Accu

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Accu

Bericht door NIX »

Je accu in de FS1 is de leverancier voor accesoires die gelijkstroom vragen of een plens stroom ineens nodig hebben of juist een hele gelijkmatige niet veel te hoge spanning, zoals de toeter, de knippers, je neutraallampje en je remlicht. Je accu wordt altijd opgeladen, of je nou met licht aan of met licht uit rijdt.

Laden
Het laadsysteem van je FS1 bestaat uit een laadspoeltje dat wisselspanning (een sinuskromme) geeft met flinke pieken, waarvan de negatieve pieken door de gelijkrichter worden tegengehouden. De postitieve pieken laden de accu bij, maar kunnen ook oplopen tot soms wel 30 of 40V. Dat lijkt waanzinning, maar die enorm hoge spanning duurt maar kort en er staat maar de helft van de tijd spanning op de laad draad omdat de negatieve pieken zoals gezegd worden tegengehouden.

Functie accu
De accu slaat de spanning op en werkt op deze manier als een soort buffer, die niet alleen de accessoires beschermd die direct op de accu zitten, maar ook de verlichting omdat de laadspanning van dezelfde spoel komt als het licht.

Storing
Als je accu niet in orde is of niet goed is aangesloten, of als de gelijkrichter kapot is, zal je merken dat de assecoires die op de accu zitten, het niet of slechter gaan doen. Ook zal je vaak merken dat je verlichting constant doorbrandt.

Installeren nieuwe accu
Nieuwe accu's moeten eerst gevuld worden met zuur. Dat haal je gewoon bij de garage of automaterialenzaak. Vaak wil men hem daar ook wel voor je vullen een en alvast een tijdje op de lader zetten. In principe zou het laatste niet nodig moeten zijn, maar vaak wordt het voor de zekerheid wel gedaan. Soms moet je na het vullen nog een keer met zuur bijvullen omdat het peil lager wordt als alle belletjes eruit zijn en het papier verzadigd is. Dit is echt de enige keer dat je met zuur aan de gang bent geweest met je accu. Als het peil zakt door het gebruik vul je alleen bij met demiwater. Let op: sommige accu's zijn met droog zuur gevuld. Accuzuur wordt poeder als alle H2O eruit ontleed is. Deze accu's vul je alleen met demiwater als je ze in gebruik neemt. Dit staat aangegeven op de verpakking. Als je toch met zuur vult, is je accu meteen een weggooi accu. Nog wat: accuzuur bijt en maakt enorme gaten in je kleren.

Onderhoud/bijvullen
Je accu heeft onderhoud nodig. Omdat de accu eigenlijk constant overladen wordt, gaat hij knalgas vormen. De opgeladen accu gaat het overschot aan laadstroom gebruiken om het water dat in het zuur zit, te ontleden in zuurstof en waterstof. Op zich geen probleem, dat waait er tijdens het rijden wel uit. Maar je zal wel merken dat de platen droog komen te staan. Wat doe je eraan? Heel simpel: je gaat naar de doe-het-zelf-zaak of de drogist of automaterialenzaak en haalt daar een fles gedestilleerd water, ook wel gedemineraliseerd of demi water genoemd. Daar vul je de accu weer mee bij tot het bovenste streepje. Eens per maand even kijken of hij weer aan de beurt is houdt je accu blij. Droge platen trekken krom en gaan kapot of maken sluiting, wat ten koste gaat van de werking. Vul niet bij met kraanwater, daar zitten mineralen in die de platen en het electroliet verontreinigen wat ten koste gaat van de capaciteit en levensduur. Ook gekookt water bevat nog steeds mineralen, want het is niet gedestilleerd, dus verdampt en afgevangen als pure H2O. Bijvullen doe je niet met zuur, dat moet alleen in een nieuwe accu.

Ontlading bij stilstand
Verder moet je weten dat een accu uit zichzelf ontlaadt. Ongeveer met 1V per maand. en 6V accuutje is dus na een half jaar leeg. Een opgeladen accu kan heel oud worden. Een deels ontladen accu heeft het zwaar, een lege accu overlijdt heel snel. Eigenlijk bijna vanaf het moment dat de laatste volt hem heeft verlaten. Als je dus niet of weinig rijdt in de winter, is het verstandig de accu aan de druppellader aan te sluiten of hem eens per maand een uurtje op de lader te zetten. Dan blijft ie heel.

Soorten
Er zijn naast lood/zuur accu's ook droge of gel accu's verkrijgbaar. Soms zitten ze zelfs in zaklampen bij een kruidvat of Lidl actie. Die zijn prima bruikbaar in onze FS1-tjes. Je moet alleen even zelf wat verloopstukjes maken omdat deze accutjes aangesloten worden met platte schuifjes. Ze hoeven niet afgevuld te worden, maar ook zij gaan dood in ontladen toestand.

Electrolietpeil
Als je merkt dat je electra doorbrandt of gek gaat doen, controleer dan niet alleen of het peil goed is en of de gelijkrichter alleen positieve gelijkspanning doorlaat, check ook de zekering in de rode draad en check de aansluitingen op corrosie of breuk. Kijk ook heel goed naar de bevestiging van de zwarte of blauwe draad op het frame. Die verbinding moet echt goed zijn, anders gaat je accu niet werken.
Laatst gewijzigd door NIX op 10 jan 2012, 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

YamaSam schreef:kan misschien ook wel wat over batterijën vertellen, (ben btw oa. Exide/tudor-dealer)

1. laadstroom voor een 12v systeem is 14.4V, 24v is 28.8V en 6v dus 7.2V

2. Gel heeft voor- maar ook nadelen:
+ze verdragen iets meer laadstroom vooralleer ze kapotgaan
+je mag ze zijdelings of zelfs ondersteboven monteren
-ze zijn duurder
-ze zijn niet te controleren of ze nog goed zijn, noch bij te vullen

3. Loodzuurbatterijën ook:
+cheap stuff
+door overspanning gaan ze 'leegkoken' maar dit is niet écht gevaarlijk zolang je zuurpeil boven het minimum blijft (bijvullen met gedestilleerd water)
-het zuur freet aan kleren, verf etc
-ze moeten in princiepe rechtop staan

4. Overvoltage is een killer altijd..
mijn fizzy geeft momenteel ook 25v, dat verdraagt geen enkele batterij
in princiepe zou een fs1 dus nooit boven de 7.2v mogen komen, om het systeem theoretisch gezond te houden..

5.ONoplaadbare batterijën blazen op of ontploffen wanneer ze geladen worden

6.wanneer een lege batterij geladen wordt, zal ze in aanvang veel stroom opnemen, naarmate ze voller komt, zal ze minder stroom opnemen van wat voorhande is. Een beetje gelijk een glas volgieten, begin vollebak en om écht vol vol te geraken, druppelgewijs naladen..
in zware systemen minderen ze dan de 14.4 tot 13.5 of zo om naar het einde gestager te laden (niet van toepassing op de fs1)

7. Een accu die leeg is (plat) heeft het zuur gebonden zitten op de loodplaten, laad je de batt op, dan maak je het zuur los van de platen en gaat het in het water zitten.. ontlaad je de batt, dan gaat het zuur weer richting platen

dus:platte batterij maakt zelden gaten in de kleren, een topvolle batterij al met z'n dampen

dus II: het helpt nooit om zuur bij op een batterij te doen, als ze al ooit gevuld is geweest (allereerste keer krijg je'r zuur bij) bij het koken kookt enkel het water eruit

8. Dan nog iets over Ampèreuur, op een batterij staat bv 95Ah 12V, daarmee weet je niks, erachter hoort tussen haakjes te staan op hoeveel uur (bv 5h) en batt. half zo sterk kan hetzelfde 95Ah/12V hebben op 20h
de "per uur" is dus een gevolg van de duurtijd waarover men meet..

sorry handy, maar batterijën waar dat niet opstaat kan ik niet inschatten
(ze zijn zeker bruikbaar voor de fs1 zenne, daar niet van, maar je kan ze niet vergelijken met andere)

ik zal es in m'n catalogen kijken of ik er kan aangeraken
(al ben ik allerminst happig om die te gaan verkopen, aangezien het laadsysteem meestal het probleem is bij brommers, en de kapotte batt een gevolg en geen oorzaak is)

schol (schone litanie weeral hé ;) )


Handyman schreef:Ik rijd met een lood-gel accu van 6V 4,5 Ah, te bestellen bij elke Handyman-winkel. (Sluikreclame !!)
Werkt perfect, onderhoudsvrij. Vraag naar Aswo-nummer 8040389, kost rond de 15 euro.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie