Tuning door dr. Bob

Opvoeren en modificeren van de FS1
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

De bedoeling is om er meer te maken voor de verkoop.
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18379
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Tombo »

hmmm
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11153
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Niels »

Dr. Bob schreef: 17 sep 2025, 22:44 De bedoeling is om er meer te maken voor de verkoop.
Wat zou zoiets moeten kosten?
En met wat voor cilinder loopt ie goed?
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

Verchroomd, compleet met bocht, wartel en pakking rond de 500 euro. Loopt beter met F5B, FS1, Parmakit, Athena, en Deense 44 mm cilinder. Meer trekkracht en ook meer topsnelheid. Door de verstel mogelijkheid kun je hem aanpassen aan je eigen smaak. Lekker toeren met veel trekkracht, of racen met hoge topsnelheid. Moet natuurlijk wel een beetje exclusief ding blijven...
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23467
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door marco »

Mooie uitlaat Bob 👍🏼
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

Omdat originele carburateurs duur en schaars worden, ben ik samen met Sjon Hilversum bezig om de Chinese imitatie carburateurs beter aan het lopen te krijgen. Eerst maar eens de onderdelen eruit gesloopt en naast originele onderdelen gelegd
Afbeelding
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

Wat gelijk opvalt is de lange vlotternaald, bijna 5 mm langer dan de originele, terwijl de vlotter zelf weinig verschilt van de originele. Dat geeft een te laag vlotterniveau met kans op vastlopers door een te arm mengsel. Sjon wil daar andere voor laten maken.
Afbeelding
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

Verder is de imitatie sproeierbuis inwendig veel kleiner dan de originele 110E4, (ook de door Sjon geleverde huismerk sproeierbuizen zijn te klein), dit geeft ook een te arm mengsel bij halfgas. Daar komt ook een beter alternatief voor
Afbeelding
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

De stationair sproeier is standaard 25, maar de chinese is wat kleiner, daar komt ook een alternatief voor.
Afbeelding
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

Ik heb al gereden met een Chinese carburateur waarin alle onderdelen vervangen waren door originele Mikuni delen, en er was bijna geen verschil merkbaar met een originele carburateur. Heel misschien ietsje armer, maar dat is op te vangen door een iets grotere sproeier en/of de naald iets hoger te zetten. Onder het schema van Mikuni, voor 16 mm is de Engelse setting het beste.
Afbeelding
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10848
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door NIX »

Wat wijkt die Noorse enorm af. Grote sproeier en rijk op de afschuining van de schuif en toch maar 13mm?

Is de te kleine stationairsproeier niet gewoon een stukje op te boren met een sproeierboor?

Wel goed dat je alles eens zorgvuldig hebt nagemeten. Ook typisch dat de naaldsproeiers te klein zijn. Die gekke vlotternaaldzittingen zie ik al tijden, dat was provisorisch met wat extra ringen en niet te lomp aandraaien nog te doen, of alleen de naald ter vervanging overzetten op de oude zitting. Maar als zulke dingen gemaakt kunnen worden, dan zouden ze ook gewoon 1x goed gemaakt kunnen worden.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18379
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Tombo »

Goed dat jullie dit zo aanpakken en Sjon bezig blijft met mooie onderdelen!
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11153
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Niels »

Ja, mooi om te zien! :)
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23467
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door marco »

Wist niet dat het z’n probleem was om een originele carburateur te vinden
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18379
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Tombo »

De tijd dat je een nette complete had voor 25 euro is wel voorbij denk ik
Plaats reactie