Wat is hier gebeurd?
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
mpro09 schreef:ginofs1 schreef:prox daar heb ik even mijn buik van vol
komt ie nou mee

moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
Swizzer schreef:marco schreef:Als de zuigerspelling en de slotspeling van de zuigerveren goed is moet het geen probleem wezen.
Zuigerspeling, is dat de 'passing'?
En de slotspeling, heeft dat met de zuigerveren te maken
ja zuiger speling tussen de zuiger en cilinder.
slot speling is de opening tussen de uiteinden van het veertje.
zuiger veer los in de cilinder stoppen en de opening meten.
deze ruimte heeft hij nodig om uit te kunnen zetten.

moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ginofs1 schreef:zuiger veer los in de cilinder stoppen en de opening meten.
deze ruimte heeft hij nodig om uit te kunnen zetten.
Welke ruimte is dat precies in mm?
En meet ik de 'passing' op gevoel, dat hij niet stroef loopt o.i.d. of heb ik speciaal meetspul nodig?
Inmiddels de nodige spullen besteld; zuiger, pakkingset en een koudere bougie.
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
Swizzer schreef:ginofs1 schreef:zuiger veer los in de cilinder stoppen en de opening meten.
deze ruimte heeft hij nodig om uit te kunnen zetten.
Welke ruimte is dat precies in mm?
En meet ik de 'passing' op gevoel, dat hij niet stroef loopt o.i.d. of heb ik speciaal meetspul nodig?
Inmiddels de nodige spullen besteld; zuiger, pakkingset en een koudere bougie.
ik denk dat jij de zuiger speling niet kan meten.
je moet haaks op de piston pen onder aan de zuiger meten.
zuiger veer speling heeft ook te maken met je boring.
maar als je nagel er tussen past zit je aardig goed.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
marco schreef:Wat is eigenlijk de maximale slotspeling waar je mee kan rijden?
Die van mij is bijna 1mm.
een gekke vraag

moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
koppel schreef:is geen kwatsj..............maar een praktische uitleg van iemand die al 30 jaar met de fs1 bezig is, redelijk technisch opgeleid en onderlegd is, daarnaast geven de officiele yamaha manuals exact dezelfde werkwijze op..........feitelijk kun je het ontstekingstijdstip van een fs1 niet verstellen, is een vast punt...........klaar. Alleen met een verstelbare grondplaat kun je het tijdstip goed stellen..................de volgorde is altijd eerst de lichthoogte van de punten...........bij ouderwetse auto's deden we dit met een contacthoekmeter, en dan het tijdstip door verdraaien van de grondplaat of het verdelerhuis, met een stroboscooplamp kun je de zaak dynamisch op tijd zetten en ook de mate van vervroeging controleren.
Er van uitgaande dat de nok van het vliegwiel in orde is, geen overmatige slijtage van de kruklagers en een set verse ori puntjes.................stel ze nauwkeurig af op 0,35mm en je FS1 zal goed lopen...........heb het nooit anders gedaan afgelopen 30 jaar..................lopen als de brandweer.............vast of warmlopers zijn mij onbekend............er is bij mij nog nooit wat stuk gegaan. Er zijn op dit forum een paar toptechneuten actief, zoals Gino en Nix bijvoorbeeld.........zover ik het kan volgen is hun uitleg theoretisch/wetenschappelijk/technisch 100% correct.............alleen beschikt niet iedereen over testlampjes, micrometers, flitslampen etc.............ik in het verleden ook niet....................alleen een voelermaatje.....................en dat heeft bijna 30 jaar gewerkt..........dus houd ik het bij simpele en praktische adviezen waarbij ik elk fs1'tje goed aan het lopen krijg.
Ik bestrijd zelfs het idee dat je het tijdstip moet regelen door te varieeren met de lichthoogte van de punten........de juiste lichthoogte is heel belangrijk mbt een vliegwielmagneet............het is een wezelijk onderdeel van de werking gebaseerd op inductie.........te kleine lichthoogte; de primaire stroomkring wordt niet onderbroken.......te grote lichthoogte; de spanningsopbouw in de primaire spoel is nog niet krachtig genoeg omdat de primaire stroomkring te vroeg wordt onderbroken..................dit is wat ik weet, sta altijd open voor discussie.
Sorry Koppel, maar wat ik schrijf over ontstekingen stellen is juist geen theorie, maar juist praktijk omdat de theorie in dit geval niet opgaat. Wat jij beschrijft over eerst de lichthoogte en dan het tijdstip is exact wat Sam zegt, namelijk een bosch of auto-ontsteking. Daar stel je het tijdstip bij af door de ontsteking ten opzichte van de nok te verdraaien. Dat jij bestrijdt dat het stellen van het tijdstip door middel van de lichthoogte een goed manier is onderschrijf ik niet vanuit juist practische overwegingen. Mijn onsteking geeft bij een lichthoogte van 0,35mm een voorontsteking van dik 4mm voor BDP. Dat gaat dus echt niet. Verder zijn punten open of dicht. Te ver open levert zwevende punten op, te weinig lichthoogte kan een vonk trekken, maar daar heb je een condensator voor. Het tijdstip stel je wel degelijk af met de lichthoogte, de theorie van Yamaha zelf helpt je met de merktekens op vliegwiel en ontsteking. Heb je geen testlampjes of voelermaten of multimeters (die overigens geen drol kosten) voor nodig, gewoon een setje ogen, mogen zelfs slecht en kleurenblind zijn. Je ziet punten opengaan, dat is genoeg en echt al heel veel nauwkeuriger dan simpelweg lichthoogte meten met een voelermaat. De lichthoogte bij auto's en een beetje bij FS1's is om een hele practische reden op 0,3-0,4mm gesteld. Namelijk, dan werkt de veer optimaal bij de gebruikte toerentallen en weet je zeker dat de punten enkele duizenden kilometers in elk geval nog open gaan tot de volgende stelbeurt. Het draaien van de ontseking is gewoon een extra die het stellen makkelijker maakt, maar sommige fabrikanten vinden het gewoon niet nodig. Dan moet je voor wat zorgvuldiger stellen dus meer met de lichthoogte aan de slag. Anders ga je nooit halen wat de merktekens aangeven. Overigens rij ik zelf met een koppelmachine die 15/41 lekker vindt.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
voor staf pakken we zijn palm af in milsbeek 

moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
hahhah, ja, doe dat , die is toch van maarten
2007:
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=1194&start=0
moment is alles voor een 2takt..
wat wel waar is, is dat wanneer je originele punten steekt, met de juiste afstand van opening gemonteerd, op de juiste blok, het dan wél juist staat..
mr de kans dat de toleranties van de huidige fabrikanten zo klein zijn als vroeger, .. is helaas nog véél kleiner..

2007:
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=1194&start=0
moment is alles voor een 2takt..
wat wel waar is, is dat wanneer je originele punten steekt, met de juiste afstand van opening gemonteerd, op de juiste blok, het dan wél juist staat..

mr de kans dat de toleranties van de huidige fabrikanten zo klein zijn als vroeger, .. is helaas nog véél kleiner..
when men were men, and helmets were for divers