Luc schreef:Dit is de jongste uitvoering van mijn eerste straat Kreidler.
Na de Betuwerit afgelopen weekend, is de 60cc zuigergestuurde 13pk set eraf gehaald en teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar.
Deze geforceerde set was in december 2007 al gereed gemaakt voor de testdag bij S&S. Maar de kappen paste niet op de toenmalige fiets. Dus bleef het project liggen.
Na de Betuwerit was er gelegenheid deze geforceerde set te testen. Na 'n beetje afstellen was er direct al een goed resultaat. Zo goed zelfs dat ik kan stellen dat deze setup op die van Marco's RS na, de beste straat Kreidler is die ik ooit gereden heb. Zeer soepel rijgedrag en desondanks een hoog vermogen. Een combinatie die je op normaal getunede Kreidlers niet tegen zal komen.
Specificaties:
Kreidler indirecte 5 bak
Versterkte standaard koppeling
Boring 47.5 slag 39.7 Inhoud 70.6 ccm3
Cilinderhemd diameter 50mm
Voetplaat 4.3mm + 2x0.12mm pakking
Deckheight 0.55mm
Cilinder Minarelli vertical
Kreidler cilinderkop gevlakt
Membraam V-force3
Membraamhuis en inlaatspruitstuk eigenbouw
Membraam inlaat met 24mm Mikuni
Bosch ontsteking
Berekende uitlaat
Vermogen ca 17pk bij 11.500 rpm
Topsnelheid ca 135 km/h
Waarom deze set?
Dit is de meest goedkoopste manier om tot een dergelijk vermogen cq rijgedrag te komen.
Een nieuwe cilinder met zuiger kost minder dan een nieuwe nicasyl wand.
De vraag op dit moment is hoelang gaat deze set het uithouden?
Dat antwoord moet ik nog even schuldig blijven.
Bij voldoende belangstelling kunnen er eventueel complete kits als ombouwsets geleverd worden.
Ook Creanotive (Ocin) wil zijn medewerking hier aan verlenen.
Bovengenoemde set is licht getuned en vooral bedoeld voor een prettig rijgedrag.
Maximale tuning is ook mogelijk maar dan zul je zeer waarschijnlijk ook een droge koppeling moeten monteren, wat het geheel een stuk duurder maakt.
Let op: de basisset Minarelli Vertical kan standaard geleverd met een 10mm en 12mm zuigerpen.
Ik had de 10mm versie maar heb de zuiger omgeruild voor een zuiger met 1x 1mm veer en 12mm pen.
En er bestaat ook een gietijzeren versie, die moet je natuurlijk niet nemen
De set is van Stage6 nr S6-7016803/R (R staat voor Racing) ca 150 euro
Er is ook een Stage6 Pro set voor 115 euro
Tevens een van Hebo met vlinderpoort 165 euro
PM voor belangstelling van een ombouwkit.
Ook leveringen van cilinderkits apart kan voordeliger dan vermeld.
Groeten,
Luc
Komt er dus op neer dat een Minarelli Verticaal cilinder ook op een FS1 blok past. Alleen zul je je spoelkanalen moeten bijwerken. De cilinder zelf is lichtjes getuned, en er is een grondplaat van 4,3mm hoog tussen gekomen. Resultaat, 17 PK bij 11.5000 rpm
