Cylinder en pistonmodificaties
-
- 10000km gereden
- Contacteer:
Gisteren toch nog wat kunnen uitdenken en herrekenen..
Gebaseerd op gegevens van vanveencylinders leidde ik alvast een bende waarden voor m'n racer af.
Hierbij moet ik ook metteen vermelden, dat wanneer je dit navijlt of gelijkzet,
de brommer op de straat moeilijk te gebruiken wordt,
door de hoogtoerigheid, en de onlosmakelijke pokkeherrie van het geheel.
Ook mag er niet vergeten worden, dat wanneer je de zaak berekent op 6000 tot 13000 toeren,
je eerst je ontsteking dient op te peperen, of je haalt het werkgebied niet..
uitlaat:
198° open
hoogte van de poort 19.5mm
(zó nijdig ga ik hem niet maken, ben niet van plan alle 5 botten nieuwe piston te steken)
breedte van de poort maximaal 66% van de boring als er een segment voorbijmoet
onder de segmenten gaan ze bij 40mm cylinder tot een 30mm
het cylinderhemd onderaan is origineel 20mm, dat kunnen we dus optrekken tot een 25, zonder gevaarlijk te gaan doen
Spoelpoorten:
hoogte 29.8mm, geeft 136° open stand
Schijf:
open op 40° na ODP, weer toe 80° na BDP
crossers of motoren die meer stamina vandoen hebben, nemen ze maar 160° open
als ik de krukas dusdanig verlicht, dat de hele zaak anorexiavormen begint aan te nemen, is het misschien wijselijk van die openschijftijd wat te milderen in de richting van de 180°
al is 'milderen' behoorlijk relatief hier
eerste werk is nu een onderblok reviseren en prepareren..
ik verwacht begin volgende week een 378blok, die voorlopig nog geen idee heeft wat er hem tewachten staat!
die moet aangepast worden voor de grote carburator, en gevijld, geschuurd en gepollierd worden..
nieuwe krukas (het wordt een gewone topracing, is me goed genoeg) en c3 skf lagers..
als die klaar is zetten we de hoogtes van de poorten uit op de cylinder
schol!
Gebaseerd op gegevens van vanveencylinders leidde ik alvast een bende waarden voor m'n racer af.
Hierbij moet ik ook metteen vermelden, dat wanneer je dit navijlt of gelijkzet,
de brommer op de straat moeilijk te gebruiken wordt,
door de hoogtoerigheid, en de onlosmakelijke pokkeherrie van het geheel.
Ook mag er niet vergeten worden, dat wanneer je de zaak berekent op 6000 tot 13000 toeren,
je eerst je ontsteking dient op te peperen, of je haalt het werkgebied niet..
uitlaat:
198° open
hoogte van de poort 19.5mm
(zó nijdig ga ik hem niet maken, ben niet van plan alle 5 botten nieuwe piston te steken)
breedte van de poort maximaal 66% van de boring als er een segment voorbijmoet
onder de segmenten gaan ze bij 40mm cylinder tot een 30mm
het cylinderhemd onderaan is origineel 20mm, dat kunnen we dus optrekken tot een 25, zonder gevaarlijk te gaan doen
Spoelpoorten:
hoogte 29.8mm, geeft 136° open stand
Schijf:
open op 40° na ODP, weer toe 80° na BDP
crossers of motoren die meer stamina vandoen hebben, nemen ze maar 160° open
als ik de krukas dusdanig verlicht, dat de hele zaak anorexiavormen begint aan te nemen, is het misschien wijselijk van die openschijftijd wat te milderen in de richting van de 180°
al is 'milderen' behoorlijk relatief hier

eerste werk is nu een onderblok reviseren en prepareren..
ik verwacht begin volgende week een 378blok, die voorlopig nog geen idee heeft wat er hem tewachten staat!

die moet aangepast worden voor de grote carburator, en gevijld, geschuurd en gepollierd worden..
nieuwe krukas (het wordt een gewone topracing, is me goed genoeg) en c3 skf lagers..
als die klaar is zetten we de hoogtes van de poorten uit op de cylinder

schol!
when men were men, and helmets were for divers
-
- 10000km gereden
- Contacteer:
Andriesfs1 schreef:Sam ga je ook nog experimenteren met schijf, schijfhuis en inlaatding waar de carburateur aan vastzit??
Daar zitten toch ook nog wat extra pk's verscholen??
heb je m'n andere onderwerp al es doorgelezen?
bij m'n vorige blok (die nu op de rooie zit) heb ik daar reeds een hele tijd mee bezig geweest..
dat komt allemaal nog aan de orde, het tweetaktakkoord telt vele noten laat ons zeggen..
qua schijfhuis ben ik van plan een teflon huis te maken voor de 20-22mm carb, met een aluminium schijf,
maar das voor later

-
- 1500km gereden
- Contacteer:
-
- 10000km gereden
- Contacteer:
Tombo schreef:Uitlaatpoorttiming van 198graden zou idd wel héél erg extreem zijn. Dan heb je echt een dikke close-ratio bak nodig, dat red je niet met een 4-bak
vanveen is dan ook gekend extreem hé

m'n ultieme plan is een 8bak, met een planetair stel in het achtertandwiel

-
- 1500km gereden
OMG
! er was toen in de jaren '60 ook een suzuki 50cc racer met 15 versnellingen en een powerband van 500 toeren over extreem gesproken
Maruh je plannen klinken goed mooi zeer mooi allemaal
mooi en leuk dat je dat zelf allemaal kunt doen
ik kan dus echt niks bijna!
noem me maar gerust iemand met twee linkerhanden

Maruh je plannen klinken goed mooi zeer mooi allemaal
mooi en leuk dat je dat zelf allemaal kunt doen

-
- 10000km gereden
- Contacteer:
jonnotje schreef:YamaSam schreef:het cylinderhemd onderaan is origineel 20mm, dat kunnen we dus optrekken tot een 25, zonder gevaarlijk te gaan doen
wat bedoel je hiermee precies ?
kijk op deze foto naar de sleuf richting spoelkanaal,

de hoogte hiervan, is gelijk met de opening in het hemd van de cylinder (en de uitsparing in de pistonflank)
die is origineel 20mm, het blijft onder de segmenten, dus zou theoretisch tot 30mm mogen gaan
(dit doen we niet, omdat we dan vanboven bij de topspoelers teweinig hemd overhouden)
-
- 10000km gereden
- Contacteer:
-
- 1500km gereden
- Contacteer:
oh okee, maar bv 25 mm breed maken mag wel omdat dat gewoon beter voor de doorstroming is?
ik zag op het forum ook ergens een foto van gino met een zuiger met een paar gaatjes kleine gaatjes bij de zijspoelers, en grotere gaten bij de topspoelers...
maar dat heeft toch geen nut, omdat we schijf-inlaat hebben?

ik zag op het forum ook ergens een foto van gino met een zuiger met een paar gaatjes kleine gaatjes bij de zijspoelers, en grotere gaten bij de topspoelers...
-
- 10000km gereden
- Contacteer:
op de foto is ook netjes te zien hoe de topspoelers aansluiten (of moeten komen te..)
op het onderblok..
eigenlijk kan je op deze foto zowat 70% van de tuningwerken zien..
alle vormen moeten op elkaar worden afgestemd, het vliegende mengsel mag nergens gestremd worden, of zin om te kolken..
op het onderblok..
eigenlijk kan je op deze foto zowat 70% van de tuningwerken zien..
alle vormen moeten op elkaar worden afgestemd, het vliegende mengsel mag nergens gestremd worden, of zin om te kolken..
-
- 1500km gereden
- Contacteer:
-
- 10000km gereden
- Contacteer:
jonnotje schreef:oh okee, maar bv 25 mm breed maken mag wel omdat dat gewoon beter voor de doorstroming is?![]()
![]()
die kleine gaatjes zijn smeergaatjes, die bovenste op de foto zijn RDpiston-gaten
ik ga over Gino's ideëen nietveel zeggen, dat moet je aan hem vragen..
ik maak ook diverse gaten in m'n piston, maar daar heb ik nog nooit iets over gepost, omdat ik het nog aan het testen ben

-
- 7500km gereden
Ik ben jalours op je kennis Sam, maar is wel leuk om mee te kunnen volgen,
soms wle wat moeilijk om als leek alles te snappen, maar elke dag leer ik weer iets bij
(efkes tssdoor, moet ik sproeiers meegeven met de brommer of heb je er zelf om te passen want weet niet echt of de gene die er nu inzit ideaal is?)
soms wle wat moeilijk om als leek alles te snappen, maar elke dag leer ik weer iets bij

(efkes tssdoor, moet ik sproeiers meegeven met de brommer of heb je er zelf om te passen want weet niet echt of de gene die er nu inzit ideaal is?)
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia