Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug
-
- 10000km gereden
- Contacteer:
- fizzie
- 500km gereden
Petitie getekend.
Die 200 milj. die ze denken op te halen zal deels teniet gedaan worden doordat bedrijfjes die hier brood aan verdienen op de fles gaan.
En niet te vergeten dat het gros zal gaan schorsen of verkopen of erger ... SLOPEN.
Het aantal diesels van '85 en jonger neemt wel enorm toe. Dus ik snap de argumenten wel. Maar allemaal over een kam scheren vind ik te ver gaan.
En als we brommers moeten gaan keuren gaan er ook een hoop oldtimers verdwijnen.
Die 200 milj. die ze denken op te halen zal deels teniet gedaan worden doordat bedrijfjes die hier brood aan verdienen op de fles gaan.
En niet te vergeten dat het gros zal gaan schorsen of verkopen of erger ... SLOPEN.
Het aantal diesels van '85 en jonger neemt wel enorm toe. Dus ik snap de argumenten wel. Maar allemaal over een kam scheren vind ik te ver gaan.
En als we brommers moeten gaan keuren gaan er ook een hoop oldtimers verdwijnen.
-
- 10000km gereden
- Contacteer:
net zoals die belasting op dikke auto die ze hier met dezelfde redenen vorig jaar hebben ingevoerd,
mercedessen en jaguars gooien ze hier werkelijk naar je hoofd,
en alle garagepunten van die autos zien zwarte sneeuw..
dus verkoop weg, inschrijvingen en taks weg, verbruik en accijnzen weg, een hoop steuntrekkers bij, en ze hebben nog minder geld dan voorheen met hun plannetjes!
mercedessen en jaguars gooien ze hier werkelijk naar je hoofd,
en alle garagepunten van die autos zien zwarte sneeuw..
dus verkoop weg, inschrijvingen en taks weg, verbruik en accijnzen weg, een hoop steuntrekkers bij, en ze hebben nog minder geld dan voorheen met hun plannetjes!
when men were men, and helmets were for divers
- Jeti
- 17500km gereden
Kreeg van FEHAC zojuist ook de nieuwsbrief:
Beste FEHAC nieuwsbrieflezer,
Op maandag 29 oktober werd het regeerakkoord van Rutte 2 gepresenteerd. Ergens stond een regeltje "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu-overwegingen afgeschaft.".
Helemaal achterin stond dat dit voornemen vanaf 2014 zo'n 150 miljoen euro per jaar moet opbrengen.
Als we tellen dat er zo'n 300.000 geregistreerde oldtimers in Nederland zijn, betekent dit gemiddeld 500 euro per oldtimer. Het lijkt er dus op dat men vanaf 2014 ALLE oldtimers weer gewoon de motorrijtuigenbelasting wil laten betalen.
Dit legt een bom onder de oldtimers en het rijdend erfgoed van de weg.
Vanaf dat moment heeft de telefoon amper stil gestaan en de E-mails stromen binnen. E-mails met vragen of het waar is, met suggesties en voorstellen tot akties. Berichten van bezorgde hobbyisten, die hun hobby zien verdwijnen, maar ook van ondernemers, die hun markt zien instorten.
Als eerste heeft de FEHAC een persbericht verspreid onder de clubs en relaties.
Ook heeft FEHAC besloten om iedereen te verwijzen naar de KNAC petitie zodat er één petitie over dit onderwerp aangeboden kan worden.
Het bestuur beraadt zich over vervolgstappen.
Het probleem wordt niet veroorzaakt door de hobby-oldtimer met zijn gering aantal kilometers. Dat weten we al lang. Kijk maar in de Vraagbaak/FAQ.
Het probleem zijn de oldtimers die dagelijks gebruikt worden. Eigenlijk de oude auto's van 1980-1986. Deze zijn zeer recent in grote aantallen geimporteerd en vallen op in het dagelijkse verkeer met het 3-letterige kentekennummer. Deze worden niet als oldtimer gebruikt, maar gewoon als dagelijkse auto met een daarbij horend hoog kilometrage. Omdat dit ook nog vaak diesels zijn (en die waren in die bouwjaren niet echt schoon) ontstaat hierdoor een milieuprobleem.
De gekozen oplossing gaat FEHAC echter veel te ver. Om zo'n 20.0000 auto's aan te pakken, neemt men gelijk de gehele oldtimerhobby (300.000 voertuigen) mee.
Zelfs oldtimer-motorfietsen en oldtimer-vrachtwagens zullen hierdoor getroffen worden. Terwijl deze geen oorzaak zijn van dit milieuprobleem.
FEHAC zet zich in voor het hobbymatig gebruik van de oldtimer.
Het dagelijks gebruik van een oldtimer moet zoveel mogelijk voorkomen worden (of men moet gewoon net als een dagelijkse auto betalen).
We houden iedereen via de website en deze nieuwsbrief op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
Het bestuur van FEHAC
- Jeti
- 17500km gereden
Het schijnt zo te zijn dat iedereen in West-Europa ongeveer evenveel belasting betaalt. Het zit hem alleen in andere dingen..
Hogere BTW, dure verzekeringen in BE, en heb ooit van een Duitser gehoord dat je in DL betaalt over de regen die op jouw erf valt..
En zo heeft elk land wel iets.
Ik geloof niet dat er een land is dat efficiënt met het geld van de burgers omgaat.. Of het ergens zo beroerd is als in NL, weet ik ook niet hoor
Wat ik gehoord heb, is het in Zweden wel erg goed qua onderwijs en zorg. En je krijgt zelfs 18 maanden ouderschapsverlof ofzo, en als je binnen die tijd nog een kind krijgt, komt die periode daar gewoon bij. En gratis onderwijs geloof ik. Aan de andere kant is dat wel een facking duur land en alcohol is onbetaalbaar. Alleen de Idea is daar goedkoop
En het Belgische collegegeld van ong 500 euro spreekt me ook wel aan. Hier ben je 3000 + boeken 1500 + de rest per jaar kwijt, minstens. En straks nog veel meer.
Wonen, zorg en onderwijs vind ik de 3 belangrijkste dingen: noodzakelijk en moet voor iedereen beschikbaar EN betaalbaar zijn (met redelijkheid). En ik vind zeker dat daar verkeerde keuzes in worden gemaakt. Dan mogen we eigenlijk (wat Nix al zegt) niet eens zeuren over het luxeprobleem (wat Tom al zegt) van oldtimer wegenbelasting.

Hogere BTW, dure verzekeringen in BE, en heb ooit van een Duitser gehoord dat je in DL betaalt over de regen die op jouw erf valt..

Ik geloof niet dat er een land is dat efficiënt met het geld van de burgers omgaat.. Of het ergens zo beroerd is als in NL, weet ik ook niet hoor

Wat ik gehoord heb, is het in Zweden wel erg goed qua onderwijs en zorg. En je krijgt zelfs 18 maanden ouderschapsverlof ofzo, en als je binnen die tijd nog een kind krijgt, komt die periode daar gewoon bij. En gratis onderwijs geloof ik. Aan de andere kant is dat wel een facking duur land en alcohol is onbetaalbaar. Alleen de Idea is daar goedkoop

En het Belgische collegegeld van ong 500 euro spreekt me ook wel aan. Hier ben je 3000 + boeken 1500 + de rest per jaar kwijt, minstens. En straks nog veel meer.
Wonen, zorg en onderwijs vind ik de 3 belangrijkste dingen: noodzakelijk en moet voor iedereen beschikbaar EN betaalbaar zijn (met redelijkheid). En ik vind zeker dat daar verkeerde keuzes in worden gemaakt. Dan mogen we eigenlijk (wat Nix al zegt) niet eens zeuren over het luxeprobleem (wat Tom al zegt) van oldtimer wegenbelasting.

-
- 1250km gereden
- NIX
- 10000km gereden
-
- 2000km gereden
Tombo schreef:Idd. Oldtimers zijn een luxeprobleem

Even nuanceren : mijn 944 is thans 25 jaar oud en zou volgend jaar houderschapsbelastingvrij worden. Waarom mensen nog steeds praten over wegenbelasting is mij een raadsel, maar goed het zij zo. Aangezien mijn 944 met circa 440.000 km op de teller en ongereviseerde motor dus blijkbaar nog steeds niet versleten is, kan ik daar nog wel 25 jaar langer mee rijden. Mensen die dan gaan praten over milieu moeten zich eens gaan realiseren dat ik met deze auto feitelijk héél duurzaam bezig ben. De energie en grondstoffen die nodig zijn voor de productie van een nieuwe auto overstijgen het verschil tussen eventuele extra milieubelasting van mijn auto ten opzichte van een nieuwe zogenaamde milieuvriendelijke auto ver. Uitgaande van gemiddeld een nieuwe auto per 5 jaar heeft mijn auto dus op dit moment reeds 4 nieuwe auto's uitgespaard en zal dat de komende decennia blijven doen (en dan is 5 jaar een veel te ruime termijn, 3 jaar komt eerder in de buurt).
Als mensen nu eens echt duurzaam en milieuvriendelijk zouden gaan denken dan zouden ze niet steeds een nieuwe auto moeten kopen en zouden de autofabrikanten eens moeten gaan denken aan een systeem van nieuwe milieuvriendelijker ruilmotoren. En dan bedoel ik dus dat het milieuvriendelijker is om een oude motor te vervangen voor een milieuvriendelijkere nieuwe. Dit bespaart aanzienlijk veel energie en grondstoffen. De carrosserie hoef je immers niet te vervangen. Maar ja, men wil nu eenmaal steeds nieuwe modellen en daar loopt het dus gewoon fout...
Gelukkig hoef ik me geen zorgen te maken over de herinvoering van de houderschapsbelasting voor oldtimers. Mijn 944 rijd ik zakelijk en ik kan dus alle kosten aftrekken en een groot deel van de btw terugvorderen. En zolang de bijtelling voor de inkomstenbelasting 35% over de economische waarde blijft, blijf ik vrolijk

Overigens weer typisch de Nederlandse staat : omdat er te veel vervuilende diesel-oldtimers zijn bijgekomen moet ook de rest maar gewoon bloeden. En dat terwijl het RDW precies weet wie welke auto rijdt en het dus gewoon domweg mogelijk is om alleen die vervuilende diesel-oldtimer-eigenaren te belasten. Die diesels worden nu gewoon weer gebruikt om de gehele groep oldtimerbezitters weer een poot uit te draaien.
-
- 2000km gereden
yamaha_fs1_2ru schreef:Iedereen moet mee betalen. Ook de mensen die denken dat ze belasting kunnen onderduiken door een auto van 1986 te kopen.
Ook ben ik voor apk op motoren en bromfietsen.
Als je voertuig in goede technische staat is zou dit geen probleem moeten zijn.
APK voor motoren en bromfietsen is de grootste flauwekul die er bestaat. Als motor/bromfietsrijder weet je echt wel hoe veilig je motor/bromfiets is. Dat merk je snel genoeg tijdens het rijden. En de meesten zorgen echt wel voor regelmatig onderhoud. APK voor deze categorie is het zoveelste melkkoetje... het gaat hier echt niet om de veiligheid, maar wederom om de opbrengsten. Kunnen ze weer mensen boetes opleggen als ze te laat zijn met de APK. Worden de oldtimerverzamelaars met motoren/bromfietesen met kenteken weer lekker de dupe van. Moeten ze hun motorfietsje uit 1929 plots laten keuren... alsof die aan de hedendaagse keuringsnormen zou kunnen voldoen

Belasting onderduiken is geen Nederlands maar ik begrijp wel wat je bedoelt, echter ontduik je geen belasting door een oudere auto te kopen, want je houdt je aan de Nederlandse belastingwetgever die (momenteel nog) heeft bepaalt dat auto's van voor 1 januari 1987 momenteel houderschapsbelastingvrij zijn en dat de leeftijd voor deze vrijstelling voor nieuwere auto's geleidelijk naar 30 jaar zou worden opgetrokken. Van belastingontduiking is dus helemaal geen sprake.
Als je nu gewoon twee dezelfde auto's met hetzelfde kenteken in de garage zou hebben staan, dan is er sprake van belastingontduiking (naast natuurlijk kenteken-, en verzekeringsfraude).
Mensen zouden eerst eens moeten gaan nadenken alvorens ze met dubieuze loze kreten gaan gooien.
- Tombo
- 17500km gereden
Ga naar een gemiddelde brommer/scootermeeting en je zult zien dat het wel mee valt met hoe veilig en goed onderhouden de meeste brommers/scooters zijn
Met luxeprobleem bedoel ik, geen wegenbelasting voor een oldtimer is leuk, maar geen 'moetje' wat mij betreft. Het zal uiteindelijk wel meevallen, ik zie dan meer in een 60-dagen kaart.
Zo filter je wel de gasten er uit die massaal Duitse diesels uit de jaren '80 importeren, waar nog net geen ruwe steenkool uit de uitlaat komt rollen

Met luxeprobleem bedoel ik, geen wegenbelasting voor een oldtimer is leuk, maar geen 'moetje' wat mij betreft. Het zal uiteindelijk wel meevallen, ik zie dan meer in een 60-dagen kaart.
Zo filter je wel de gasten er uit die massaal Duitse diesels uit de jaren '80 importeren, waar nog net geen ruwe steenkool uit de uitlaat komt rollen
-
- 2000km gereden
Tombo schreef:Zo filter je wel de gasten er uit die massaal Duitse diesels uit de jaren '80 importeren, waar nog net geen ruwe steenkool uit de uitlaat komt rollen
Die kunnen ze gewoon gaan belasten met behulp van de gegevens van het RDW ! Daar hoeft de rest dan niet voor te bloeden !
Overigens zijn ook de hedendaagse diesels niet altijd even schoon. Ik zie met regelmatig weleens grote zwarte rookwolken verschijnen uit nieuwe auto's waar ik toch echt wel van verwacht dat er een roetfilter op zit

Laatst gewijzigd door fs1willem op 02 nov 2012, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.