Oorzaken warmlopers

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Oorzaken warmlopers

Bericht door NIX »

warmlopers ontstaan omdat de cilinder en zuiger het te heet gehad hebben. Dat kan diverse oorzaken hebben:

- te kleine sproeier maar ook te grote sproeier
- te schraal gemengd, maar ook te rijk gemengd. Rijker dan 1:35 is zelden nodig
- te lang aaneen gereden met een nieuwe cilinderset. Die moet je gewoon de eerste paar keer net warm rijden en ze eerst helemaal af laten koelen.
- ontstekingstijdstip te vroeg of te laat
- gewoon niet inrijden maar lekker vlammen
- te grof geboorde cilinder. Ik heb zelf wel eens een cilinder laten boren die vervolgens vastliep omdat er zo gigantisch veel vijlsel tussen zuiger en cilinder zat dat dat een warmloper veroorzaakte. Ik start een brommer altijd een keer en haal daarna de cilinder eraf om te zien hoeveel metaal gruis erin zit. De hoonsporen zijn genoeg voor inrijden, de zuiger moet niet in de grijze smurrie zwemmen.
- teveel compressie. Rij een nieuwe cilinder in met een lagedrukkopje. Zeker met deze lage uitlaatpoort. Sommige imi zuigers komen erg hoog wat ook flink compressie oplevert.
- Te strak aangedraaide kopbouten, dat resulteert in 4 mooie vegen ter hoogte van de tapeinden
- Met hoge toeren het gas dicht draaien en dan lekker op de motor remmen

Zie ook:
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?p ... ht=#177311
http://jeep.off-road.com/dirtbike/tech/ ... 52428.html

En:
Triforce schreef:
edje schreef:over warmlopers

als een materiaal warm word, zet het uit. het ene materiaal zet harder uit dan het andere. Als je een warmloper krijgt, zette de zuiger sneller uit dan de cilinder. daardoor komt de zuiger klem te zitten in de cilinder. vandaar de krassen en vegen op de cilinderwand en de zuiger. dit uitzetten komt door zoals gezegt de warmte. Als alles goed is, dan word de zuiger niet zo warm dat hij te groot word voor de cilinder. dit gebeurt pas als de zuiger té warm word. dit kan komen door

-te klein sproeier
-te weinig of geen olie door de benzine
-te weinig zuigerspelling
-te weinig zuigerveerslotspelling
-te veel compressie
-te kleine squish
-te weinig of geen koeling
-te warme bougie
-te vroege onsteking
-arm mengsel door valse lucht
-nog niet goed ingelopen en dan doortrekken
-poorten die niet mooi afgewerkt zijn
-dichtgekoolde uitlaat
-te lichte tandwielverhouding, en daardoor dus steeds overtoeren
-te zware tandwielverhouding, en dus te weinig toeren maakt en te moeilijk heeft om op toeren te komen, geeft enorm veel warmte vrij


het verschil tussen warm en vastlopers
bij een vastloper dan zit de zuiger echt vast in de cilinder. de schade is vaak groter. een vastloper kan een extreme warmloper zijn, maar het kan ook dat er iets tussen de wand en de zuiger komt, zoals een zuigerveer of een pistonpenveertje
Laatst gewijzigd door NIX op 14 dec 2010, 14:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie