Ik heb ook een FS50. Zijn er zeker en vast meer dan 20 van gemaakt hoor
Die wat jij (Evald) gekocht heb, is dat die wat op Marktplaats stond voor 650 euro?
Als dat zo is dan is dat een blok met 2 verschillende carterhelften, en waarvan het membraam gedeelte vervangen is door een roterende schijfinlaat...
Heb die ook een tijdje geleden op MP zien staan.
GoM!cky schreef:Ik heb ook een FS50. Zijn er zeker en vast meer dan 20 van gemaakt hoor
Die wat jij (Evald) gekocht heb, is dat die wat op Marktplaats stond voor 650 euro?
Als dat zo is dan is dat een blok met 2 verschillende carterhelften, en waarvan het membraam gedeelte vervangen is door een roterende schijfinlaat... Heb die ook een tijdje geleden op MP zien staan.
MVG, Micky
klopt maar dat is nu weer een origineel blok membraam zoals ie was ,ik hou niet van verschil
koppel schreef:zover ik weet zijn die 20 5-bakken in opdracht van LB geproduceerd, hierdoor was yamaha verplicht snelle onderdelen te leveren en verloor LD bijna z'n baan.
Yamaha is een miljoenenfabrikant (toendertijd al), die gaat echt niet 20 5-bakjes maken. Dat zijn gewoon normale FS1 5-bakjes zoals die er al toen al een aantal jaar waren.
koppel schreef:zover ik weet zijn die 20 5-bakken in opdracht van LB geproduceerd, hierdoor was yamaha verplicht snelle onderdelen te leveren en verloor LD bijna z'n baan.
Yamaha is een miljoenenfabrikant (toendertijd al), die gaat echt niet 20 5-bakjes maken. Dat zijn gewoon normale FS1 5-bakjes zoals die er al toen al een aantal jaar waren.
Technisch verandert er nu wel wat aan de FS-1 (code 378). De roterende inlaatschijf wordt vervangen door een membraam. Dat heeft ingrijpende gevolgen. Niet voor de standaard brommer, die blijft gewoon 40 kilometer per uur lopen. Voor de voorgaande modelen waren gewoon de snelle motorfietsonderdelen leverbaar bij de fabriek. Maar de membraamversie bestaat niet als motorfiets, met als gevolg dat er op papier geen standaard snelle onderdelen bestaan. Daar vindt Ludy iets op. Hij maakt een specificatie voor een 50 cc FS-1 motorfiets met membraam (en 5 versnellingen) en laat er in de fabriek twintig maken. Die zijn bekend als FS-50's (code 474). Voordat de bazen iets in de gaten hebben is er ook al een typekeuring geregeld. Ludy mag later toch wel even uitleggen wat hem ertoe bewoog, om een grote fabriek een serie van twintig motorfietsen te laten maken, waarvoor natabene niet eens een markt is. Wist hij wel wat dat kostte? Ludy wist vooral wat het zou gaan kosten als hij het niet gedaan had. Een brommer kan nog zo goed zijn; als er geen snelle spullen voor te koop zijn is de jeugd er rap op uitgegeken. Er bestond zelf een standaard tuningsmanuel ("How to tune your local FS-1") voor servicemonterus, waarin ze precies konden lezen wat er moest gebeuren om een bepaalde snelheid te bereiken. Er waren drie 'stages', van 60 tot 90 kilometer per uur. De hele grap kostte Ludy bijna zijn baan, want door die twintig motorfietsen moest de fabriek tenminste (snelle) onderdelen blijven leveren voor de membraammodellen. Zo zit de Japanse "company policy" nu eenmaal in elkaar... Dat het verboden is opgevoerd te rijden, is een ander verhaal; daar trokken de commerciële wetten zich vroeger veel minder van aan dan nu.
NIX schreef:En Jet: FS1-6***** komt erg veel voor en zijn altijd 5-bakken. Er zijn zo zat P's te vinden. Nou ja zat...
Maar het is me niet duidelijk welk type het nou is. De nummers van 3 verschillende types kwamen redelijk in de buurt.
Maakt verder niet heel veel uit, maar heb me er toen in verdiept ivm die papieren, maar dat is niet gelukt. Heb jij wel eens papieren via een Duitse Yamaha dealer aangevraagd? Zo ja, wil je mij dat adres geven?
Verkoopverklaring.. Niet aan gedacht. Ging ervan uit op dezelfde manier als Maarten papieren te kunnen aanvragen bij een Duitse dealer. Maar heb er dus geen gevonden die dat kan. En een ander reageert niet.
Maar gaat zo ook wel lukken. Dan maar eerst als bromfiets, zoals de RDW me vertelde.