwiel iets te diep had zitten waarbij het smeerkanaal voor ongeveer 1/3 dicht zat waardoor er te weinig smering voor het lager overbleef.
Verder kwam ik er achter dat het spruitstikplaatje daar waar de menbraan met pakking gemonteerd zit niet goed vlak was en de smeerolie geinjecteerd door het autoluubsysteem niet uit de daar voor bestemde sproeierboring in de menbraan maar langs de pakking er uit lekte daarbij opgevangen in het bakje boven het rechter krukaslager.
Deze heeft al die tijd ruim smeerolie gehad en liet kennelijk te weinig over voor de andere kant.

Nu de nieuwe keerringen eerst gemonteerd zodat ik goed zien dat deze weer niet te diep zouden komen daarna de lagers gemonteerd het spruitstukplaatje netjes vlak gemaakt en de boel weer gemonteerd.
Inmiddels is de km stand 2965 km en loopt deze veel rustiger waarbij het smeerolieverbruik aanzienlijk minder is geworden.
Daarnaast als de brom een tijdje niet heeft gelopen is er na het starten ook geen heftige rookpluim meer zichtbaar dat wat vermoedelijk was veroorzaakt door het nalekken van mengsmeerolie in het carter.

Op na de volgende 200 kilometers.
Nu wel mer een door mij bij Gino bestelde CDI ontsteking.

Gert
Plaats reactie