YamaSam schreef:Martijn schreef:YamaSam schreef:mooi stofje overgens
Zij dat niet van die antislip dingen ?
dat lijkt er wel hard op ja..
die kreidlerracers monteren alu schijven van 180° btw
Dus in feite een halve schijf
YamaSam schreef:Martijn schreef:YamaSam schreef:mooi stofje overgens
Zij dat niet van die antislip dingen ?
dat lijkt er wel hard op ja..
die kreidlerracers monteren alu schijven van 180° btw
edje schreef:langer open staan is volgens mij idd niet altijd beter. dan krijg je toch te veel mengsel in de cilinder. zelde effecht als een te grote carb......
Tombo schreef:oh jawel hoor, maar groter is per definitie altijd beter Razz dat bedoel ik meer te zeggen. En op een opgevoerde straat fs1 maakt 't denk ik niet bijster veel uit of je een schijf- of membraanblok hebt
Dorfie schreef:edje schreef:langer open staan is volgens mij idd niet altijd beter. dan krijg je toch te veel mengsel in de cilinder. zelde effecht als een te grote carb......
Daarom is het belangrijk om hem groter te maken maar niet TE groot. Daarom meten de meeste die eerst mooi uit.
En als je het wil vergelijken met een carbu: het is een carbu steken die net niet TE groot is. Het maximum dus. => sneller
Yamasam zal wel wete waarmee hij bezig is zeker. En zoniet zal hij het wel merken. En sinds ik zo'n lichtbruin vermoede heb dat nog nies gemerkt heeft zal hij het wel weten zekerTombo schreef:oh jawel hoor, maar groter is per definitie altijd beter Razz dat bedoel ik meer te zeggen. En op een opgevoerde straat fs1 maakt 't denk ik niet bijster veel uit of je een schijf- of membraanblok hebt
Wat bedoel je met straat fs1?
Een ding staat vast. Uit een schijfblokje kan je meer halen dan uit een membraanblokje. Enkel is een schijfblokje tunen gewoon stukken moeilijker omdat het tot op de 100ste van de mm juist moet zijn. En bij een membraan ligt dat allemaal niet ZO nauw.
Luc schreef:Ik kwam de tekst die ik hierover geschreven heb tegen, dus toch nog maar 'n keer herhalen, voor degene die het nog niet gelezen hadden.
Wees wel overtuigd van het feit dat ik voor een standaard Kreidler een membraam het beste systeem vind en dit ook altijd adviseer als daarom gevraagd wordt.
(eerder geplaatste tekst over roterende inlaat)
In het kort de voor en nadelen. Het belangrijkste voordeel is ontegenzeggelijk het hoge vermogen wat je ermee kunt bereiken.
Sorry voor alle membraam fanaten, maar als het puur om het topvermogen gaat is een roterende inlaat het beste systeem.
Als het gaat om de breedste powerband dan is membraam het beste inlaat systeem.
Als het gaat om het betrouwbaarste, minst slijtgevoelige en voordeligste systeem dan is zuigergestuurd de beste oplossing.
Nu is de vraag wat wil je, waarvoor ga je de motor gebruiken en wat is de inhoud van de motor?
Zodra je een motor gaat tunen voor een topvermogen, dan valt de zuigergestuurde inlaat dus direct af.
Roterend:
- het beste waar het hoogste topvermogen het belangrijkste is
- dus op lange circuits belangrijker dan op korte circuits
- dus minder naarmate de inhoud (ccm3) van de motor hoger wordt, omdat het vermogen er met een klap in komt.
- motorkarakter redelijk beïnvloedbaar door schijfwisseling
- bredere powerband dan zuigergestuurd, door goed gekozen open- en sluitingstijd.
- geen plaats meer voor standaard ontsteking, alleen nog plaats voor een kleine rotor.
- steekt ver buiten het blok waardoor luchtfilterhuis lastiger is aan de brengen.
- gaat bij een val op het circuit als een stofzuiger over de grond, als je geen stroomlijn afscherming hebt.
- slijtgevoeliger dan andere systemen, dus meer onderhoud.
Membraam:
- breedste powerband, waardoor betere handelbaarheid.
- dus beter voor korte circuits en zwaardere 2T machines waar de handeling (veel) belangrijker wordt dan topvermogen.
- motorkarakter beïnvloedbaar door wisseling van de klepjes
- standaard ontsteking kan gehandhaafd blijven.
- systeem zit midden op het blok waardoor het goed afgeschermd kan worden.
- minder slijtgevoelig, klepjes kunnen eenvoudig vernieuwd worden.
Voorbeelden van toepassingen waarbij met bovenstaande rekening gehouden is:
Wegracers:
- roterend voor 50cc, 80cc en 125cc
- roterend 250cc wegracer alleen op de langere circuits
- membraam boven de 250cc.
Crossers en straatgebruik:
- membraam voor alle motoren, ongeacht de inhoud.
Sprinten:
- voor de 150m tussen een crosser en een wegracer.
- voor de 400m (1/4 mile) dichter bij een wegracer.
Roterend zal je dus niet snel op produktie motor tegenkomen. De uitzonderingen die er waren zijn inmiddels wel collector items.
Want al is een membraam dan in veel gevallen beter, een roterende inlaat geeft ook voor standaardgebruik, voor velen wel een extra dimensie.
Groeten,
Luc