4bak vs. 5bak

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

4bak vs. 5bak

Bericht door Niels »

Omdat ik, toen ik er voor het eerst één vond, bij god niet wist hoe een 5bak van binnen eruit zag heb ik even wat foto's gemaakt net.
Ik heb sinds donderdag het ontbrekende tandwiel en ik heb het net in elkaar gezet en even wat duidelijke foto's geschoten waarop je het verschil duidelijk kan zien tussen 4bak en 5bak tandwielen (even de vorken en schakelwals buiten beschouwing).

Ten eerste een gewone 4bak versnellingsbak van het oude type (2RU is net wat anders qua montage):

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet hier op de voorgrond de primaire as met duidelijk wat kleinere tandwielen als op de secundaire as.
Duidelijk te zien is ook dat er 2 schakelvorken in deze bak horen (de 2 gladde gleuven).
Ook zal een 5bak nooit een lange secundaire as hebben omdat deze er nooit was met trappers.

Nu de tandwielen van de 5bak:

Afbeelding

Afbeelding

Meteen valt op dat sommige tandwielen hier relatief dunner zijn als bij de 4bak.
Het is logisch dat deze bak dan ook met meer zorgvuldigheid bereden moet worden :P
Daarnaast valt ook op dat hier geen 2 gleuven in zitten maar 3. Dat wil dus zeggen dat in deze bak 3 schakelvorken horen te zitten.
De secundaire as is hierbij uitgerust voor een schroefmontage van het voortandwiel. Dit hebben alle 5bakken!
De primaire assen van beide bakken naast elkaar (vooraan 4bak en achteraan 5bak):

Afbeelding

Hier is ook duidelijk te zien dat de assen van een 5bak iets voller bezet zijn en dus krapper in het carter zitten.
Sommige tandwielen zijn smaller, maar sommige ook breder...

De secundaire assen naast elkaar (ook hier vooraan 4bak en achteraan 5bak):

Afbeelding

Het rechter tandwiel van de 5bak draait over de nokjes, welke duidelijk zichtbaar zijn rechts op de as van de 4bak.
Dit wil ook zeggen dat dit tandwiel bijna tegen het carter aan zit en het hier dus zeer belangrijk is om de afstandhouder (in de vorm van een ring van 1,8mm)ertussen te doen. (het meest linkse tandwiel op de 5bak is voor de kickstarter, deze hoort ook op de as van de 4bak. Dit hoort dus niet bij de bak!)

Voor de rest is alles in het blok gelijk aan elkaar (behalve het linkercarter en de rest van de bakdelen).
Het linkercarter heeft een vorkje bovenop zitten voor het vrijstandmechanisme:

Afbeelding

Een 5bak blok heeft origineel ook een groter vliegwiel, van Hitachi:

Afbeelding

Nog even een plaatje uit de parts list van een 5bak:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Niels op 12 dec 2010, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Best dubieus eigenlijk dat dat linker carter een 257 nummer heeft ingeslagen aan de binnenkant terwijl het een 260 genummerd carter in de parts list is :shock:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Nou, volgens mij is het gewon logisch, en worden die 5-bak carterhelften uit dezelfde gietmallen als de 4-bak carterhelften gemaakt :P
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Afbeelding

Afbeelding
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Jeti schreef:
ginofs1 schreef:
kijk ook naar de gaten met splitpennen, bj 69.
dit is het enigste verschil met een nieuwe type bj >70


Afbeelding
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

ginofs1 schreef:kijk ook naar de gaten met splitpennen, bj 69.
dit is het enigste verschil met een nieuwe type bj >70

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Volgens mij is bij het oude type de schakelwals ook hol.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie