Zundapp vs FS1
-
- 1500km gereden
wat zal ik zeggen? als ik m'n jeugd mag overdoen wordt het een dapp voor doordeweeks en een fs1 voor zondag.
dapp's zijn werkpaarden, tamelijk ongevoelig voor onderhoud en afstelling, veel kracht bij lage toeren, comfortabel afgeveerd en een bankstel als buddyseat.
ze zijn veel steviger mbt plaatwerk, buddyseat, etc.
dat maakt 'm ook lomper, zeker een NL uitvoering met dat elegante trapper/aantrapsysteem.
minpunten zijn elektra, instrumenten als snelheidsmeter, bevestiging carburateur/uitlaat, blokophanging, achterbrug constructie. (tamelijk onstijf en gaat scheef staan bij meer pk's)
schakelen is een kwestie van wennen, bak + krukas gaan wel eens stuk, bij een fs1 nooit.
een fs1 is kwa styling en technisch vernuft een topper voor die tijd, alleen hadden die jappen alles gewoon wat steviger en dikker moeten uitvoeren, icm een fatsoenlijke cylinder en koppeling.
een fs1 stuurt strakker, is door z'n geringe gewicht makkelijker op te voeren en ziet er hipper uit, vooral het NL fietssysteem icm kickstarter was optisch zeer geslaagd te noemen.
De elektra en instrumenten werken een stuk beter als bij een dapp, daar zijn jappen altijd goed in geweest.
zwakste punten zijn de eerder genoemde cylinder/zuiger, soort van playmobiel wormwiel koppelingsbediening, plaatwerk (spatborden etc), slap buddyseatje, etc
dapp's zijn werkpaarden, tamelijk ongevoelig voor onderhoud en afstelling, veel kracht bij lage toeren, comfortabel afgeveerd en een bankstel als buddyseat.
ze zijn veel steviger mbt plaatwerk, buddyseat, etc.
dat maakt 'm ook lomper, zeker een NL uitvoering met dat elegante trapper/aantrapsysteem.
minpunten zijn elektra, instrumenten als snelheidsmeter, bevestiging carburateur/uitlaat, blokophanging, achterbrug constructie. (tamelijk onstijf en gaat scheef staan bij meer pk's)
schakelen is een kwestie van wennen, bak + krukas gaan wel eens stuk, bij een fs1 nooit.
een fs1 is kwa styling en technisch vernuft een topper voor die tijd, alleen hadden die jappen alles gewoon wat steviger en dikker moeten uitvoeren, icm een fatsoenlijke cylinder en koppeling.
een fs1 stuurt strakker, is door z'n geringe gewicht makkelijker op te voeren en ziet er hipper uit, vooral het NL fietssysteem icm kickstarter was optisch zeer geslaagd te noemen.
De elektra en instrumenten werken een stuk beter als bij een dapp, daar zijn jappen altijd goed in geweest.
zwakste punten zijn de eerder genoemde cylinder/zuiger, soort van playmobiel wormwiel koppelingsbediening, plaatwerk (spatborden etc), slap buddyseatje, etc
aangezien ik ga studeren en met het OV ga reizen zal ik de brommer ook zeker niet elke dag berijden.
de brommer wordt dus ook vooral voor plezierritjes in het weekend, de weg naar mijn baantje bij de supermarkt (2 dagen in de week) en als het lekker weer is ook lekker toeren.
neem aan dat een fs1 dat wel moet kunnen hebben, toch?
edit: de zundapp sprinter van mijn maat reed ook erg comfortabel (vering, buddy) maar daardoor ook wat saai. Ik vond mijn puch maxi met brooks zadel (ja, zo'n fiets zadel) en m-stuurtje lekkerder rijden omdat het wat meer feedback gaf
de brommer wordt dus ook vooral voor plezierritjes in het weekend, de weg naar mijn baantje bij de supermarkt (2 dagen in de week) en als het lekker weer is ook lekker toeren.
neem aan dat een fs1 dat wel moet kunnen hebben, toch?

edit: de zundapp sprinter van mijn maat reed ook erg comfortabel (vering, buddy) maar daardoor ook wat saai. Ik vond mijn puch maxi met brooks zadel (ja, zo'n fiets zadel) en m-stuurtje lekkerder rijden omdat het wat meer feedback gaf

- Bob
- 1500km gereden
- Contacteer:
-
- 1500km gereden
je kan een fs1 ook heel betrouwbaar krijgen voor dagelijks vervoer, en daarna moet je er wat voorzichtiger mee omgaan, ze zijn wat gevoeliger voor bepaalde zaken dan bv een dapp.
ik heb jaren zonder problemen op een fs1 gereden, elke dag 70 km naar school met een top van 95 km per uur, toen ik die zelfde fs1 verkocht aan een wat lompige jongen was alles na twee weken stuk.
ik heb jaren zonder problemen op een fs1 gereden, elke dag 70 km naar school met een top van 95 km per uur, toen ik die zelfde fs1 verkocht aan een wat lompige jongen was alles na twee weken stuk.
- Louistje
- 100km gereden
koppel schreef:ik heb jaren zonder problemen op een fs1 gereden, elke dag 70 km naar school met een top van 95 km per uur, toen ik die zelfde fs1 verkocht aan een wat lompige jongen was alles na twee weken stuk.
Een kameraad van mij wou ook een FS1 kopen. Ik weet van hem dat hij soms wat "ruig" met het spul omgaat dus ik heb hem een Kreidler aangeraden.
Daar rijdt hij nu al een paar maanden probleemloos op!

-
- 2000km gereden
- Contacteer:
- Zwepper
- 2500km gereden
Kevin_91 schreef:hij vindt het sowieso al niet zo leuk dat ik voor een nieuwe brommer aan het kijken ben, aangezien dit nummer 5 wordt in exact 2 jaar.
dat is toch niet zo heel extreem![]()
maar goed: had er nog iemand naar die advertentie gekeken die ik plaatste? Is het wat denken jullie?
hee kevin
ik heb die advertentie ff bekeken en die brommer is vorig jaar gebouwd door
een bekende van mij , is een erg net ding ! en is zeker geen prutswerk !
rijd ook heerlijk !
- Zwepper
- 2500km gereden
- Jeti
- 17500km gereden
koppel schreef:[heel verhaal]
Wauw, wat een goed verhaal!

Maar dat is inderdaad ook wel wat ik doe: als ik echt ga touren/rijden, pak ik de dapp. Ga ik gewoon ff de stad in of een rondje rijden, dan pak ik een andere brommer

Dus Kevin, misschien toch nog ff Puchje houden voor kleine ritjes ergens heen? (ben ik ook mee begonnen, totdat ik Mobylette ontdekte

-
- 7500km gereden