waar op letten?

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
BJ
500km gereden
500km gereden
Contacteer:

Bericht door BJ »

Hans, meer als dit hebt ge toch niet nodig?

Afbeelding

Het is een officiëel document van de Nederlandse Yamaha importeur, dus als ge een Nederlandse FS1 hebt, is dit document voldoende als GVA.
hans.m
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door hans.m »

De constructiesnelheid ligt blijkbaar in NL dus zelfs lager :p
Mjah, ik vind het allemaal maar vaag. Als je nooit last hebt met dit papier hoeveel te beter.
Maar zoals op het attest ook geschreven staat de bromfiets 'conform is aan de Nederlandse specificaties omgeschreven in de typegoedkeuring in
Nederland onder nummer...' terwijl een Belgisch gelijkvormigheidsattest aangeeft dat een Belgische bromfiets conform is de Belgische eisen en beantwoord aan type goedkeuring blablabla..vastgelegd in proces verbaal uitgevaardigd door minister van verkeer....' Dus die NL bromfiets is hoe dan ook officieel gezien niet conform de Belgische goedkeuring. Of je hier in praktijk effectief last mee gaat krijgen, nee volgens mij niet. Heb zelf ook een NL frame maar dan met belgisch gelijkvormigheidsattest, volgens sommige is dat 'valsheid in geschrifte' maar die valsheid in geschrifte is dan in mijn ogen de fout van de dealer/importeur die uiteindelijk een gelijkvormigheidsattest geeft voor een kader die in België nooit verkocht geweest is...
achja.. :roll:
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

hans.m schreef:Ik denk dat dat Nederlands papier eigenlijk niet zo veel waarde hier in België heeft, ik weet het niet zo goed en heb er geen ervaring mee

Op het voertuig-gedeelte van het NL kenteken staat hetzelfde als het papier van de dealer.

hans.m schreef: Heb zelf ook een NL frame maar dan met belgisch gelijkvormigheidsattest, volgens sommige is dat 'valsheid in geschrifte' maar die valsheid in geschrifte is dan in mijn ogen de fout van de dealer/importeur die uiteindelijk een gelijkvormigheidsattest geeft voor een kader die in België nooit verkocht geweest is...
achja.. :roll:

Dat mag de Belgische importeur inderdaad niet. BJ werd toen verwezen naar Yamaha NL, waar ik de papieren voor hem heb aangevraagd.
Ik heb de overzichts-papieren van mijn Duitse street ook via een importeur in DL aangevraagd, omdat Yamaha NL daar geen inzage in heeft.
hans.m
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door hans.m »

Jeti schreef:[Ik heb de overzichts-papieren van mijn Duitse street ook via een importeur in DL aangevraagd, omdat Yamaha NL daar geen inzage in heeft.

ja maar dat is dan toch ook weer een ander verhaal, die documenten zijn uiteindelijk niet je boorddocumenten.
die had je enkel nodig voor een keuring bij de rdw toch?
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Ja in mijn geval wel. Hier mag geen enkel voertuig de weg op zonder kenteken (auto, motor, brommer, etc, is allemaal gelijk).
Maar BJ rijdt wel met de NL Yamaha dealer papieren. Deze zijn gelijk aan dat je bij een BE dealer voor een BE frame papieren zou aanvragen, waar je ook mee mag rijden.
hans.m
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door hans.m »

Ik denk niet dat we het eens worden :lol:
mitchell96

Bericht door mitchell96 »

weet iemand hoe ik een nederlands frame nummer kan controleren? :) ik zal goed opletten jens :wink: heb al ervaring
BJ
500km gereden
500km gereden
Contacteer:

Bericht door BJ »

hoe bedoelt ge frame nummer controleren?
Of deze gestolen is o.i.d.?
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Ff mailtje sturen naar de rdw :wink:

Kenteken kan jezelf controleren : https://ovi.rdw.nl/
Yamaha Sheriff 1981
mitchell96

Bericht door mitchell96 »

BJ schreef:hoe bedoelt ge frame nummer controleren?

ja, ze hebben geen papieren en hij heeft me het frame nummer gegeven...
BJ
500km gereden
500km gereden
Contacteer:

Bericht door BJ »

mitchell96 schreef:

in dat geval, zie reactie van Marco,
Veel succes, en hopen dat et een beetje koosjer is :D
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Moet je ook maar hopen dat die het goede frame nummer gegeven heeft.
Yamaha Sheriff 1981
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

hans.m schreef:Ik denk niet dat we het eens worden :lol:

Op zich zijn we het aardig eens. Wat ik alleen niet begrijp is hoe jij verschil ziet tussen een Belgisch GVA van de Belgische Yamaha dealer, en papieren van de NL Yamaha dealer (zie foto BJ).

BJ schreef:
mitchell96 schreef:

in dat geval, zie reactie van Marco,
Veel succes, en hopen dat et een beetje koosjer is :D

Bij de RDW kunnen ze je niet vertellen of het framenummer/brommer als gestolen staat opgegeven, als hij geen kenteken heeft. Dan moet je bij de politie zijn. RDW kan alleen nakijken of er inderdaad nooit een kenteken op is afgegeven.
hans.m
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door hans.m »

Jeti schreef:

Op zich zijn we het aardig eens. Wat ik alleen niet begrijp is hoe jij verschil ziet tussen een Belgisch GVA van de Belgische Yamaha dealer, en papieren van de NL Yamaha dealer (zie foto BJ).

Wel het verschil is toch heel duidelijk in mijn ogen het ene gva geeft een Nederlandse goedkeuring en een Belgisch gva geeft een Belgische goedkeuring. Dus Nederlands gva bevestigt dat kadernummer op gva conform is met een type dat goed gekeurd is in Nederland en dan rij je dus met een brommer rond hier in België conform Nederlandse eisen van dat voertuig (bromfiets hier). Maar het voertuig heeft dus hoe dan ook geen Belgische goedkeuring.
Ik zou persoonlijk geen geld uitgeven aan een NL gva.
BJ
500km gereden
500km gereden
Contacteer:

Bericht door BJ »

hans.m schreef:
Jeti schreef:

Wel het verschil is toch heel duidelijk in mijn ogen het ene gva geeft een Nederlandse goedkeuring en een Belgisch gva geeft een Belgische goedkeuring. Dus Nederlands gva bevestigt dat kadernummer op gva conform is met een type dat goed gekeurd is in Nederland en dan rij je dus met een brommer rond hier in België conform Nederlandse eisen van dat voertuig (bromfiets hier). Maar het voertuig heeft dus hoe dan ook geen Belgische goedkeuring.
Ik zou persoonlijk geen geld uitgeven aan een NL gva.

Maar dan vergeet je het feit dat we in de EU leven, en dat een kader conform NL met NL papier door EU mag crossen zonder problemen, dus ook België.

Wij Belgen mogen ook zonder kenteken door NL crossen, omdat we in ons land van herkomst volledig in orde zijn qua EU regelgeving omtrent verzekeringen en dergelijke.
Nederlands mogen dan ook met kenteken zonder GVA in BE crossen, omdat ook zij in land van herkomst volledig in orde zijn.
Natuurlijk is dat net ff iets anders, maar geeft wel aan hoe het in elkaar zit qua wetgeving volgens EU doorheen de lidstaten.

En het lijkt me sterk dat je in BE een GVA krijgt voor een NL kader voor iets wat nooit door Yamaha in BE is geleverd (enkel in NL in dit geval), mocht je geen geld willen geven aan het NL GVA voor een NL kader.
Het is zoals Jet al aangaf, ze heeft voor een DE kader ook haar papieren moeten opvragen in DE omdat ze ze in NL niet kreeg om logische redenen.
En dat is weer toepasbaar op een NL kader in BE.
Plaats reactie