Pagina 2 van 8

Geplaatst: 03 okt 2006, 15:04
door YamaSam
Tombo schreef:hoe hard rijd die? Zal wel zo´n 75/80 km/h zijn of niet?


geen flauw idee man, zoals je kan lezen in mijn fs1 topic is dit een nieuwe cylinder, in Wellen gekocht voor €50..

mijn fs1 heeft een jaar of 8 in de tuin gestaan, en daarvoor was het een rat-runaway-bike


de top van deze zal ik in originele vorm waarsch. nooit weten, want vanaf ie gerodeerd is vijl'k em tepletter voor mijn opdracht..

Geplaatst: 03 okt 2006, 17:59
door MisterBos
eentje van men 378 cilindertje.. gaat hij zon beetje 70 mee..
Afbeelding

Geplaatst: 04 okt 2006, 09:28
door YamaSam
aha.. het begint hier zowaar te lopen...

maar MisterBos vergeet de verticale maten naar de top van de slag geloof ik :?
de hoogte van de uitlaatpoort is heel kenmerkend voor het gedrag van een bepaalde cylinder...
(vrij maffe setup trouwes, die laatste!)

Geplaatst: 04 okt 2006, 09:43
door Tombo
dat is een 378 cilinder, die heeft standaard maar 2 spoelpoorten ipv 4, de meest slome cilinder die er is dus (origineel :P).

Geplaatst: 04 okt 2006, 15:26
door Riemer
hoe kun je de spoelpoorten vergroten? met wat voor gereedschappen?

Geplaatst: 04 okt 2006, 15:50
door Niels
Ik dacht met een haakse frees... :shock:

Geplaatst: 04 okt 2006, 16:22
door YamaSam
Riemer schreef:hoe kun je de spoelpoorten vergroten? met wat voor gereedschappen?

denk dat iedere modificator hier wel zowat zijn eigen gereedschap heeft,
je zal ze 10 tegen 1 ook wel kunnen kopen,

het belangrijkste is een haaks frees, en het meestgebruikte zijn sleutelvijltjes

met een (bloody) dremel zal zal het ook gaan,
maar het risico is groot dat je es uitschiet, en de dremel effe rondtolt in de cyl,
dan is alles nr de knoppen en moet je eigenlijk weer boren of honen..

het moeilijkste is weten tot waar je moet gaan, en de juiste chamfer (afgeplatte hoek v.e. rand) van de poort, een rechte hoek is nooit goed en botst op de segmenten

over het algemeen wordt aangenomen dat er minimum 5mm metaal tussen twee poorten moet zitten,
maximale breedte voor een poort hangt af van de hardheid van je segmenten, doorgaan wordt 70% van de diameter als max bekeken als ik het goed heb..

vergeet ook niet de naad van de segmenten, die lopen best de ganse tijd langs metaal

mijn 'thing' is een hoopje gemodifiëerde pistons, waarin een diepte-regelbaar freesje zit, daar kan je vrij exact mee werken

de uitlaatpoort kan je gewoon vijlen met een rattestaartvijl, wel plankjein de cyl steken, dat je niet tegen de overkant botst..( cylwand is heilig!!)

neus op de rand en na elke steek van je vijl, afblazen en meticuleus kijken wat er weg is (en zweten)

scherpe krasnaalden zal je ook wel massaal slijten..

als bengel had ik geen frees en bestond er geen dremel, zo werden we wreed creatief met het breken van kleine vijltjes,
en met de toen minder dikke vingers ging het net :D

Geplaatst: 04 okt 2006, 17:16
door Tombo
tandartsboortjes willen ze ook nog wel eens gebruiken! Die zijn klein en draaien vet veel toeren.
Met de dremel kan je vaak net niet fatsoenlijk bij de spoelpoorten, ik ben nog steeds benieuwd of er een soort van haakse opzetstukje te verkrijgen zijn.
BTW, het ligt ook aan de vorm van je poort hoe breed je kan gaan. Een echt praktisch vierkante uitlaatpoort van bv 60% breed, zal geheid een keer gaan happen, een poort die een mooie ovaalvorm heeft hapt veel minder snel en je kan dus nog breder.
Mooiste is een vlinderpoort (2 uitlaatpoorten naast elkaar), die kan je echt onmundig breed maken :D Wat ook trouwens goed kan, zijn 2 fluitpoorten naast je uitlaatpoort, dat is trouwens denk ik nog makkelijk te realiseren met een fs1 cilinder, als je uitlaatpoort niet te breed is...

Geplaatst: 04 okt 2006, 17:46
door harmen251
Afbeelding
top een goede 65 met volledig originele setup (voor de warmloper :( )

Afbeelding
heeft een overmaat nodig, gekocht in wellen voor 5 euro

Afbeelding
top 82 nog na warmloper (kon weer niet wachten met inrijden

Afbeelding
top 70 met onbegrensde ori uitlaat en 16mm en 13-44

Afbeelding
nog in de doos

Afbeelding
gekocht in wellen voor 7 euro en nog 3 maten over 8)

mss dat ik ooit nog eens een poortmap maak van mijn andere immi met uitgevijlde uitlaat poort maar voor de moment zit hij goed op mijn brommer en laat dat liever zo

Geplaatst: 04 okt 2006, 18:49
door YamaSam
Afbeelding
deze vind ik wel bizar,

normaal gezien zou de bodem van de uitlaatpoort min of meer gelijk moeten staan met het pistondek op z'n onderste punt,
op de poortmaps zou dus de uitlaatpoorthoogte + afstand boven de poort,
ongeveer gelijk moeten zijn aan 40 (de slag)

bij de rest ligt dat doorgaans blijkbaar rond de 38mm, hier is dit slechts 32.7!

zijn alle uitvoeringen van de blok slag 40? of hebben oudere n kortere slag of zo?

Geplaatst: 04 okt 2006, 19:52
door harmen251
heb het opnieuw gemeten, die 21 moet 26 zijn

alle uitlaat poorten schelen een paar mm (ze zijn hoger) dan de spoelpoorten

de afstanden van de poorten tot de top zijn minder nauwkeurig dan alle andere maten dus kan wel een mm schelen. zal al die maten nog eens herberekenen

Geplaatst: 04 okt 2006, 21:45
door Riemer
dur moet eigenlijks een topic komen, over hoe je een cilinder, schijf/membraam, kop, carb, uitlaat enz kunt tunen, zodat alle fs1's weer 120 gaan, zoals vroeger.

ikzelf zou het namelijk heel erg leuk vinden om te weten hoe je zelf kunt tunen, maar wel op de goede manier. de theorie erachter te weten zeg maar, en dat dan in praktijk brengen.

Geplaatst: 04 okt 2006, 22:55
door Niels
Jah idd. lijkt mij ook wel leuk om te weten...
Helaas was ik er vroegâh nog niet, dus ik heb geeeeen idee :roll: :P

Geplaatst: 05 okt 2006, 07:43
door Martijn
Bij de garage aan de overkant heeft die man vroeger ook een fs1 gehad, hij had ook stuk uit de zuiger gehaald waardoor hij meer en sneller benzine kreeg ofzo ... ik geloofde er geen ruk van.

Ook een snelle uitlaat, 16 mm carb, snelle cilinder en hij deed nog iets met het vliegwiel. die van hem liep ook 120 ... maar nogmaals ik geloofde er vrij weinig van :P

Geplaatst: 05 okt 2006, 09:03
door Tombo
jaaaaaa vroegah liepen alle brommers 120, dat moet je gewoon neit geloven :lol:
stukken uit zuigers halen heeft naar mijn inziens geen nut, aangezien het een bromfiets is met carterinlaat en geen zuigergestuurde inlaat (die discussie hebben we al eens gehad op t andere forum :P), hooguit alleen door de gewichtsbesparing :lol:
BTW ik wil binnenkort wel eens een simpele basic tuning FAQ maken? Kwa cilinders wordt het dan alleen de uitlaatpoort bijwerken, want spoelpoorten kan praktisch niemand hier, maar de uitlaatpoort wel (en dan op de goeie manier :P)