FS1SE schreef:als je mensen naar yampe verwijst ga je spijt van krijgen veel betalen en laters nog veel vervangen weet waar ik het over heb heb hier drie lot gevallen gehad waar gewoon voor 500 aan versleutelt moest worden
Idem dito hier wat betreft Yampé. En bij ons ging het wel over een hoger bedrag.
Ook een zogezegde gereviseerde in topstaat verkerende brommer. Yampé nooit of te nimmer meer
Ik denk dat het zowieso lastig word om een 100% goede fs1 te vinden waar dan ook.
Ik heb zelf wel goede onderdelen gehad van fs1 team almere, maar ik kan er niets meer kopen door een menings verschil.
Yampé daar heb ik slechts wat imitatie onderdelen gekocht zoals knipperlichten relais en nog wat dingetjes.
sjon uit hilversum heb ik ook goede spullen gekocht fs1parts.
Jmpb daar heb ik ook veel gekocht maar na een paar slechte onderdelen en het niet reageren van hun kant heb ik er niets meer gekocht.
Dit wil niet zeggen dat ik er niets meer koop ik heb er ook goede delen van gehad maar ze staan niet meer bovenaan de lijst om het maar even simpel te zeggen.
Spuitwerk blijft toch een probleem denk ik omdat zowel fs1shop als Yampé het steeds hebben over de kleur bij benadering.
Inktlakken zijn toch transparant voor een groot deel een laagje meer of een verkeerde ondergrond kleur en de kleur klopt al niet.
met moderne lakken of 2k lakken is de diepte van de inktlakken niet te benaderen.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
joscabrio schreef:Ik denk dat het zowieso lastig word om een 100% goede fs1 te vinden waar dan ook. Ik heb zelf wel goede onderdelen gehad van fs1 team almere, maar ik kan er niets meer kopen door een menings verschil. Yampé daar heb ik slechts wat imitatie onderdelen gekocht zoals knipperlichten relais en nog wat dingetjes. sjon uit hilversum heb ik ook goede spullen gekocht fs1parts. Jmpb daar heb ik ook veel gekocht maar na een paar slechte onderdelen en het niet reageren van hun kant heb ik er niets meer gekocht. Dit wil niet zeggen dat ik er niets meer koop ik heb er ook goede delen van gehad maar ze staan niet meer bovenaan de lijst om het maar even simpel te zeggen. Spuitwerk blijft toch een probleem denk ik omdat zowel fs1shop als Yampé het steeds hebben over de kleur bij benadering. Inktlakken zijn toch transparant voor een groot deel een laagje meer of een verkeerde ondergrond kleur en de kleur klopt al niet. met moderne lakken of 2k lakken is de diepte van de inktlakken niet te benaderen.
Dat lees ik nou iedere keer, Je koopt spullen bij Fs1shop er deugt iets niet en dan flikkert ie je eruit. En dan staat er zo'n kwijlkerstboodschap op mp, laat die man nou eens leren om fatsoenlijk een klacht op te lossen.
Zelf heb ik goede ervaringen met JMPB en Met Sjon van fs1parts moet je van goede huize komen om daar mot mee te krijgen dat is echt een hele beste man van Yampé heb ik nog een spatbord liggen wat nergens op past 27,50, over de balk gegooid en is ook gewoon duur.
Nu begin ik helemaal te twijvelen of ik wel die nieuwe uitlaat zal kopen...
sjon hilversum heeft uitlaten nalaten maken gelijkend op de fs 50 uitlaat dus snel kijk maar eens op de site
wel duurder dan die dingen die na drie dagen breken maar wel top dingen
Laatst gewijzigd door FS1SE op 28 dec 2009, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
naar mijn mening is het bouwen van een oud model fs1 met originele onderdelen voor 2000 euro niet mogelijk, al is dit enigsinds afhankelijk van het model, als we het oudste model nemen, rond 1970, betaal je alleen al voor de aankoop ongeveer 1000 euro (ongerestaureerd)
heb je een nieuwe model, bv een 3E9, gekocht voor bv 250 euro, dan kan je het redden met een budget van 2000 euro indien het meezit, immitatiespul gebruikt en zelf handig bent
zelf heb ik van John een perfect gerestaureerde fs1 gekocht voor 3500 euro, met deze restauratie is John net uit de kosten gekomen, puur omdat ie veel onderdelen had liggen die nog in "een goedkope" tijd gekocht waren en er zijn ook redelijk wat immitatie onderdelen gebruikt, als hij echt al z'n uren had moeten rekenen voor een normaal fietsenmakers uurtarief, dan had dat ding meer dan 5000 euro moeten kosten. hij is er dan ook mee gestopt, teveel moeite voor weinig geld.
het is allemaal handwerk, als ik bv 10 uur bezig ben met het afstellen van een fs1, inclusief proefritjes, en heb een uurtarief van 50 euro............dan kost alleen het afstellen al 500 euro
als we naar de zundapp wereld kijken, daar is een budget van 3000 euro puur voor de laklagen al gangbaar, in de kreidler wereld zie ik kale blokken, wel door toplui gereviseerd, voorbij komen voor 2000 euro.
ik zou wel eens wat reakties willen krijgen van andere forumleden die een oude fs1 helemaal hebben opgebouwd vanaf de grond, zoals niels of mitchel, ga eens goed na hoeveel uren dit heeft gekost, en bedoel ik ook de uren die opgegaan zijn aan het zoeken naar onderdelen etc, plus de totaalsom van alle onderdelen, de aanschaf van de basis, chromen, spuiten, verzinken, wielen inspaken, polijsten etc...............en reken voor de grap dan eens 25 euro per uur..............weet wel zeker dat het eindbedrag ver boven de 2000 euro uit gaat komen.
uiteraard is dit allemaal niet noodzakelijk, zoek je een leuke fs1 om betrouwbaar mee te rijden, zoek een leuke 2RU op MP en neem een kenner mee met de aankoop, hoe origineler en minder aan gesleutelt, des te meer kans op een goede aankoop en lang fs1 plezier...............punt is vaak bij tweedehands dat de ene helft van de onderdelen niet meer aanwezig is en de andere helft is vaak op amateuristische wijze met slecht immi spul vervangen............daar worden die brommers slecht van...............fabrieks af zijn het best goede brommertjes, op een paar specifiek zwakke fs1 punten na.
over onderdelen; begin jaren 80 was er al een enorme immitatie markt van bromfietsonderdelen, aangezien het plaatwerk ed van een fs1 zwak was en originele onderdelen idioot duur, verving iedereen met immi spul, lijkt er wel op dat dit typisch nederlands is, vaak zijn oude fs1's uit buitenland veel origineler.
bij bv zundapp en kreidler gebeurde dit minder, simpelweg omdat bv plaatwerk veel degelijker was, je ziet nog zat dappies van 40 jaar oud met het originele achterspatbord.
zelf ben ik van mening dat de kwaliteit van immitatie onderdelen niet enorm veel slechter is dan origineel, alleen past het vaak slecht, je moet het zelf nog nabewerken.
veel van die fs1 handelaren zijn begonnen met het opkopen van oude voorraden van fietsenmakers, wat vooral bestond uit immi spul, daar valt de beste omzet en winst mee te maken, ook is weer veel geproduceerd te laatste jaren. bv die hoge uitlaten, aangezien yamaha dit soort spul niet meer levert............het is dus immitatie of niets.
er is overigens veel verschil tussen immitatie, soms is het echt bagger en soms is het zelfs beter dan origineel
weet bv van john dat ie steeds meer probeert met goed immi spul de markt te verbeteren..........iets hogere prijs maar betere en mooiere kwaliteit en goed passend...............voor veel handelaren is het try en error..........ook zij leren bij elke dag
dat handelaren steeds meer overstappen op het aanbieden van originele onderdelen zie ik meer als service naar de klant toe, er valt nauwelijks nog aan te verdienen omdat de inkoopsprijzen sky high zijn...........en dat ligt bij yamaha.......waarom vragen zij nog steeds de hoofdprijs voor incourante onderdelen die zonder handelaren en hobbyisten tot in de eeuwigheid op de plank blijven liggen............onbegrijpelijk..................waarschijnlijk de starheid van een heel groot bedrijf.
ik weet niets van andere fs1 bedrijven/handelaren af............maar john en ik weten wel dat het heel veel werk, kennis, toewijding en geduld kost om een brommer weer naar nieuwstaat te restaureren, en dat je zo ongeveer met het model getrouwd moet zijn......................ik ben er al jaren mee bezig en kom nog steeds dingen tegen die ik niet wist.
ik heb totaal geen problemen met almere of yampe, maar begrijp wel dat zij een zaak moeten runnen, ze moeten er van eten en hebben vaak veel overhead en personeelskosten etc.............er moet dus geld verdiend worden en dat gaat vaak ten koste van kwaliteit.
andere zaken bv jmpb zijn prima gasten, maar wel "dozenschuivers", monteren zelf niks en kennen onze problemen niet, het is simpelweg inkoop en verkoop met een paar procenten winst..............vaak komt het spul ook uit dezelfde fabriek, bij welke handelaar je ook koopt............weet alleen van john dat als het echt bagger is dan verkoopt ie het niet meer, of laat het dermate bewerken dat het bv wel goed past, hij doet eigenlijk wat wij zouden moeten doen met immi spul........nabewerken..............hij wil geen troep leveren.
wat ik wil zeggen; laat die handelaren druk zijn met het aanleveren van goede onderdelen voor een redelijke prijs en laten wij zelf onze fs1's bouwen........................het is tenslotte een hobby!