Motorkeuring van je brommer

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Motorkeuring van je brommer

Bericht door NIX »

Als je legaal hard wil rijden, is het (om)keuren van je brommer naar motor een mogelijkheid. Onze oude FS1-tjes zijn tenslotte van voor '98. Bedenk wel dat je dan niet meer op de fietspaden mag en dat je een motorrijbewijs nodig hebt. In de huidige situatie waarbij je in het begin alleen maar op een hele lichte motorfiets mag rijden, is een flink opgevoerde brommer misschien zelfs wel een aantrekkelijker optie dan vroeger.

Hoe gaat het zijn werk?

Eisen motorfiets
Je moet zorgen dat de brommer aan de motoreisen voldoet zoals ze elders in deze FAQ staan aangegeven. Sommige brommers hebben geen groot/dimlicht en je hebt in de meeste gevallen een linkerspiegel nodig om maar wat te noemen. Denk ook aan remlicht een toeter en nummerplaatverlichting. De brommer moet ook harder lopen dan 55km/uur.

Specificaties
Je mag je brommer van meer cc's voorzien. Zelfs een sheriffblokje of Amerikaans 100cc blok zou mogelijk moeten zijn. Neem wel documentatie (bijvoorbeeld een workshopmanual of print van een folder) mee voor de specs van het gebruikte blokje of setup zodat je aannemelijk maakt hoeveel PK er op het kenteken moet en welke cilinderinhoud. Soms kan het verstandig zijn dat je laat zien dat je setup geen overkill is. Laat bijvoorbeeld zien dat de remmen en frame van een Sheriff of YG hetzelfde zijn als die van een FS1. Ook kan het helpen dat je een folder van een bamiversie van je FS1 meeneemt in 80 of 100cc uitvoering.

Bouwjaar
Je moet aantonen dat de brommer van voor '98 is door middel van een bouwjaarverklaring, buitenlandse papieren of andere documentatie. Mag gewoon internetinfo of een mail van Yamaha NL zijn.

Verkoopverklaring
Als je brommer al een kenteken heeft, dan is duidelijk dat ie van jou is, als het een ongekentekende brommer is, dan dien je de herkomst aan te tonen. Print een verkoopverklaring uit en vul hem in en laat een verkoper ondertekenen. Het maakt niet uit of er buitenlandse papieren bij zitten of dat er een typegoedkeur in zit. Voor een motorkeuring is een verkoopverklaring altijd noodzaak.

Buitenlands kenteken of niets
Als het een motorfietsje is met buitenlandse papieren, dan is kentekenen verder gemakkelijk. Andere motorfietsjes zonder papieren moeten vooral niet in een andere database voorkomen. De RDW controleert dat via eucaris. Vaak kun je ze gewoon vragen of ze voor je andere frames/fietsen even willen kijken of het een keurbaar project is. Als ze nergens geregistreerd staan, dan kan hij op NL kenteken. Hij zal dan eerst als brommerversie van de motor geregistreerd worden en dan meteen als oude brommer op motorplaat gezet worden. Deze route is dus alleen mogelijk voor motorfietsjes waarvan brommerversies bestaan die in de EU rijden. Voor echte motorfietsen zul je gewoon papieren nodig hebben. Als je een Engelse exportverklaring hebt, zal je aan de DVLA om een V5 moeten verzoeken. Je krijgt dan bericht dat ze die niet geven en dat heb je nodig voor de RDW. Het kost een beetje extra, maar dan kunnen ze je kenteken wel verder in orde maken.

Blauwe plaat
Fietsen van voor 1978 mogen een blauwe plaat voeren. Dat was tot een jaar geleden beperkt tot fietsen van voor 1973 als je die op NL plaat wilde zetten. Je moet wel aangeven dat je dat wil zodat je kenteken dat toestaat, een blauwe plaat heeft een andere lettercombinatie dan een gele.

Bescheiden
Ik doe alle papieren, documentatie en documenten netjes bij elkaar in een mapje, daar is de keurmeester doorgaans blij mee.

ID
Neem je rijbewijs mee, daar staat ook je burgerservicenummer op.

Keuringsstation
Het beste maak je een afspraak. Dat kan via de site, ikzelf doe het liever telefonisch, dan ben ik meestal vlotter aan de beurt dan de site je wil laten geloven. Bij het keuringsstation trek je een nummer en wacht je tot je aan de beurt bent. Zorg dat je op tijd bent en dat je je brommer vooraf nog even kunt laten draaien. Ik heb een keer op het laatst nog een bougie moeten wisselen. Neem wat klein reservespul zoals lampjes en dergelijke mee.

BPM
Als de brommer zowel technisch als qua documenten in orde is krijg je een papier dat je nodig hebt voor je BPM afdracht. Die zal in de meeste gevallen voor je klassieker motorfietsje 0,- bedragen. Vroeger kon je vervolgens naar naar het naastgelegen loket van de douane naar sinds 1 december 2009 helpen die gasten je niet meer met je BPM aangifte, sterker, je moet wel je aangifte daar inleveren, maar je mag thuis je BPM formulier downloaden, het invullen en dan weer terug naar de douane. Bedenk dat ze ook nog zich op de toonplicht mogen beroepen, dus je zou je fietsje ook nog mee moeten nemen. Beter print je een formulier (of 2, kun je nog eens wat verkeerd doen) uit van http://download.belastingdienst.nl/bela ... 0plfol.pdf . Invullen is prima zelf te doen, zeker omdat je vanwege de leeftijd van je machientje de helft mag overslaan. Dat scheelt een boel ergernis.

Reken op een euro of 180,- bij de RDW en nog eens 15-20 voor de nummerplaat.

Succes!
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie