Olieaftapbout.

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
Piet
50km gereden
50km gereden
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 jan 2008, 15:52
Locatie: Halsteren

Olieaftapbout.

Bericht door Piet »

Na het carterolie verversen krijgt ik het zaakje toch niet meer sluitend.
Er blijft olie langs de aftapbout komen,heb de pakking nu al voor de derde maal vervangen maar krijg het niet dicht,durf eigenlijk ook weer niet al te vast aan te draaien, vast is vast moet toch voldoende zijn,toch.
Iemand enig idee om toch dicht te krijgen,of doe ik iets fout?
TributeToTheCatsBand
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Ben bang voor je dat er een scheurtje in je carter zit.
Yamaha Sheriff 1981
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

ja die kans is heel groot.
ik heb er hier al meerdere gezien.
en meestal bij een 2ru blok
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Of er zit een restant oude pakking op de bout of het carter of een zandkorrel in de pakking.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Piet
50km gereden
50km gereden
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 jan 2008, 15:52
Locatie: Halsteren

Bericht door Piet »

marco schreef:Ben bang voor je dat er een scheurtje in je carter zit.


Oei,das zou niet zo mooi zijn,zou dat eventueel dicht te lassen zijn?
TributeToTheCatsBand
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Moet wel kunnen.

Maar kijk eerst maar eens goed of er niks anders lekt.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Piet
50km gereden
50km gereden
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 jan 2008, 15:52
Locatie: Halsteren

Bericht door Piet »

Piet schreef:
marco schreef:Ben bang voor je dat er een scheurtje in je carter zit.


Oei,das zou niet zo mooi zijn,zou dat eventueel dicht te lassen zijn?

Gelukkig geen scheurtje in het carter,denk dat ik iets te enthousiast was met aandraaien en daardoor de pakking de nek afdraaide.
Gewoon goed handvast aandraaien,olie bijvullen en eventueel nog klein slagje geven met sleutel.
Na warmdraaien ff chekke of er nog olie lekt en eventueel nog heel klein slagje vast geven.

Heb trouwens wel gemerkt dat 600cc olie wel wat veel is,beter is iets ergens tussen de 450 en 475cc,tijdens bvullen regelmatig oliepeilstok controleren en kwam uit op 470cc volgens de peilstok.
Iemand anders misschien andere ervaringen mee,dan hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door Piet op 02 jun 2011, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
TributeToTheCatsBand
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Piet schreef:Iemand anders misschien andere ervaringen mee,dan hoor ik het graag.


Mijn andere blok gooide olie door het ontluchtingsslangetje eruit dan lijkt het ook net of er wat lekt.
Yamaha Sheriff 1981
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Bericht door Laars »

Piet schreef:
Piet schreef:
marco schreef:Ben bang voor je dat er een scheurtje in je carter zit.


Oei,das zou niet zo mooi zijn,zou dat eventueel dicht te lassen zijn?

Gelukkig geen scheurtje in het carter,denk dat ik iets te enthousiast was met aandraaien en daardoor de pakking de nek afdraaide.
Gewoon goed handvast aandraaien,olie bijvullen en eventueel nog klein slagje geven met sleutel.
Na warmdraaien ff chekke of er nog olie lekt en eventueel nog heel klein slagje vast geven.

Heb trouwens wel gemerkt dat 600cc olie wel wat veel is,beter is iets ergens tussen de 450 en 475cc,tijdens bvullen regelmatig oliepeilstok controleren en kwam uit op 470cc volgens de peilstok.
Iemand anders misschien andere ervaringen mee,dan hoor ik het graag.


Altijd de voorgeschreven hoeveelheid gebruiken.
Als je olie erin gooit moet ook nog via de kanaaltjes in de andere compartimenten komen.
Tevens moet je het peil meten met de peilstok NIET ingedraaid!!
1978 chroom 60 cc
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Idd, als ik mijn peil op de goede hoeveelheid en ik gooi hem leeg is dat exact 600 cc
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

Met vullen zit alles aan een kant van het carter.
Als de motor loopt pompt / slingert het koppelings huis het naar de andere kant.
Klinkt raar maar het is zo.

Gewoon 600 cc dus.

Er is een situatie waar bij ik minder olie gebruik (minder wrijving sam, is goed merkbaar op top)
Hier ga ik verder maar niets over schrijven, anders hebben we meerdere stuk gelopen blokjes op het forum.

gr gino
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Twowheeler schreef:Idd, als ik mijn peil op de goede hoeveelheid en ik gooi hem leeg is dat exact 600 cc


En nog 100cc op de grond van het lekken :wink:

Het word nu echt tijd voor een revisie dat blok begint nu echt te rammelen en niet alleen de zuigerveren.
Yamaha Sheriff 1981
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

hahaha, ja ik weet het :mrgreen:

als ik bij een beetje toeren het gas dicht draai hoor ik de uitlaat niet eens meer :lol:
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Een paar nieuwe lagertjes doen wonderen.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Piet
50km gereden
50km gereden
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 jan 2008, 15:52
Locatie: Halsteren

Bericht door Piet »

Laars schreef:
Piet schreef:
Piet schreef:
marco schreef:Ben bang voor je dat er een scheurtje in je carter zit.


Oei,das zou niet zo mooi zijn,zou dat eventueel dicht te lassen zijn?

Gelukkig geen scheurtje in het carter,denk dat ik iets te enthousiast was met aandraaien en daardoor de pakking de nek afdraaide.
Gewoon goed handvast aandraaien,olie bijvullen en eventueel nog klein slagje geven met sleutel.
Na warmdraaien ff chekke of er nog olie lekt en eventueel nog heel klein slagje vast geven.

Heb trouwens wel gemerkt dat 600cc olie wel wat veel is,beter is iets ergens tussen de 450 en 475cc,tijdens bvullen regelmatig oliepeilstok controleren en kwam uit op 470cc volgens de peilstok.
Iemand anders misschien andere ervaringen mee,dan hoor ik het graag.


Altijd de voorgeschreven hoeveelheid gebruiken.
Als je olie erin gooit moet ook nog via de kanaaltjes in de andere compartimenten komen.
Tevens moet je het peil meten met de peilstok NIET ingedraaid!!


Toch iets te voorbarig geweest want er zit wel degelijk een haarscheurtje in het carter.
Het vervelende is dat dit scheurtje pal naast de schroefdraad zit waar je de olieaftapbout indraaid.
Iemand nog een goede tip om dit dicht te krijgen zonder het complete blok er onder uit te bouten?
TributeToTheCatsBand
Plaats reactie