Carburateur-onderdelen
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Carburateur-onderdelen
Edit: heb zelf een leesbare versie gemaakt zonder het forum uit verband te trekken
Mega-versies in veel MB's op aanvraag.
Er komen op dit forum veel vragen over slecht/niet-goed lopende brommers. Er wordt dan snel verwezen naar het afstellen van de carburateur en ontsteking.
Uit eigen en andermans ervaring blijkt, dat je soms kunt afstellen wat je wilt, maar dit dan nog steeds niet helpt. Er zitten dan soms de verkeerde onderdelen in de carburateur.
Leuk, zo'n schema van Mikuni, maar ik vond hem vrij lastig te begrijpen.
Vooral voor beginnend-sleutelaars is het soms lastig om het advies te kunnen begrijpen wat er nou precies afgesteld moet worden, wat waar hoort te zitten, en wat het allemaal precies is.
Dus ik ben zelf aan de slag gegaan met de onderdelen die ik heb, om een overzichtje te maken.
Om te beginnen de 16mm kabelchoke / stuurchoke, gebruikt op de oudere types
Verschillen tussen de 10 en 16mm kabelchoke / stuurchoke
Handchoke / trekchoke
16mm handchoke
Verschillen tussen de 10 en 16mm handchoke
Vergelijkingstabel 10 en 16mm
Mega-versies in veel MB's op aanvraag.
Er komen op dit forum veel vragen over slecht/niet-goed lopende brommers. Er wordt dan snel verwezen naar het afstellen van de carburateur en ontsteking.
Uit eigen en andermans ervaring blijkt, dat je soms kunt afstellen wat je wilt, maar dit dan nog steeds niet helpt. Er zitten dan soms de verkeerde onderdelen in de carburateur.
Leuk, zo'n schema van Mikuni, maar ik vond hem vrij lastig te begrijpen.
Vooral voor beginnend-sleutelaars is het soms lastig om het advies te kunnen begrijpen wat er nou precies afgesteld moet worden, wat waar hoort te zitten, en wat het allemaal precies is.
Dus ik ben zelf aan de slag gegaan met de onderdelen die ik heb, om een overzichtje te maken.
Om te beginnen de 16mm kabelchoke / stuurchoke, gebruikt op de oudere types
Verschillen tussen de 10 en 16mm kabelchoke / stuurchoke
Handchoke / trekchoke
16mm handchoke
Verschillen tussen de 10 en 16mm handchoke
Vergelijkingstabel 10 en 16mm
Laatst gewijzigd door Jeti op 08 apr 2013, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Ik heb wel meteen zelf een vraag over de onderdelen:
Volgens het schema gebruiken wij alleen E-4 en E-6 sproeierhouders. In mijn onderdelendoos, bestaande uit carburateurtjes die ik uit elkaar heb gehaald, heb ik voornamelijk E-8 zitten.
Weet iemand waar deze voor gebruikt worden? En wat hier eventueel de voordelen van zijn? En hoeveel verschil zal dit maken?
Volgens het schema gebruiken wij alleen E-4 en E-6 sproeierhouders. In mijn onderdelendoos, bestaande uit carburateurtjes die ik uit elkaar heb gehaald, heb ik voornamelijk E-8 zitten.
Weet iemand waar deze voor gebruikt worden? En wat hier eventueel de voordelen van zijn? En hoeveel verschil zal dit maken?
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Waar het mij om gaat is dat er even en pijltje naar het gaatje in de rand van de vlotterbak gemaakt wordt. Mensen met choke problemen weten echt nooit dat daar de startsproeier zit. Ik heb hem er nog nooit uit geprobeerd te halen, doorgeprikt heb ik ze vaak zat. Typisch gedrag bij een verstopte startsproeier is een brommer die bij een koude start afslaat als je aan het gas komt. Soms moet je hem wel een paar minuten laten lopen voor het gas een halve mm open mag.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14483
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
Vlotterbakje verwarmen en dan met het vlotterbakje op een stukje hout tikken, de sproeier val er dan zo uit.
Ps de open gezaagde vlotterbak is een imitatie.
Nu kan je duidelijk zien waar hij zit.
Kan je hier wat mee NIX
Ps de open gezaagde vlotterbak is een imitatie.
Nu kan je duidelijk zien waar hij zit.
Kan je hier wat mee NIX
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: Carburateur-onderdelen
marco schreef:[plaatje]
Ah, is dat de vlotternaald voor metalen vlotter?
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
Re: Carburateur-onderdelen
Ik heb diverse carbs liggen, maar de lange uitvoering ben ik niet tegen gekomen.
Wel plastic en bronzens/koperen vlotters doorelkaar.
Maakt het wat verschil?
Wel plastic en bronzens/koperen vlotters doorelkaar.
Maakt het wat verschil?
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Carburateur-onderdelen
De hoogte van de vlotters is verschillend.
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
Re: Carburateur-onderdelen
Okè, waren het alleen de eerste carbs met metalen vlotter en een lange vlotternaald?
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Carburateur-onderdelen
Ik heb de vlotters altijd gewoon door elkaar gebruikt.
- fizzie
- 500km gereden
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37
Re: Carburateur-onderdelen
Die lange zijn imi of voor een andere carb.
Ik heb begrepen dat Sjon nu de korte ook kan leveren.
Ik heb begrepen dat Sjon nu de korte ook kan leveren.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18324
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: Carburateur-onderdelen
Ik was wat carburateurs van mij aan het bekijken. Al mijn carburateurs hebben 110-E4 sproeierhouders.
Ik heb 2 verschillende 'maten' gasschuiven (voor 16mm carburateurs), 1,5 en 2,5.
Helaas doen de plaatjes het niet meer, zou graag willen weten wat het verschil nou is.
Ik heb 2 verschillende 'maten' gasschuiven (voor 16mm carburateurs), 1,5 en 2,5.
Helaas doen de plaatjes het niet meer, zou graag willen weten wat het verschil nou is.
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
Re: Carburateur-onderdelen
Tom,
De getallen die jij noemt hebben te maken met de afschuining van de gasschuif. Belangrijk voor het oppakken vanaf stationair naar iets meer gas geven. Lager getal = rijkere afstelling.
Er zou nog een 2.0 tussen moeten zitten.
De getallen die jij noemt hebben te maken met de afschuining van de gasschuif. Belangrijk voor het oppakken vanaf stationair naar iets meer gas geven. Lager getal = rijkere afstelling.
Er zou nog een 2.0 tussen moeten zitten.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18324
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: Carburateur-onderdelen
Ja klopt, ik weet dat ze met de vorm/afschuining te maken hebben.
Maar ben er al achter, de 2,5 komt uit een 10mm carburateur. Die is ook een stuk langer dan de 1,5 gasschuif (en de afschuining is ook duidelijk anders)
Maar ben er al achter, de 2,5 komt uit een 10mm carburateur. Die is ook een stuk langer dan de 1,5 gasschuif (en de afschuining is ook duidelijk anders)