jonnotje schreef:iedereen straxx rondje op de fiets scheuren
maar het is wel duidelijk:)
en bij de breedte van de uitlaatpoort he, jij zegt een derde van de diameter(40mm) dus 13.333333, ongeveer 13mm breed dus..
en de uitlaatpoort, mag die gelijk zitten met de bovenrand van de zuiger op odp.. of moet die iets hoger dan die rand blijven?
en met het verbreden en iets omlaag om gelijk met de zuiger te komen, krijg je daar nou dat hoge toeren van? en veel koppel?
of zie ik dat zo verkeerd
how, dat moest dan waarschijnlijk de omtrek zijn!
een orri is nl 25
en verbreden en verlagen geeft meer koppel, maar niet specifiek hoger toerenbereik..
alle poorten gelijkzetten met de piston in onderste stand is altijd beter,
enkel wel zien dat je voetpakking ertussenzit
ook heel belangrijk is te kijken dat symetrisch tenopzichte van elkaar liggende poorten (topspoelers, en zij spoelpoorten) gelijk opengaan. dat kan je met een piston zonder segmenten meten,
laat hem zakken, en het moment je een fijn spleetje ziet (zaklamp of led in het kanaal helpt) aan de ene kant, dan moet het ook aan de andere kant zo zijn.
wat zij- en topspoelers tenopzichte van elkaar betreft, zijn er verschillende meningen, er zijn er die zeggen dat' beter is wanneer de topspoeler iets laterkomt, omdat die eigenlijk recht het uitlaatgat inwijst. KOmt die later, dan zou deze wolk 'botsen' op de wolken die door de zijspoelers binnenkomen.
Als je een goede expansieuitlaat hebt, kan je met de topspoelers wel nog een eind groter gaan. Indien niet, is het bij de zijspoelers te winnen.
Boven alles blijft de aansluiting van de cylinderkanalen op het onderblok
het belangrijkste. Links en rechts moet een gelijk debiet krijgen. En als er een rand zit tussen blok en cylinder, dan 'stropt het mengsel omdat het 'kolkt'
In een deftig bedwelmde toestand kan je je wel ruimtelijk voorstellen hoe het is om als mengsel door je motor te vliegen, ieder obstakel waarop je zou kunnen botsen moet je eruithalen
