Geplaatst: 09 okt 2006, 21:06

cylinderwerken zijn tricky business, meest safe is de uitlaatpoort idd
verbreden tot 0.70 van de cylinderdiameter heeft meestal geen kwalijke gevolgen.
de 'verse' randen moet je wel afschuinen om je segment te sparen
verhoog je'n poort, krijg je een ander regime van draaien, en moet je'r dus je hoofd bijhouden
boostporting werkt ook bij carterinlaat, en heeft tot gevolg dat je'n gat in je piston moet maken,
dat gat moet uitkomen in een 'bypasskanaal' wanneer de piston bijna op zijn onderste punt komt.
op die manier wordt het mengsel dat onder de piston zit, via een kortere weg (enkel voorbij de segmenten, ipv achteruit uit de piston, vooruit door de spoelpoorten de cyl. ingaat)
in getunede zundappcylinders kun je dat mooi zien, een klein rechthoekig gaatje in de piston, net onder de segmenten,
en in de cylinder een rechthoekige weggefreesde 'verdieping' die het kanaal maakt op de laagste positie
wil je je uitlaatpoort verhogen, om meer toeren te doen, kan je best eerst een piston afvijlen aan de uitlaatkant, zo vervroeg je ook het uitlaatgat, met hetzelfde effect, zonder aan je cylinder te komen (goedkoper piston vervangen dan cyl te moeten weggooien)
eens je te ver bent gegaan op de piston, neem je'n nieuwe, en je vijlt de uitlaatpoort zoveel hoger als je voorlaatste modificatie
vijlen op eigen risico!
wat ik altijd eerst doe, is de spoelpoorten op de blok en de cylinder uitlijnen, dat scheelt doorgaans al een heel pak!