Als u al 2 jaar uw rijbewijs auto (rijbewijs B) hebt, mag u met een motorfiets of een scooter van 125 cc rijden (beperkt tot 11 kW), zonder bijkomende verplichtingen of examen.
In Belgie mag je dus als je 2 jaar je autorijbewijs hebt, met een 125cc rijden. Als je dan je rijbewijs 2 jaar hebt, mogen ze dan nog iets zeggen als je brommer 50cc te snel rijdt? Of geldt er voor die 125cc ook een maximum snelheid?
Het scheelt je hooguit de boete dat je het verkeerde rijbewijs hebt als je het voertuig bestuurt.
De overige boetes, die Nick genoemd heeft, blijven gewoon.
the_destroyers schreef:Daar heeft een zeker iemand op het forum een oplossing voor tegenwoordig. Maar kost wel wat geld. Tis wel geen gesjoemel, alles gaat via de legale weg. (daarom dat het ook een duit kost, maar dat je hebt er het zo uit gehaaald, als je wordt aangehouden en boete moet betalen)
153 euro valt toch wel mee? 1 boete is duurder. Jammer dat de motorverzekering in Belgie zoveel duurder is..
valt zeer goed mee ja. Al is het niet weinig, maar ik heb het ervoor over.
Bij mij niet, hij is oldtimer, dus hij kan ook op mn verzamelverzekering!
Vincent2 schreef:Nu een ori f5b. Gaat wel al goed (erges in de 70)
Ik had ooit al een 60cc, reed net 75, dus verschil is niet al te groot. je kan altijd es proberen. Maar als je echt sneller wilt, moet je een 60cc fs1 monteren denk ik. Maar die rijd dan weer niet zo fijn (powerband is veel smaller dan die van een f5b)
Tis niet dat ik constant wil racen ofzo. Maar als ik met vrienden rondrij zijn er gaste bij met oldtimer motoren en dan vind ik het niet tof als ik mijn bakske tot de max moet drijve om gewoon te volgen. Daarmee dat we nu ook eig vooral landweggetjes doen. Maar binnekort als we een roadtrip gaan doen, zou het wel handig zijn om sneller te gaan.
ik rijd met zowel een fs1 als f5b cilinder Vind ze allebei prettig rijden.
Maar met die fs1 ga je wel sneller zijn normaal ja.
Moet je wel van toerenjanken houden.
Een FS1 of Z1 rijdt als 60cc juist wel lekker, wat je bij 50cc onderin en in het midden mist, komt bij 60cc in het midden weer een beetje terug, waardoor je prima met een 4-bak uit de voeten kunt. Gewoon voor voldoende compressie zorgen en je ontsteking op tijd zetten, dan haal je met gemak de 80.
Ik heb alle keuringseisen naast elkaar gezet, dus waar de brommer bij een motorkeuring aan moet voldoen (want dat is volgens mij de weg die jullie bedoelen) is hier doodeenvoudig te vinden en stelt eigenlijk niets voor. Remlicht, toeter en linkerspiegel erop en je bent klaar. En die zitten normaal allang op een FS1. Knippers lekker eraf laten bij de keuring. Hooguit voor een goed lichtbeeld moet je wel eens een andere koplamp monteren met een lampje waar je een plaatje onder de gloeidraad ziet zitten voor echt dimlicht.
NIX schreef:Een FS1 of Z1 rijdt als 60cc juist wel lekker, wat je bij 50cc onderin en in het midden mist, komt bij 60cc in het midden weer een beetje terug, waardoor je prima met een 4-bak uit de voeten kunt. Gewoon voor voldoende compressie zorgen en je ontsteking op tijd zetten, dan haal je met gemak de 80.
Ik heb alle keuringseisen naast elkaar gezet, dus waar de brommer bij een motorkeuring aan moet voldoen (want dat is volgens mij de weg die jullie bedoelen) is hier doodeenvoudig te vinden en stelt eigenlijk niets voor. Remlicht, toeter en linkerspiegel erop en je bent klaar. En die zitten normaal allang op een FS1. Knippers lekker eraf laten bij de keuring. Hooguit voor een goed lichtbeeld moet je wel eens een andere koplamp monteren met een lampje waar je een plaatje onder de gloeidraad ziet zitten voor echt dimlicht.
Sinds ik met een f5b rijdt, vind ik die net iets pretiger rijden.
Maar idd een 60cc fs1 is zeker de oplossing als hij sneller wil.
Ik heb die eisen al gelezen ja. Maar ik dacht eerst dat er een minimumsnelheid was zoals bvb 70km/u, lijkbaar niet dus.
Minimumsnelheid is idd alleen voor op de snelweg. Maar je moet je sowieso afvragen wat je op de snelweg doet met een opgevoerd FS1'tje, behalve als je vervroegd euthanasie wilt plegen
Tombo schreef:Minimumsnelheid is idd alleen voor op de snelweg. Maar je moet je sowieso afvragen wat je op de snelweg doet met een opgevoerd FS1'tje, behalve als je vervroegd euthanasie wilt plegen
Dat is idd waar, maar ook niet mn bedoeling.
Op de snelweg kom ik alleen met een echte mot.
Ik heb ooit bij een moto keuring met een chaly te horen gekregen dat hij met 53km/u te langzaam was. Diezelfde dag nog een 70cc eronder gehangen en toen was het OK. Ik denk dat het een redenering van de keurmeester was, dat hij meer dan 55km moest lopen, maar who cares, ik had de motoplaat binnen.
Een 50cc F5B loopt inderdaad stukken mooier dan een 50cc FS1. Maar voor echte snelheid heb je de wilde poorttiming van een FS1 eigenlijk wel nodig en in combinatie met 60cc gaat een FS1 dan en hard en goed, waar een 60cc F5B net een tractor is, maar niet de snelheid maakt die je wil. Tenzij je weet hoe je moet vijlen, dan geldt hetzelfde als bij een 50cc, dan is de F5B iets tammer laten dan een FS1 weer de mooiste optie.
Met 50cc haal je dat onder ideale omstandigheden en ik zou het niet een paar km achter elkaar blijven doen. 50cc Valt vaak genoeg te ver terug in de 4 bij wind tegen of vals plat. Daar heeft een 60cc veel minder last van.
Jij hebt bovendien de mazzel een FS1 te hebben die bovengemiddeld presteert, ook al denk ik dat velen gewoon met een verkeerd ontstekingstijdstip blijven rijden en veel te weinig compressie. De meesten mogen in hun handjes knijpen als hun FS1 cilinder ze naar de 75 weet te sleuren.