Wiking schreef:Het gaat mij niet om ori, ik wil een RD50 bouwen naar eigen smaak/stijl dus ben ik een beetje op zoek naar mooie verlichting die bij mijn idee horen. Ronde koplamp blijft het mooiste dus dat blijft zo. Achterlichten zit ik een beetje over te dubben welke en wat. Het grote probleem is de gene die ik mooi vind zijn 12 volt knipperlichten precies eender alleen die gaan via de accu en dus zou ik daarvoor een 12 volt accu moten hebben dus dat is geen probleem.
Als er 12 volt-lampjes passen in 6 volt-knipper- e/o achterlichten, dan passen er ook 6 volt-lampjes in 12 volt-knipper e/o achterlichten. Ik zie het probleem niet zo ...
Ik was van plan om led verlichting achter te gebruiken, er is geen groot probleem was alleen een vraag om te zien wat mijn opties precies zijn. Ik ben er nu dus achter dat het gewoon gloeilampen moeten worden in plaats van led vooral omdat ik geen zin heb om m'n spoelen aan te passen.
LEDs werken al (afhankelijk van de kleur) vanaf 1,5V, dus ik zie het probleem niet zo Power LEDs zitten rond 5V, nog steeds geen probleem...
Spoelen aanpassen is niet nodig.
En als je een LED koopt "geschikt voor 12V", dan kan je daar de voorschakelweerstand uitwisselen en dan is ie "geschikt voor 6V". Bij 12V gaat ie dan wel kapot
Niels schreef:LEDs werken al (afhankelijk van de kleur) vanaf 1,5V, dus ik zie het probleem niet zo Power LEDs zitten rond 5V, nog steeds geen probleem...
Spoelen aanpassen is niet nodig.
En als je een LED koopt "geschikt voor 12V", dan kan je daar de voorschakelweerstand uitwisselen en dan is ie "geschikt voor 6V". Bij 12V gaat ie dan wel kapot
Niels schreef:LEDs werken al (afhankelijk van de kleur) vanaf 1,5V, dus ik zie het probleem niet zo Power LEDs zitten rond 5V, nog steeds geen probleem...
Spoelen aanpassen is niet nodig.
En als je een LED koopt "geschikt voor 12V", dan kan je daar de voorschakelweerstand uitwisselen en dan is ie "geschikt voor 6V". Bij 12V gaat ie dan wel kapot
Kijk dat is handige informatie, bedankt Niels
Je moet dan wel kijken of je bij de weerstand kan komen zonder het lampje te slopen. Die lampjes die direct in een auto of motor fitting passen zijn vaak redelijk klein gebouwd en in een behuizing geperst.
Niels schreef:LEDs werken al (afhankelijk van de kleur) vanaf 1,5V, dus ik zie het probleem niet zo Power LEDs zitten rond 5V, nog steeds geen probleem...
Spoelen aanpassen is niet nodig.
En als je een LED koopt "geschikt voor 12V", dan kan je daar de voorschakelweerstand uitwisselen en dan is ie "geschikt voor 6V". Bij 12V gaat ie dan wel kapot
Kijk dat is handige informatie, bedankt Niels
Je moet dan wel kijken of je bij de weerstand kan komen zonder het lampje te slopen. Die lampjes die direct in een auto of motor fitting passen zijn vaak redelijk klein gebouwd en in een behuizing geperst.
Je kan nog altijd gewoon een extra weerstand voor of parallel erover plaatsen, om de waarde van de voorschakelweerstand te vergroten/verkleinen.
Om de led geschikt te maken voor een lagere spanning, moet de weerstand dalen. Dat kan enkel door een extra weerstand parallel te zetten over de bestaande (ingebouwde) weerstand. Dat zal dus niet lukken zonder het lampje eerst te slopen, zoals Niels reeds aangaf. Serie schakelen vergroot enkel de weerstand, waardoor ie enkel geschikter wordt voor een hogere spanning.
HotWheels schreef:Om de led geschikt te maken voor een lagere spanning, moet de weerstand dalen. Dat kan enkel door een extra weerstand parallel te zetten over de bestaande (ingebouwde) weerstand. Dat zal dus niet lukken zonder het lampje eerst te slopen, zoals Niels reeds aangaf. Serie schakelen vergroot enkel de weerstand, waardoor ie enkel geschikter wordt voor een hogere spanning.
Dat is wat ik zei. Weerstand ervoor => totale weerstand vergroot. Weerstand er parallel over => weerstand verkleint. (kan toch ook over het geheel)
HotWheels schreef:Om de led geschikt te maken voor een lagere spanning, moet de weerstand dalen. Dat kan enkel door een extra weerstand parallel te zetten over de bestaande (ingebouwde) weerstand. Dat zal dus niet lukken zonder het lampje eerst te slopen, zoals Niels reeds aangaf. Serie schakelen vergroot enkel de weerstand, waardoor ie enkel geschikter wordt voor een hogere spanning.
Dat is wat ik zei. Weerstand ervoor => totale weerstand vergroot. Weerstand er parallel over => weerstand verkleint. (kan toch ook over het geheel)
Ik ben benieuwd hoe men een ingebouwde voorschakelweerstand kan verkleinen in waarde door een extra weerstand over het geheel te schakelen? Volgens mij blijft de spanning die de led te verwerken krijgt dan toch gewoon dezelfde. Je creëert dan enkel een bijkomende stroom over de extra geplaatste weerstand (waarover dan ook 12V staat).
Maar waar je toch ook op moet letten. Als je wel aan de voorschakelweerstand kan, en die vervangen door kleiner waarde, of ander er parallel over; dan kan het nog niet lukken. Er zit vaak een driver in zo'n kant-en-klaar ledlicht. Want een led is stroomgestuurd en niet spanningsgestuurd. Kan zijn dat die driver niet werkt op een lagere spanning.