koelgaten in zuiger
koelgaten in zuiger
vandaag kwam het 39 tands achtertandwiel in de post. Voor had ik al een 15, maar met 44 achter reed ik steeds gierend in de 4. Eea kan komen doordat ik de mijn F5B cylinder zelf heb aangepast (uitlaatgat was te klein, spoelpoorten hadden onregelmatigheden).
Ik heb een 70cc met bijpassende HDkop, en ben deze aan het inrijden met extra mengsmering. Ondanks dat kreeg ik warmlopers. Met een Tomos AT50 cylinderkop wat minder, maar toen liep hij wat onregelmatig. Ik heb dus de 70cc yamaha pet er weer op gezet, en een dubbele koppakking om de compressie te verlagen.
Toen ik nu nog last bleek te hebben van warmlopers (intussen zijn we al 200 km verder, en heb ik de cylinder met waterproof schuurpapier bewerkt) en op dit forum zocht naar oplossingen, zag ik een zuiger met kleine koel-gaatjes erin.
Ik heb met een 1.5 mm boortje hetzelfde gedaan, en wel op de plaats linksboven en rechtsboven, ongeveer waar de tapeinden zitten. Op die plek zag ik de warmloop-plekken.
Toen ik daarna weer wilde starten leek het erop dat hij verzopen was.
Iemand een idee?
Ik heb een 70cc met bijpassende HDkop, en ben deze aan het inrijden met extra mengsmering. Ondanks dat kreeg ik warmlopers. Met een Tomos AT50 cylinderkop wat minder, maar toen liep hij wat onregelmatig. Ik heb dus de 70cc yamaha pet er weer op gezet, en een dubbele koppakking om de compressie te verlagen.
Toen ik nu nog last bleek te hebben van warmlopers (intussen zijn we al 200 km verder, en heb ik de cylinder met waterproof schuurpapier bewerkt) en op dit forum zocht naar oplossingen, zag ik een zuiger met kleine koel-gaatjes erin.
Ik heb met een 1.5 mm boortje hetzelfde gedaan, en wel op de plaats linksboven en rechtsboven, ongeveer waar de tapeinden zitten. Op die plek zag ik de warmloop-plekken.
Toen ik daarna weer wilde starten leek het erop dat hij verzopen was.
Iemand een idee?
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: koelgaten in zuiger
bas schreef:ongeveer waar de tapeinden zitten. Op die plek zag ik de warmloop-plekken.
Tapeindjes niet te strak?
Die gaatjes zijn niet voor de koeling maar voor de smering.
Ik vind 15-39 ook best wel een zware vertanding.
Yamaha Sheriff 1981
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Ik denk ook tapeinden te strak aangedraaid. Verder zijn imi cilinders vaak slecht geboord, dus niet overal gelijk of soms zelfs scheef, is de zuiger van matige kwaliteit, is de zuigerspeling niet zorgvuldig bepaald en is het totaal onduidelijk wat de slotspeling is. Als je dat zonder meer monteert, zonder te checken, kan het niet anders dan dat de boel warmloopt. Dan gaan een paar extra smeergaatjes niet helpen.
Verder weet ik niet hoe de ontsteking stond en met welke carbafstelling en mengsmering je reed.
Verder weet ik niet hoe de ontsteking stond en met welke carbafstelling en mengsmering je reed.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
70 cc
hoe groot is je boring dan? 


moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
boring is echt 45mm. slotspeling in zuigerveer 1mm. aan de bovenkant is het spoelkanaal vrij komen te liggen. Eerder gaf dit geen problemen.
Waar ik nu tegenaanloop is dat het het vehikel geheel niet meer wil starten. Een korte plof en dat is alles. Heb ik nu opeens de bobine verkloot?
Ik begrijp steeds minder van dit japanse ding. Bougie vonkt, ik heb niets aan de timing verandert. De mix is rijk vanwege inrijden. Heb net alle vloeistoffen afgetapt, en ik denk er zwaar over de hulp in te roepen van een yamaarha specialist. Dit is duidelijk niet mijn type brommer....
Waar ik nu tegenaanloop is dat het het vehikel geheel niet meer wil starten. Een korte plof en dat is alles. Heb ik nu opeens de bobine verkloot?
Ik begrijp steeds minder van dit japanse ding. Bougie vonkt, ik heb niets aan de timing verandert. De mix is rijk vanwege inrijden. Heb net alle vloeistoffen afgetapt, en ik denk er zwaar over de hulp in te roepen van een yamaarha specialist. Dit is duidelijk niet mijn type brommer....
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
ginofs1 schreef:Heren. 70cc no way![]()
Een boring van:
48mm is 71,8cc
47mm is 68,8cc
46mm is 65,9cc
45mm is 63,1cc
44mm is 60,3cc
43mm is 57,6cc
42mm is 54,9cc
41mm is 52,3cc
40mm is 49,8cc.
De kraag / hemt van de cilinder is uitwendig 49mm.
Dus bij een 70cc is de wand dikte nog maar 0,75 mm dik zijn.
Het is duidelijk dat het niet gaat lukken he
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
Re: koelgaten in zuiger
bas schreef:vandaag kwam het 39 tands achtertandwiel in de post. Voor had ik al een 15, maar met 44 achter reed ik steeds gierend in de 4. Eea kan komen doordat ik de mijn F5B cylinder zelf heb aangepast (uitlaatgat was te klein, spoelpoorten hadden onregelmatigheden).
Ik heb een 70cc met bijpassende HDkop, en ben deze aan het inrijden met extra mengsmering. Ondanks dat kreeg ik warmlopers. Met een Tomos AT50 cylinderkop wat minder, maar toen liep hij wat onregelmatig. Ik heb dus de 70cc yamaha pet er weer op gezet, en een dubbele koppakking om de compressie te verlagen.
Toen ik nu nog last bleek te hebben van warmlopers (intussen zijn we al 200 km verder, en heb ik de cylinder met waterproof schuurpapier bewerkt) en op dit forum zocht naar oplossingen, zag ik een zuiger met kleine koel-gaatjes erin.
Ik heb met een 1.5 mm boortje hetzelfde gedaan, en wel op de plaats linksboven en rechtsboven, ongeveer waar de tapeinden zitten. Op die plek zag ik de warmloop-plekken.
Toen ik daarna weer wilde starten leek het erop dat hij verzopen was.
Iemand een idee?
waarschijnlijk heb je de gaatjes zo geboord dat ze in de poorten zitten.

Laatst gewijzigd door ginofs1 op 29 sep 2011, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
gaatjes zitten absoluut niet in de poorten, natuurlijk! Ze zijn toch maar weer gedicht om alles zoveel mogelijk terug te brengen naar het punt dat hij nog liep.
Ik woon in Mook, vlakbij Milsbeek, onder Nijmegen, links van Groesbeek en rechts van Cuijk, aan de Maas dus, waar ik mijn brommer in wil duwen.
Ik woon in Mook, vlakbij Milsbeek, onder Nijmegen, links van Groesbeek en rechts van Cuijk, aan de Maas dus, waar ik mijn brommer in wil duwen.
-
- 500km gereden
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
- Locatie: Groesbeek, waar anders?
bas schreef:gaatjes zitten absoluut niet in de poorten, natuurlijk! Ze zijn toch maar weer gedicht om alles zoveel mogelijk terug te brengen naar het punt dat hij nog liep.
Ik woon in Mook, vlakbij Milsbeek, onder Nijmegen, links van Groesbeek en rechts van Cuijk, aan de Maas dus, waar ik mijn brommer in wil duwen.
Niet in de Maas duwen, wilde ik ook ooit en later liep de brommer weer top!
Leuk weer een streekgenoot erbij!
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
bas schreef:gaatjes zitten absoluut niet in de poorten, natuurlijk! Ze zijn toch maar weer gedicht om alles zoveel mogelijk terug te brengen naar het punt dat hij nog liep.
Ik woon in Mook, vlakbij Milsbeek, onder Nijmegen, links van Groesbeek en rechts van Cuijk, aan de Maas dus, waar ik mijn brommer in wil duwen.
mook daar woont een goede vriend van mij.
bart roelofs.

moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
nog wat extra gegevens:
-sproeier 85
-16mm carb, 16mm gat
-snelle schijf
-originele contactpunten ontsteking (gefixeerde timing)
-NGK5 bougie
-enkele kop- en voetpakking
-snelle onderliggende uitlaat met vaste bocht
toen ik de gaten in de zuiger opvulde heb ik per ongeluk de zuiger aan de bovenkant van het hemd beschadigd in de breedte.
Zou dat de oorzaak kunnen zijn van het gestotter en uitvallen? Met schoongemaakte carburateur startte hij even, liep erg klote en viel weer uit met natte bougie. Het lijkt op ontstekings probleem maar kan msschien door de zuigerschade komen....? Iemand een idee?
Hoofdbrekens hier, waar geen valhelm tegenop kan!
-sproeier 85
-16mm carb, 16mm gat
-snelle schijf
-originele contactpunten ontsteking (gefixeerde timing)
-NGK5 bougie
-enkele kop- en voetpakking
-snelle onderliggende uitlaat met vaste bocht
toen ik de gaten in de zuiger opvulde heb ik per ongeluk de zuiger aan de bovenkant van het hemd beschadigd in de breedte.
Zou dat de oorzaak kunnen zijn van het gestotter en uitvallen? Met schoongemaakte carburateur startte hij even, liep erg klote en viel weer uit met natte bougie. Het lijkt op ontstekings probleem maar kan msschien door de zuigerschade komen....? Iemand een idee?
Hoofdbrekens hier, waar geen valhelm tegenop kan!