Blokrevisie (incl. foto's!)

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Blokrevisie (incl. foto's!)

Bericht door Niels »

Laatst gewijzigd door Niels op 05 feb 2007, 19:57, 13 keer totaal gewijzigd.
edje

Bericht door edje »

even een paar tips:

Maak eerst het primaire tandwiel los en dan pas de koppeling. Anderom is bijna niet te doen en van de zuigerstop ben ik geen fan bij deze krachten. Van het tegenhouden van de poelie nog minder, daar je je kruk waarschijnlijk tordeert. Het makkelijkst hou je de kruk tegen door een los kruktandwiel op de tandwielen te leggen, dan draait niets meer mee.
- het verwijderen van het primaire tandwiel:

zet de as waar het voortanwiel op zit in een grote bankschroef, zet de bak in zijn vier. nu kun je met een goede zeskantdop (19 of 17mm) de moer los draaien. laat de moer op de as zitten voor het verwijderen van de koppeling (zie volgende tip)

-het verwijderen van de koppeling

verwijder het koppelingsdeksel door de vier boutjes los te draaien. verwijder de platen anders vallen ze er toch maar uit :lol: , nu zie je de moer die de koppeling op zijn plaats houdt. pak een oud stuk doek en doe deze tussen het primair tandwiel en de koppeling. draai nu de koppeling een stukje en je zult merken dat de koppeling nu niet meer draait. je kunt nu de moer verwijderen met een zeskant dop (19mm). Soms moet je een verlengstuk gebruiken om dat je anders de pootjes vernielt.

Waarom die doek? Meestal draai je die er zelfs van 6-dubbele spijkerstof toch nog doorheen. Niet goed voor je lagers en carters. Laat de boel lekker in de eerder beschreven bankschroef zitten, dan draai je de moer in de koppeling ook gemakkelijk los. Met de spijkerstofmethode krijg je bovendien de koppeling niet los, daarvoor moet je de bak tegen houden. Blokje onder de brommer laten hangen en in de 4 zetten en dan je voet op de rem gaat ook prima

Lagers: viewtopic.php?f=6&t=248
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Bericht door fs-ael »

ik laat de kleine schakel vork gewoon in elkaar zitten en zet de bak er
in zen geheel in terug

verder mooie faq met goede foto`s
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Martijn

Bericht door Martijn »

moet er nog een speciaal soort vloeibare pakking tussen ?

Anders ren ik vandaag even naar een brommerzaak om een huis tuin keuken vloeibarepakking te halen :)

Alle vloeibare pakking is in principe goed voor de middencarters. Ik zou alleen die gele meuk in tubes niet pakken, want die wordt keihard en gaat bijna altijd lekken. Siliconen spul in tubes (vaak blauw of oranje) is altijd goed, de taaie bruine drab uit een potje ook.
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

NIX schreef:Die vriezer is echt niet nodig, jongens. Linkercarter opwarmen op kookplaat of verfstripper, lager erin leggen. Linkerlager opwarmen (eventueel inclusief carter) tap lichtjes in olien, kruk in lager laten zakken en aantikken, af laten koelen.
Rechtercarter opwarmen, zitting iets inolien en rechterlager erin leggen, aantikken.
Bak in linkercarter leggen.
Pakking (DUN NONDEJU!) aanbrengen, eventueel rechterlager iets opwarmen, is vaak niet eens nodig.
Beetje olie op rechtertap en primaire bakas (koppelingsas) en rechtercarter over de tap laten zakken, voelen of alle assen netjes in de lagers vallen en of de pasbussen mooi passen, aantikken, schroeven met iets vet indraaien, alles vastdraaien met slagschroevendraaier (niet vastslaan, aandraaien) en dan met een hamer links en rechts een tik op de kruktaps naar binnen, dan is alles gezet. Nu moet de kruk lekker soepel de poepel draaien.

Klaar is je blokje, nu kun je verder met keerringen, assen en koppeling, e.d.


zo dan
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Wel zorgen dat het lager lang genoeg verhit is anders blijft je krukas halverwege steken.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Maten van de blokbouten:

Carters:

2x M6 30mm
1x M6 45mm
3x M6 50mm
2x M6 55mm
3x M6 60mm
1x M6 65mm

Koppelingsdeksel:

4x M6 20mm (carburateurdeksel)
6x M6 30mm
1x M6 40mm


Vliegwieldeksel:

2x M4 10mm (ontstekingsdeksel)
1x M6 40mm
3x M6 50mm

Membraam: 6x M6 15mm

Keeringhouder: 3x M6 15mm

Afdekplaatje lager: 2x M6 10mm

Grondplaat: 2x M5 12mm

Aanzuigrubber: 4xM4 10mm
Laatst gewijzigd door marco op 13 feb 2018, 21:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Yamaha Sheriff 1981
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Dankzij m'n vader geleerd:

Om de koppeling te verwijderen kan je ook een dop 15 op de as van het voortandwiel zetten. Zet daar een omhaal of iets dergelijks in zorg dat die vast zit.
Dan kan je de koppeling zo los draaien. Wel handig om het blok op z'n kop te doen, dan drukt het zichzelf vast ;)
Plaats reactie