Frame coaten/lakken/oplappen etc.

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Frame coaten/lakken/oplappen etc.

Bericht door NIX »

Je hebt een FS1 aangeschaft, maar als basis zou je het roestige frame (en achterbrug) graag als eerste van een mooi laagje duurzaam zwart voorzien. Je hebt dan de keuze tussen lak en coating.

Ik laat de candylak van de eerste series FS1's even buiten beschouwing. Ook ga ik niet in op het bijwerken met een kwast.

Lak
Lak wordt in de regel gespoten, dat kan door een vakman met een dure spuitinstallatie en 2 componentenlak (2K lak) en gewoon thuis, bij voorkeur in de badkamer (komt je moeder helaas altijd achter) met een spuitbusje, ook als 2K verkrijgbaar. Lak glimt altijd het mooist, maar is wat kwetsbaar, vandaar dat je ooit zwarte frame nu op zoveel plekken bruin geworden is. Daar is trouwens nog een reden voor: Yamaha was zo vriendelijk om geen grondlaag te gebruiken. Het zwart zit er gewoon direct op. Als je zelf aan de gang gaat, kun je nu mooi een laklaag opbouwen die wat langer meegaat en die zelfs wat meer bescherming biedt. Voor een gebruiksbrommr zou ik geen lak gebruiken, maar voor een ritten brommer en ori restauratie geeft lak het mooiste effect. Op lak is ook alles te zien, dus hou er rekening mee dat er mogelijk wat plekken weggeplamuurd moeten worden. Dit staat beschreven in de FAQ over kleurdelen. Voor de fanatiekelingen: http://ralkleuren.com/kleur.php?ralid=9005

Coating
Coating is eigenlijk poedercoaten. Je frame wordt electrisch geladen, er wordt een laag coat poeder tegenaan geblazen (het overtollige valt er gewoon af, dus geen kans op zakkers e.d.) en dan wordt het verhit, waardoor het poeder in elkaar vloeit tot 1 taaie laag die alles afdekt. Coating is behoorlijk hard en gaat lang mee. Voor een gebruiksbrommer is dit eigenlijk de beste optie en niet duurder dan lak. Coat kan alleen op kaal staal en is wat dikker dan lak en iets minder diep zwart, ook al wordt dat de laatste jaren steeds beter. Coating moet vooraf eerst gestraald worden en overal waar geen coating moet komen, moet afgeplakt met ducttape of dichtgeschroefd worden. Draad moet meestal na het coaten even met een tap opgefrist en de blokophanpunten moeten even kaal gemaakt (en ingevet) om weer massa te kunnen maken (anders geen vonk en geen licht). Let op dat je framenummer en typegoedkeur niet verdwijnen. Vaak gaat het goed, soms bij roest of een lompe straler wordt het erg wazig. Ik las er als er nog gekeurd moet worden een stripje plaat overheen dat ik met puntlassen vastzet, dan is het er zo weer af. Even het nummer zwartspuiten en alles is weer deftig.

Voorbewerking
Voor je je frame van een nieuw zwart jasje gaat voorzien, is het nu je kans om eerst alles te repareren wat de afgelopen 20-30 jaar versleten of gemold is. Laat schroefdraad opnieuw op de gewenste punten lassen, repareer scheuren en afgebroken steuntjes, ingeslagen aanslagen van het T-stuk en rempook, uitgelubberde bokogen en aangebrachte niet originele gaten en dergelijke. Denk ook aan je middenbok zelf en buig je steppenbalk even terug in model in een dikke bankschroef.

Je kunt op verschillende manieren voorbewerken. Je kunt je helemaal doodschuren, je kunt met afbijt aan de gang, je kunt stralen. Ik zou altijd een frame laten stralen. Diepe roest krijg je niet weggeschuurd en voor coating is stralen eigenlijk de enige manier om je spullen goed kaal te krijgen. 1 Tip: laat meteen alle andere spullen stralen die ook zwart gaan worden zoals: stuurplaat, tellerplaat, middenbok, steppenbalk beugels, etc. Buddybodem kan, (T-stuk zou ik heel goed aftapen of toch maar spuiten) delen als tank, oortjes en koplamp zijn erg teer, die zou ik laten glasparelen oid, anders is er teveel kans op vervorming. Bovendien zou ik zulke zichtdelen gespoten willen hebben vanwege het strakke effect.

En daarna
Na het stralen kun je kiezen wat je wil: coaten of lakken. Voor coaten ben je nu klaar, voor lak kun je nog kiezen tussen metalliseren of scoperen. Bij het eerste wordt er een laagje aluminium op gespoten tegen roest, bij het 2e een laagje zink. Galvaniseren kan, maar ik zou niet voor de thermische variant kiezen met ons dunne plaatstaal vanwege de kans op vervorming. Als je kiest voor gewoon goed gronden kan ook, zoals gezegd doe je het dan al beter dan Yamaha zelf.

Succes!
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

NIX schreef:Afbeelding

Vaak is het frame daar ook flink ingeslagen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie