Beste methode voor het opbouwen van 'n FS1?

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aad
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1773
Lid geworden op: 03 mar 2007, 17:09
Locatie: Rijssen - Overijssel
Contacteer:

Beste methode voor het opbouwen van 'n FS1?

Bericht door Aad »

Dag allemaal,

Ik was eigelijk een beetje benieuwd wat jullie manier van opbouwen is, tot nu toe loop ik altijd 'n beetje te kl*ten, wat nou eerst, blok onder 't frame? wanneer de vork er in?

Als ik de beumer definitief op ga hangen was ik van plan om 't blok te monteren, vervolgens het frame op te hangen en dan alles er aan te monteren.

Maargoed, kom maar op met jullie volgorde en methoden om de lak niet te beschadigen!

Groeten, Aad
Yamaha FS1 3e9 | Yamaha FS1 GS special
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

rollend frame, blok, en als allerlaatse tank en kapjes
Gebruikersavatar
robertehendriks
100km gereden
100km gereden
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 jul 2009, 17:13
Locatie: leek

Bericht door robertehendriks »

Nou ja volgorde heb ik ook niet echt, hoeft ook niet denk ik.
begin met de bedrading en de andere dingen waar je later moeilijk bij kan komen.
Zoals eerst achterrem stang, remlichtschakelaar en remafstellen, en dan pas je uitlaat monteren.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Frame en brug, veren en achterwiel. Middenbok, balhoofd, vork, voorwiel, koplamp en oren, stuur, spatboarden, tellers, armaturen, achterlicht, accurekje, bedrading, blok, kabels, rempook, uitlaat, tank, zadel.

Ongeveer. Ophangen doe ik nooit.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Bericht door fs1man »

Het hangt er een beetje vanaf als alle onderdelen er zijn en er hoeft niets meer gehaald of gespoten te worden, dan is ophangen een goede methoden.
Hoe doe ik het meestal.
1.Ik begin met de standaard onder het frame te zetten (lees middenbok) met veer en halve maan.
2.Dan monteer ik het balhoofd met de 38 kogeltjes en het beugeltje voor de frame beugels.
3.Nu monteer ik de achterbrug het bescherm rubber en de schokdempers. Het frame Kan nu met ingeklapte middenbok stevig op een tafel staan.
4.Ik monteer nu het knipperlicht relais ik trek de bedrading voor het achterlicht achter knipperlichten en remlicht en trek de bedrading naar beneden voor de remlichtschakelaar.
5.Nu is het tijd voor de hoofd draadboom, even uitgaande van een zijcontact voeg ik een draad toe voor de remlichtschakelaar van voor.
6.Nu gaat de bobine er in en ik leg de hoofd draadboom er in.
7.Nu monteer ik het achterspatbord het achterlicht en de achterknipperlichten en de claxon op het balhoofd.
8.Nu kan het contactslot worden gemonteerd en de bedrading bij de accu aangesloten worden.
Als ik in deze fase zit doe ik altijd even een check of alles werkt ik monteer de voorknippers even op het beugeltje van de framebeugels en pak een stuurbediening van een dx sluit alles aan en test de knippers, claxon (houd de bediening unit wel op metaal moet massa maken voor de claxon) De blauwe draad stop ik even in de bruine stekker nu kan ik ook de verlichting controleren, de licht blauwe draad van neutraal even aan massa nu heb je de elektra allemaal getest.
9.Nu gaat het achterwiel er in om wat extra gewicht achter te krijgen.
10.De brommer staat nu op de middenbok nog steeds op tafel.
11.Nu kan de motor er onder eerst de onderste as er in dan de bedrading door het frame naar de accu ruimte
Nu het blok op zijn plaats brengen en de midden as er in en de onderste as er weer uit.
12 Nu plaats ik het rubber van het luchtfilter op het frame.
13.Ik pak het aanzuigrubber voor het luchtfilter en doe de benzineslang door het gaatje van het aanzuigrubber.
het zelfde doe ik met de vacúumslang.
14.Nu monteer ik de aanzuigslang met de 4 kleine schroefjes op het motorblok.
15.Nu monteer ik het luchtfilterhuis en met een schaarkrikje breng ik de motor in de juiste positie zodat het luchtfilterhuis
mooi aansluit op het rubber op het frame het luchtfilter element en de deksels kunnen nu gemonteerd worden.
16.Nu monteer ik de zijstandaard en zet het blokmet alle bouten vast bij de midden bevestiging monteer ik rechts meteen
het beugeltje voor de remlichtschakelaar.
17.Het rempedaal heb ik al voorbereid de remstang zit al geborgd en de stabilisator van het achterwiel zit ook al handvast met een kroonmoer.
18.Het rempedaal word gemonteerd let er op dat je het veetje van de remlichtschakelaar er nu ook in doet en de clip op de midden bok niet vergeet.
Bevestig de remstang verder maar stel hem nog niet af.
19. Nu is het tijd voor de ketting monteer hem en breng m op de juiste spanning met de kettingspanners.
20.Monteer nu het ketting randje en draai het wiel om te zien of de ketting niet aanloopt op het ketting randje.
Als de ketting aanloopt stel dan met de bevestiging schroefjes het randje af of bij immi buig het randje in model.
21.Het achterwiel kan nu vast gedraaid worden en de rem kan afgesteld worden, vergeet niet de stabilisator vast te draaien en te borgen.
22.Nu monteer ik de kickstarter en de uitlaat en zet deze meteen vast let op wel eerst de uitlaat en dan de kickstarter omdat deze anders mischien de uitlaat raakt.
23.Nu monteer ik de framebeugels en het stuurslot.
24.Zet nu het schaarkrikje weer onder het motorblok en monteer de voorpoten.
25.schuif nu de metalen vorkafdekking met het rubber en de lampoor ringen over de vork en stel ze af met
de lampooren.
26 Monteer nu de lampooren en de stuurplaat en de middelste schroef van de stuurplaat (nog niet vast zetten)
27.Vul nu de voorvork met olie en plaats de keeringen.
28.Heb je een zijcontact dan monteer je nu de stuurklemmen.
28a.Heb je een boven contact dan monteer je nu de afsluitschroeven bovenop je voorpoten let wel op dat je meteen je lampooren goed zet.
29.Monteer nu de draadboom van je teller lampjes in de teller en monteer de teller op de tellerplaat.
29a Bij een boven contact monteer je nu ook het contactslot.
30.Monteer nu de boomerang tellerplaat en stel de lamporen goed af De stuurplaat schroeven kunnen nu alledrie
vast gezet worden.
30a.Bij een bovencontact steek je nu de stuurklemmen door de tellerplaat en zet deze vast, ook hier kunnen de 3 stuurplaat
schroeven nu vast gezet worden.
31.Bij trommelrem monteer je nu het voorspatbord, bij schijfrem monteer je nu het voorspatbord en de remklauw.
32.Nu kan het voorwiel er in let op dat bij een trommelrem wiel met de rem rechts de km teller aandrijfring er in zit.
Bij een schijfrem let op dat de remblokken er in zitten het wiel kan vast gezet worden.
33.Nu kan het stuur gemonteerd worden bij een oud type trommelrem moet eerst de bedrading door het stuur gevoerd worden en de gaskabel gemonteerd worden omdat bij dit type de bedienings units maar op 1 manier kunnen monteer ik deze altijd helemaal af incl. handvaten voordat het stuur op de brommer gaat.
33a.Bij de schijfrem modellen en de 2ru monteer je eerst het stuur en dan pas de bediening units.
34.Bij trommelrem monteer je nu de voorremkabel en de km tellerkabel, bij schijrem eveneens de km teller kabel maar
hier monteer je nu de remslang en de leiding, en zet deze vast op het balhoofd en de voorpoot.
35.Nu heb je twee keuzes je kunt nu de koppeling kabel en de choke kabel monteren en even los laten hangen.
Maar ik monteer nu eerst het koppeling carter en het versnellings pookje en stel de koppeling af.
36.Nu monteer ik de traparmen en de trappers en het ketting kastje.
37.Ik sluit nu de gaskabel en de chokekabel aan maar stel nog niks af.
38.Nu monteer ik de voorknipperlichten en voer de bedrading in de koplamp.
39.Nadat ik de koplamp vast heb gezet sluit ik de bedrading in de koplamp aan en maak de koplamp dicht.
40.Nu monteer ik de accuplaat,het riempje en de accu.
41.Nu kan de tank er op en de buddyzit.
42. Als laatste monteer ik de zijkappen.
43.De brommer is nu klaar om gestart te worden, loopt hij dan stel ik m af.
44. is de brommer goed afgesteld dan monteer ik het u rubber het ronde rubbertje en de carburateur deksel.
45.Nu schuif ik her rubber bovenop de carburateur op zijn plaats en monteer de veer om het rubber.
46.Bij een schijfrem moet je nu de rem ontluchten.
47.Monteer de kentekenplaat en je kunt gaan proefrijden.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
1j5
500km gereden
500km gereden
Berichten: 842
Lid geworden op: 11 mar 2007, 07:37
Locatie: sebaldeburen

Bericht door 1j5 »

gewoon je boeren verstand gebruiken ,kan verschillen of je een brug hebt of niet

Eerst het frame met brug ,dan geef je hem poten en zet je de wielen er in

Het blok als laatste
Plaats reactie