0!
Afschuiing is laat maar zeggen als je de de bout dwars belast.
Wat je normaal doet met een bout is 2 opppervlaktes zo strak tegen elkaar draaien, dat ze in principe (theoretisch) op elkaar blijven zitten door de wrijving en vlaktedruk ertussen. Zo belast je de bout niet op afschuiving maar puur op trek.
Afschuiving moet je een beetje zien als je hoofd onder een guillotine, of een metalen plaat onder een pons.
Hoe klem je trekt laat maar zeggen niet de oppervlakken met elkaar toe met die borgboutjes (want ik denk dat die boutjes eerder pang zeggen dan dat je dat stuk massief ijzer vervormt ). Als dat ding al goed strak erin zit (perspassing ofzo) dan zal er denk ik weinig gebeuren dan. Maar je belast ze in principe wel op afschuiving
Tombo schreef:Hoe klem je trekt laat maar zeggen niet de oppervlakken met elkaar toe met die borgboutjes (want ik denk dat die boutjes eerder pang zeggen dan dat je dat stuk massief ijzer vervormt ). Als dat ding al goed strak erin zit (perspassing ofzo) dan zal er denk ik weinig gebeuren dan. Maar je belast ze in principe wel op afschuiving
hoe klem? ik heb hem erin geperst met zo'n staande pers op stage, die heeft zo'n drukmeter aangesloten. en met 10ton aan druk zat ie er nog nét niet helemaal in