Bromfiets naar motorfiets

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door the_destroyers »

Daarom wil ik er niet te lang meer mee wachten, voor alles hier weer verandert! :P
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

hans.m schreef:Als ik met niet vergis:
Brommers moeten in Nederland een kentekenplaat hebben (soort van nummerplaat dus). Om deze kentekenplaat te bekomen moet je brommer aan een aantal eisen voldoen (bv snelheid, verlichting,..) Je kan je voertuig laten keuren als bromfiets, maar ook als motorfiets.
Dus je kan een Belgische bromfiets laten keuren in Nederland als moto. En dan deze terug naar België importeren met Nederlandse papieren
Als ik fouten maak in men uitleg moet iemand me verbeteren/aanvullen :?
In België bestaat dit systeem (nog) niet.

Klopt, heel goed! ;)

@ Nick/Sam
Wellicht dat het ooit in BE ook mogelijk wordt om een brom als motor in te schrijven.
Met een EU motor kenteken zul je altijd de motor als motor kunnen inschrijven in BE. Dus onze workaround zal altijd blijven werken.
Hopelijk wordt het voor jullie in BE makkelijker/goedkoper.

Is de nieuwe regering bezig met voertuigwetgeving?
Behalve dan dat Europese rijbewijs enzo.
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

De weg via nederland is eigenlijk de gemakkelijkste denkk.
Ik heb er nog niets van gehoord, maar men spreekt wel al van verplichte rijschool voor het autorijbewijs.
Dus mss worden er binennkort nog dingen verandert op vlak van auto en motoren!
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Dan snel zoveel mogelijk rijbewijzen halen.

Hoewel het voor "ons" sowieso al een erg vreemd idee is dat je zonder een rijschool zonder rijbewijs al op de weg mag en je "les" mag krijgen van ouders/jezelf (motor).. :roll:

Hoewel ik me afvraag of het hier beter gaat..
Gisteren "allerslechtste chauffeur van nederland" gekeken op tv.. man man man.. :roll:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1249157
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Jeti schreef:Dan snel zoveel mogelijk rijbewijzen halen.

Hoewel het voor "ons" sowieso al een erg vreemd idee is dat je zonder een rijschool zonder rijbewijs al op de weg mag en je "les" mag krijgen van ouders/jezelf (motor).. :roll:

Hoewel ik me afvraag of het hier beter gaat..
Gisteren "allerslechtste chauffeur van nederland" gekeken op tv.. man man man.. :roll:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1249157

Je hebt wel je theoretisch rijbewijs nodig om op de weg te mogen, daarbij komt een L op de achterruit en de bijrijder moet minstens 7jaar zn rijbewijs hebben en de begeleider moet ook een achteruitkijkspiegel hebben! Moet idd wennen zijn voor jullie, maar lukt aardig. Ikzelf heb nog nooit iets gevaarlijk gedaan ofzo, al zijn er wel andere bestuurders die dat wel es durven doen... Hier rekent mn een beetje op de expertise van de ouders! :lol:

Dat is de bedoeling, over 2weken praktisch van de auto en dan naar moto doorstomen! :P Bij motor moet je hier wel al les nemen, als is het maar 6uur, je leert er wel veel van! :P
Ikzelf ga 8uur les nemen. :D
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

the_destroyers schreef:Hier rekent mn een beetje op de expertise van de ouders! :lol:

Bij ons weten ze dat dat verloren zaak is :lol: :lol:
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

:lol::lol:

Ik mag in ieder geval niet klagen, mn papa is precies een instructeur! :D
fs50
100km gereden
100km gereden

Bericht door fs50 »

Van brommer naar motor gaat niet in België.
als ge die zin nog maar uitspreekt bij de douane of div komt er al stoom uit hun oren.

als uw fs1 (of eender welke yamaha) van voor 1974 lukt het wel zonder problemen, omkatten o.i.d.

ik heb er 2 op motoplaat staan, en had er zelfs geen papieren bij.

David
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

fs50 schreef:Van brommer naar motor gaat niet in België.
als ge die zin nog maar uitspreekt bij de douane of div komt er al stoom uit hun oren.

als uw fs1 (of eender welke yamaha) van voor 1974 lukt het wel zonder problemen, omkatten o.i.d.

ik heb er 2 op motoplaat staan, en had er zelfs geen papieren bij.

David

Dan wil ik wel es weten hoe jij dat hebt geflikt? :P
Ja zei sam ook al, vanaf dat je brommer zegt beginnen ze te steigeren!
HotWheels
500km gereden
500km gereden

Bericht door HotWheels »

In BE bestaat er (voorlopig nog) geen motorfietskeuring, maar er zijn wel alternatieven.
Ik heb een Krei..dler RM (= bromfiets) naar RS versie (= motorfiets) gebracht, had bij de RM enkel een BE GVA. En is dus als 49cc motorfiets ingeschreven.
En ik heb mijn RD50 (zonder enig document als basis) als motorfiets ingeschreven. Niets omgekat, alles officieel, kwestie van de juiste mensen te kennen .. is het ooit anders geweest :wink:
Los daarvan bestaat in BE ook het systeem van 'unieke' keuring. Is op de website van het DIV wel info over te vinden. Kost heel wat, maar geeft een eigenaar de mogelijkheid om zowat elk voertuig (mits het voldoet aan de gestelde technische vereisten) te laten inschrijven bij het DIV.
De optie om de brommer via NL als motorfiets te laten keuren en nadien in BE in te voeren lijkt me, al heb ik het zelf nog niet gedaan, even efficient te zijn.

Verzekeringstechnisch en naar aansprakelijkheid toe lijkt het me het verstandigst om een 'brommer' die meer dan 45km/h kan, te laten catalogeren als motorfiets. De keerzijde v/d medaille is dan wel dat je met een 'brommer' (met motorfietsplaat) op een provinciale of gewestweg écht wel opvalt (in negatieve zin dan) tussen (of beter achter) de auto's die 90 rijden. Lijkt voor de andere weggebruikers meer op 'willen en niet kunnen'. Het is maar vanop welke plaats je het bekijkt, als auto- of 49cc bestuurder. :shock:
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Jij kent de juiste mensen ja! :P
Plaats reactie