Pagina 10 van 11

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 17 sep 2025, 22:44
door Dr. Bob
De bedoeling is om er meer te maken voor de verkoop.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 18 sep 2025, 21:37
door Tombo
hmmm

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 19 sep 2025, 22:37
door Niels
Dr. Bob schreef: 17 sep 2025, 22:44 De bedoeling is om er meer te maken voor de verkoop.
Wat zou zoiets moeten kosten?
En met wat voor cilinder loopt ie goed?

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 20 sep 2025, 15:03
door Dr. Bob
Verchroomd, compleet met bocht, wartel en pakking rond de 500 euro. Loopt beter met F5B, FS1, Parmakit, Athena, en Deense 44 mm cilinder. Meer trekkracht en ook meer topsnelheid. Door de verstel mogelijkheid kun je hem aanpassen aan je eigen smaak. Lekker toeren met veel trekkracht, of racen met hoge topsnelheid. Moet natuurlijk wel een beetje exclusief ding blijven...

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 21 sep 2025, 15:07
door marco
Mooie uitlaat Bob šŸ‘šŸ¼

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 04 dec 2025, 22:13
door Dr. Bob
Omdat originele carburateurs duur en schaars worden, ben ik samen met Sjon Hilversum bezig om de Chinese imitatie carburateurs beter aan het lopen te krijgen. Eerst maar eens de onderdelen eruit gesloopt en naast originele onderdelen gelegd
Afbeelding

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 04 dec 2025, 22:17
door Dr. Bob
Wat gelijk opvalt is de lange vlotternaald, bijna 5 mm langer dan de originele, terwijl de vlotter zelf weinig verschilt van de originele. Dat geeft een te laag vlotterniveau met kans op vastlopers door een te arm mengsel. Sjon wil daar andere voor laten maken.
Afbeelding

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 04 dec 2025, 22:22
door Dr. Bob
Verder is de imitatie sproeierbuis inwendig veel kleiner dan de originele 110E4, (ook de door Sjon geleverde huismerk sproeierbuizen zijn te klein), dit geeft ook een te arm mengsel bij halfgas. Daar komt ook een beter alternatief voor
Afbeelding

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 04 dec 2025, 22:26
door Dr. Bob
De stationair sproeier is standaard 25, maar de chinese is wat kleiner, daar komt ook een alternatief voor.
Afbeelding

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 04 dec 2025, 22:33
door Dr. Bob
Ik heb al gereden met een Chinese carburateur waarin alle onderdelen vervangen waren door originele Mikuni delen, en er was bijna geen verschil merkbaar met een originele carburateur. Heel misschien ietsje armer, maar dat is op te vangen door een iets grotere sproeier en/of de naald iets hoger te zetten. Onder het schema van Mikuni, voor 16 mm is de Engelse setting het beste.
Afbeelding

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 05 dec 2025, 09:40
door NIX
Wat wijkt die Noorse enorm af. Grote sproeier en rijk op de afschuining van de schuif en toch maar 13mm?

Is de te kleine stationairsproeier niet gewoon een stukje op te boren met een sproeierboor?

Wel goed dat je alles eens zorgvuldig hebt nagemeten. Ook typisch dat de naaldsproeiers te klein zijn. Die gekke vlotternaaldzittingen zie ik al tijden, dat was provisorisch met wat extra ringen en niet te lomp aandraaien nog te doen, of alleen de naald ter vervanging overzetten op de oude zitting. Maar als zulke dingen gemaakt kunnen worden, dan zouden ze ook gewoon 1x goed gemaakt kunnen worden.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 05 dec 2025, 10:09
door Tombo
Goed dat jullie dit zo aanpakken en Sjon bezig blijft met mooie onderdelen!

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 09 dec 2025, 23:03
door Niels
Ja, mooi om te zien! :)

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 10 dec 2025, 14:49
door marco
Wist niet dat het z’n probleem was om een originele carburateur te vinden

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 10 dec 2025, 21:07
door Tombo
De tijd dat je een nette complete had voor 25 euro is wel voorbij denk ik