Er zijn lekker goedkope hoge imitatie uitlaten voor FS1 te koop. Deze hebben echter 3 minpunten:
- de wartel is erg slecht;
- het geluid is nogal blikkerig;
- de pasvorm is niet ideaal.
Het blikkerige geluid wordt eigenlijk op 2 punten veroorzaakt:
- de aansluiting op de cilinder;
- de einddemper.
Veel mensen draaien vervolgens de wartel nog eens flink aan, maar strippen daarmee de schroefdraad op de cilinder, zeker als het een alu cilinder is. Dat komt ook nog eens omdat de draad van de wartel erg slecht is. Sommigen draaien eerst de wartel helemaal aan op de cilinder en trekken dan de uitlaat omhoog. Dit gaat echter in de meeste gevallen niet echt goed, omdat niet alle ophangpunten dan uitkomen waar ze moeten en de chroom van de bocht afspringt.
Zo zit de uitlaat uit als hij uit de doos komt:
Je moet hem doorzagen op de las onder de wartel, liefst met een ijzerzaag omdat met een slijptol wel veel materiaal verdwijnt. Oude wartel in de oudijzerbak mikken, nieuwe ori wartel pakken, het afgezaagde stuk flens met pakkingring handvast op de cilinder draaien (soms even wat slecht afgewerkte bramen wegvijlen nu je er mooi bij kunt), pijp handvast op beide ophangpunten (soms het voorste naar binnen of buiten buigen en eventueel loslatende puntlassen weer vastpunten), en de flens draaien tot hij zo mooi mogelijk op de bocht aansluit. Vastpunten, pijp van de brommer pakken en de zaagsnede dichtlassen. Je pijp zit dan zo:
Hij zit nu zoals het hoort en sluit goed aan waardoor het irritante geknetter en gelek aan de voorkant voorbij is.
Als laatste kun je een lasrups aanbrengen rond het bolletje van de einddemper en dat weer zover afslijpen dat hij net de pijp in past:
Nu is daar het meeste blikkerige geluid ook weg. Ik laat de wol er ook altijd af, dat wordt toch maar een dichtkoekende vieze bende en qua geluid scheelt het nauwelijks. Er kan nog meer veranderd worden voor een zwaarder geluid, maar dan ben je al flink aan het verbouwen. 1 Ding hoef je niet te proberen, dat is de geperforeerde pijp afzagen of inkorten. Je FS1 gaat er niet harder van en ook niet beter van klinken.
Hoge imi uitlaat
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10783
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Hoge imi uitlaat
Kijk eerst even in de FAQ.
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 886
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Ik heb een originele hoge uitlaat, de demper erin is wel 50 cm lang!
Met een kortere imi demper van 30 cm maakt ie veel meer lawaai, maar loopt zeker 5 km harder en in elke versnelling meer toeren.
Die kortere demper komt niet tot aan het schot wat diep in de uitlaat zit.
Een vroegere Yamaha monteur vertelde me dat de gaatjes in de dempers
vol met braampjes zaten. Als je die weghaalde liep ie al gelijk een stuk beter.
Heb ik nog niet geprobeerd.
Is gedeeltelijk dichtmaken nog beter?
@ Yamasam: welk gedeelte van de demper bedoel je precies?
Met een kortere imi demper van 30 cm maakt ie veel meer lawaai, maar loopt zeker 5 km harder en in elke versnelling meer toeren.
Die kortere demper komt niet tot aan het schot wat diep in de uitlaat zit.
Een vroegere Yamaha monteur vertelde me dat de gaatjes in de dempers
vol met braampjes zaten. Als je die weghaalde liep ie al gelijk een stuk beter.
Heb ik nog niet geprobeerd.
Is gedeeltelijk dichtmaken nog beter?
@ Yamasam: welk gedeelte van de demper bedoel je precies?
Niet lullen maar poetsen!
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14483
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
Het laatste stukje moet een buisje worden zeg maar.
En als je lef hebt maak je de diameter ook wat kleiner.
Maar niet huilen als het fout gaat.
En als je lef hebt maak je de diameter ook wat kleiner.
Maar niet huilen als het fout gaat.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
YamaSam schreef:duidelijk vrij warm hier ja
iemand moet z'n wereldje es wat opentrekken denk ik
ik heb er blijkbaar maar één foto van gemaakt, maar bij deze:
dus het eerste derde (diepste in de pijp) boor je dubbel (rechts op foto, nog te ontbramen),
tweede laat je zoals het was,
en het laatste las je dicht (de gaten, niét het pijpje)
hoe je die gaten dichtlast, zonder de hele pijp dicht te lassen vogel je zelf maar uit
(zo zeg ik toch niet álles hé Gino?)
Yamaha Sheriff 1981
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
hahhahh, 'search-engine-master' ...
en het antwoord was dus een volle staaf koper die in de buis past, en gaatje per gaatje dichten,
nadien met een rattestaartvijl erdoor en klaar..
en andere tip is van, naargelang de stijl van je cilinder (onderin of bovenin) je dichting naar dat eerste schot in die hoge pijp aldanniet extra dicht te maken,
als je het extra dicht, wordt je pijp eigenlijk een stuk korter
gewoon al dichtmaken van die gaten haalt er al veel vertraging af, maar op gebied van frequentie van de pijp doet dit niet zoveel
en het antwoord was dus een volle staaf koper die in de buis past, en gaatje per gaatje dichten,
nadien met een rattestaartvijl erdoor en klaar..
en andere tip is van, naargelang de stijl van je cilinder (onderin of bovenin) je dichting naar dat eerste schot in die hoge pijp aldanniet extra dicht te maken,
als je het extra dicht, wordt je pijp eigenlijk een stuk korter
gewoon al dichtmaken van die gaten haalt er al veel vertraging af, maar op gebied van frequentie van de pijp doet dit niet zoveel
when men were men, and helmets were for divers