cilinderkoppen
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: cilinderkoppen
Nogmaals mijn vraag: heeft iemand een tip mbt een kwaliteitszuiger voor een gietijzeren cylinder, standaard maat 39,96 of voor de 60 cc , zal dan 42,96 mm zijn.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: cilinderkoppen
Waar te koop?
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: cilinderkoppen
Zo te zien ook gewoon bij de Yamaha dealer te bestellen
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: cilinderkoppen
Zoek in de maat 39,96 oplopend met één honderdste indien cylinder licht gesleten is. Standaard zuiger met 2 veren geschikt voor gietijzer..........ori Yamaha, Noguchi, Mahle, Asso, Wiseco....................als het maar geen troep is die na 100 meter warmloopt.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: cilinderkoppen
Zou mooi zijn, ik ga ff rondkijken...
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: cilinderkoppen
Als ze geen Fs1 zuigers hebben kan je nog vragen naar een zuiger van een yb50koppel schreef:Zou mooi zijn, ik ga ff rondkijken...
Yamaha Sheriff 1981
-
- 100km gereden
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53
Re: cilinderkoppen
Die gietijzeren cilinders. De FS1 had toch wel een berucht verleden daarmee. Niks aan de hand met een standaard setting.hermanvdveldt schreef: 29 apr 2021, 21:09 Hoe is het mogelijk, dat zou je niet verwachten, dat moet je een keer meemaken. Er is zoveel uit te proberen, ik heb zelf ook wel met aluminium 60 cc gereden, is zeker een snelle betrouwbare cilinder deze cilinders hebben een chromewand en daarom moeten er altijd stalen zuigerveren op. de alu cilinders hebben ook een nadeel wat veel mensen niet weten. het alu absorbeert geen trilling, en maken daarom meer lawaai. terwijl gietijzer een absorberend werking heeft. en is daarom veel stiller . en hebben daarom mijn voorkeur, bedankt voor je reactie Fred , en veel rijplezier !
Reden genoeg om voor een alu cilinder te kiezen. Gietijzer duurt gewoon veel langer om goed op temp te komen en ook omgekeerd, duurt veel langer om af te koelen.
Ik zal niet zeggen dat een alu cilinder per definitie beter is maar de combi van alu cilinder met nikacil is eigenlijk onverslaanbaar.
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: cilinderkoppen
Zoveel echt kapotte stalen FS1 cilinders ben ik eigenlijk niet echt veel tegengekomen. Die genen die problemen hadden met de stalen cilinders waren vooral 16 jarige tuners die steevast te kleine sproeiers monteerden en de clipjes in de zuigers verkeerd monteerden of geen luchtfilters monteerden of van alles door de spoelgaten ragden, 2T olie vergaten etc.
De enige stalen yamaha bromfietscilinders die, naar mijn ervaring, wel eens problemen gaven van gebroken zuigerveren was de 353 cilinder die op de DT50m gemonteerd werd. Deze cilinder heeft een heel breed middelste spoelgat waar wel eens een zuigerveer in bleef hangen.
De F5B met iets verhoogde uitlaatpoort heeft het probleemloos 50dkm gedaan, de Z1 met Noguchi probleemloos ca 12dkm, een FS1 4dkm terwijl alles imitatie was. De 44mm aluminium Autisa op mijn RD was na 21dkm echt klaar. Een imitatie FS1 kocht ik voor 35 gulden, voor een aluminium Kreidler/Zündapp cilinder had ik 10 imitatie FS1's. Maar ook die Autisa was niet goedkoop.
Conclusie:
Mijn algemene ervaring is dat ik blijer werd van die cilinders "met berucht" verleden dan die "onverslaanbare" dingen.
Echter één keer wilden we een nieuwe DT50mx afleveren met een stalen 43mm snel, die niet om aan te horen was.
De blauw-gele DT kreeg toch maar een 44mm aluminium Zeta, met 16mm Mikuni en de originele uitlaat had ik aangepakt. Deze machine liep heel mooi, stil en heel stabiel ruim 80km/h voordat hij de deur uit ging.
De bestuurder had niet veel geluk, en kwam met een coma in het ziekenhuis terecht. De DT hebben we toen opgehaald bij het politiebureau in Soest, met alleen een stukje van de koppelingshandel afgebroken. Een motoragent vertelde dat ze besloten hadden om niet verder te kijken. Ik vroeg de agent of de brommer fijn rijdt en of hij genoten had.... Ja zei de motoragent ronduit met een vette grijns.
De jongen is uit zijn coma gekomen, maar heeft nooit meer een gemotoriseerde 2-wieler aangeraakt.
De enige stalen yamaha bromfietscilinders die, naar mijn ervaring, wel eens problemen gaven van gebroken zuigerveren was de 353 cilinder die op de DT50m gemonteerd werd. Deze cilinder heeft een heel breed middelste spoelgat waar wel eens een zuigerveer in bleef hangen.
De F5B met iets verhoogde uitlaatpoort heeft het probleemloos 50dkm gedaan, de Z1 met Noguchi probleemloos ca 12dkm, een FS1 4dkm terwijl alles imitatie was. De 44mm aluminium Autisa op mijn RD was na 21dkm echt klaar. Een imitatie FS1 kocht ik voor 35 gulden, voor een aluminium Kreidler/Zündapp cilinder had ik 10 imitatie FS1's. Maar ook die Autisa was niet goedkoop.
Conclusie:
Mijn algemene ervaring is dat ik blijer werd van die cilinders "met berucht" verleden dan die "onverslaanbare" dingen.
Echter één keer wilden we een nieuwe DT50mx afleveren met een stalen 43mm snel, die niet om aan te horen was.
De blauw-gele DT kreeg toch maar een 44mm aluminium Zeta, met 16mm Mikuni en de originele uitlaat had ik aangepakt. Deze machine liep heel mooi, stil en heel stabiel ruim 80km/h voordat hij de deur uit ging.
De bestuurder had niet veel geluk, en kwam met een coma in het ziekenhuis terecht. De DT hebben we toen opgehaald bij het politiebureau in Soest, met alleen een stukje van de koppelingshandel afgebroken. Een motoragent vertelde dat ze besloten hadden om niet verder te kijken. Ik vroeg de agent of de brommer fijn rijdt en of hij genoten had.... Ja zei de motoragent ronduit met een vette grijns.
De jongen is uit zijn coma gekomen, maar heeft nooit meer een gemotoriseerde 2-wieler aangeraakt.
Laatst gewijzigd door kittop op 09 mei 2021, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: cilinderkoppen
In de jaren 80 alleen maar gereden met gietijzer, altijd de Z1 van Zeta, was leverbaar in 50 en 60 cc. Kan mij alleen niet meer herinneren welk merk zuiger daarbij geleverd werd. Was volgens mij een zuiger met twee veren en de extra spoelgaten onderin voor de RD. Duizenden km gereden zonder problemen. Anno vandaag: Z1 met immi zuiger; na een paar ritjes breekt de zuigerpen uit de zuiger, daarna K-star geprobeerd, een keer gas open en meteen kleven..........wat een troep.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: cilinderkoppen
Z1 van Sjon? Die werden geleverd met een prox zuiger dacht ik.
Yamaha Sheriff 1981
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: cilinderkoppen
Niet van Sjon, ook geen Prox zuiger................Zeta vertrouw ik, al die zuigertroep niet.
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: cilinderkoppen
Die Noguchi met zijn enkele dunne pierewietveertje en zijn enorme gat in zijn baard bleef het, boven verwachting, ook aardig goed doen.
Echter, als ik weer eens het gehele land ging doorcruzen, ging er een origineel zuigertje in.
Puur omdat gezeur wilde uitsluiten en de Noguchi behoorlijk op de grens van extreem vond.
Bij een nieuwe cilinder ging er een .96 zuiger in, en als de cilinder redelijk gebruikt was een .98.
Als de rand boven in de cilinder redelijk aanwezig werd, ging er een hoontje door en een .00 in.
Maar bij mijn eigen FS1 had ik dat nooit gedaan, ondanks de F5B cilinder zoveel km had, en bleef het bij een .98 zuigertje.
Dat de Z1 bij Zeta vandaan kwam, wist ik eigenlijk niet.
Mijn Z1 kwam binnen als 2e handsje omdat iemand graag F5B wilde rijden i.v.m. woon/werk en politie.
Echter, als ik weer eens het gehele land ging doorcruzen, ging er een origineel zuigertje in.
Puur omdat gezeur wilde uitsluiten en de Noguchi behoorlijk op de grens van extreem vond.
Bij een nieuwe cilinder ging er een .96 zuiger in, en als de cilinder redelijk gebruikt was een .98.
Als de rand boven in de cilinder redelijk aanwezig werd, ging er een hoontje door en een .00 in.
Maar bij mijn eigen FS1 had ik dat nooit gedaan, ondanks de F5B cilinder zoveel km had, en bleef het bij een .98 zuigertje.
Dat de Z1 bij Zeta vandaan kwam, wist ik eigenlijk niet.
Mijn Z1 kwam binnen als 2e handsje omdat iemand graag F5B wilde rijden i.v.m. woon/werk en politie.