Ontkolen van uitlaat/cilinder

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
edje

Ontkolen van uitlaat/cilinder

Bericht door edje »

komt ie dan:

wat je ontkoolt:

uitlaatpoort
spoelers
uitlaat
demper
cilinderkop
zuiger (ook de zuigerveergroeven)

bij reviesie maak ik de krukasholte ook helemaal schoon. je kunt het doen met benzine en een doekje. uitlaat kun je uitbranden. het schijnt ook te kunnen met gootsteenonstopper Razz . cilinderpoorten kun je voorzichtig schoonkrabben met een klein schroevendraaiertje.

je ontkoolt de poorten, demper en uitlaat omdat ze anders minder doorlaten. daardoor word je brommer slomer. ook zorgt kool in de uitlaat en bijbehorende poort voor een warmere cilinder. dit kan tot warmlopers lijden. je ontkoolt je zuiger omdat anders de zuigerveren wel eens willen plakken in de groeven. je onkoolt de kop omdat kooldeeltjes kunnen gaan gloeien en zo detonantie veroorzaken, en dat wil je niet :wink:

pas op met uitbranden, je wenkbrouwen ben je zo kwijt :shock:
uitbranden heeft mijn uitlaat nog nooit beschadigt.....
Laatst gewijzigd door edje op 12 apr 2007, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
RDFS1
500km gereden
500km gereden
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 mar 2007, 19:52
Locatie: limboland

Bericht door RDFS1 »

Wil toch als aanvulling : veiligheid meegeven.
Hou je hoofd erbij als je de uitlaat uitbrand,gooi er niet zo maar een hoop benzine in die je vervolgens aansteekt met een aansteker.
Waslijn

Bericht door Waslijn »

Ach joh kan geen kwaad :wink:
Gebruikersavatar
jerrow
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1179
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:15
Locatie: Sint-Truiden

Bericht door jerrow »

Kwam gisteren aan m'n 400 kilometer ingereden te hebben.

Heb ontkoold na eerste 200 kilometer, nu terug 200 kilometer gereden en weer ontkoold. Cilinderkop, en kopje van de zuiger. Merkbaar verschil moet ik zeggen. Er zat terug veel roet op de zuigerkop en cilinderkop. Nu terug een maatje sproeier kleiner gezet want m'n bougie was ook vuil van de kool. Van 110 naar 108(dt-sproeiers, de lange versie).

Vele beter, deze week nog eens een fatsoenlijke rit maken en dan m'n bougie nog eens "aflezen". :wink:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

vergeet de groef waar de segmenten inliggen niet he
when men were men, and helmets were for divers
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

dat gaat doorgaans uitstekend met een stukje van een gebroken segment..


ma wie heeft nu zoiets in huis right? :P
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
jerrow
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1179
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:15
Locatie: Sint-Truiden

Bericht door jerrow »

Ik zet een zachte koperen borstel op m'n boormachine en hopla, alles proper zonder schade. :P
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ik heb hier een industriele reiniger die de kool oplost!
nog aan het testen, maar blijkt volgens de eerste probeersels goed te werken!
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Daan1990
250km gereden
250km gereden
Berichten: 446
Lid geworden op: 08 aug 2008, 10:15
Locatie: Fort Worth, TX

Bericht door Daan1990 »

Ik heb bij onze grote vrienden op scooterfora(ums?) gelezen dat de HG gootsteenopstopper nog beter werkt dan uitbranden. Maar mijn pa zegt dat de uitlaat als een gek gaat roesten als je er gootsteenontstopper inflikkert. Komt door het zoutzuur zegt hij...
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

het gaat dus ook met abnet 50% en warm water..
klein wolkje corrosion blok er achterna wanneer ze terug droog is en klaar!

mijn ervaring met dat branden is dat je als het dan fijn verkoolt is, je nog steeds zou moeten kloppen om het eruit te krijgen..
dat geeft dan problemen met het opgehitte metaal, en voor je't weet, zit je met zo'n rotte wortel onder je bakje :P
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Als je je demper eruit trekt en hij ziet er zo uit is het ook niet goed:

Afbeelding

De demperwol kan eraf, die heeft echt geen nut. de gaatjes moeten vrij gemaakt, die zijn normaal iets van 6mm doorsnee en de pijp moet van voor naar achter helemaal vrij zijn. Vaak zitten er ook echt brokken in die de pijp afsluiten waardoor de brommer geen toeren wil maken.
Kijk eerst even in de FAQ.
Niekolaas
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jan 2011, 12:52
Locatie: Baexem

Bericht door Niekolaas »

Misschien een rare vraag maar, hoe te werk te gaan met ontkolen?
Bij mijn suzuki ts50 heb ik de uitlaat vol laten lopen en aangestoken.. Maar dat was niet echt een succes.

Is er geen andere manier om de uitlaat schoon te maken? ( uitlaat is +\- 200 km oud)
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Waarom zou je een uitlaat na 200km ontkolen? En volgens mijn staat in deze FAQ ook dat dat branden weinig tot geen effect heeft. Het enige dat je eigenlijk goed kunt ontkolen is de einddemper die darvoor even moet verwijderen. Als de uitlaat niet begrensd is en de motor goed afgesteld is, dan houdt een goed opgewarmde motor de uitlaat eigenlijk vazelf tamelijk schoon.
Kijk eerst even in de FAQ.
Niekolaas
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jan 2011, 12:52
Locatie: Baexem

Bericht door Niekolaas »

De reden is eigenlijk dat er veel troep uit de uitlaat komt.
Daarbij komt hij niet meer op toeren, dus ik verwacht dat hij verstopt zit.


Omtkolen is misschien dan het verkeerde woord, ik wil hem eigenlijk zuiver maken.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Gootsteenontstopper.
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie