Pagina 2 van 2

Geplaatst: 24 dec 2009, 00:58
door YamaSam
ik denk dat tegenover de 'verzwakking' wel winst zit in de smering in dat geval

Geplaatst: 24 dec 2009, 09:12
door robertehendriks
YamaSam schreef:ik denk dat tegenover de 'verzwakking' wel winst zit in de smering in dat geval


Elk voordeel heeft zijn nadeel, bij hoge toeren heeft het waarschijnlijk meer voordeel :wink:
1 enkele L-zuigerveer kan meer toeren maken, 2 veren (standaard zuiger) hebben een betere afdichting.

Geplaatst: 24 dec 2009, 10:17
door NIX
Frederik schreef:ik geloof dat het ook veel hielp bij de koeling van de zuiger (stond ergens in Bell's boek geloof ik)
maar inderdaad, als het mengsel er niet door kan, is het niet meer dan een verzwakking van de zuiger


Die extra smeergaatjes zien er anders uit en hebben niet de functie van boosterdoorlaat, maar dit gat kan wel een klein beetje dat koelende smeereffect hebben.

1 Enkele L-veer behoudt de compressie echt tot de zuiger bij een opening komt. Door de compressie wordt hij ook harder tegen de cilinderwand gedrukt. Gevolg is meer slijtage en hitte. Ook omdat hij helemaal bovenin zit, wordt hij veel heter opmdat hij rechtstreeks met de verbranding in verbinding staat. De hitte van de uger wordt zo veel minder goed afgevoerd naa de cilinderwand. Ook omdat er niet nog een 2e veer is die voor warmte-afvoer gebruikt wordt, blijft zo'n zuiger behoorlijk heet. In een gietijzeren cilinder voor een FS1 gaat het bijna altijd mis met een enkele L-veer. In een athena of andere alu cilinder gaat het meestal wel een tijd goed.

Geplaatst: 24 dec 2009, 19:47
door fs-ael
een L veer is ook erg ouderwets,

mooier zijn de moderne zuigertjes van malossi of barikit bedoeld voor minarelli am6 met 1mm veertje (onbreekbaar)

Geplaatst: 24 dec 2009, 20:29
door Tombo
Dat is mooi spul ja, zag laatst een foto van zo'n zuigerveer die ze rechtgetrokken hadden en gedraaid hadden (soort van wokkel) :P

Geplaatst: 24 dec 2009, 20:38
door fs-ael
dat heb ik hier ook een keer geprobeert met een oude veer

het kan dus echt :shock:

Geplaatst: 24 dec 2009, 20:38
door Triforce
fs-ael schreef:een L veer is ook erg ouderwets,

mooier zijn de moderne zuigertjes van malossi of barikit bedoeld voor minarelli am6 met 1mm veertje (onbreekbaar)


Net zoals de zuigerveren van de DT en YZ, die zijn ook flinter dun iets van 1mm als ik het goed zeg :shock: