Het afstellen van de carburateur
Geplaatst: 25 feb 2008, 15:28
Artikel is ge-edit en samengevoegd met andere carb topics.
Het stellen van een carburateur is voor sommigen abacadabra. In deze FAQ wordt geprobeerd uitleg te geven hoe de carb werkt, wat de stelmogelijkheden en procedures zijn, symptomen van verkeerde afstelling en je wat inzicht in de werking te geven, zodat je zelf je carb kunt stellen. De meest gemaakte fouten zijn: stellen aan een vervuilde dichtgeslibte carb, stellen met de verkeerde mogelijkheid of stellen bij een motor waarvan de ontsteking verkeerd staat. Zie de ontstekingsfaq voor het stellen van de onsteking, anders gaat het stellen van je carb weinig nut hebben.
Stelmogelijkheden
Op je carburateur zitten twee schroefjes die van belang zijn bij het afstellen van de carburateur. Dit zijn de luchtstelschroef en de stationair stelschroef. Zie het plaatje dat hieronder gepost is voor de positie van de verschillende onderdelen. Voor de rest moet je de hoofdsproeier weten te vinden. Deze zit onderin de carb geschroefd en de vlotterbak moet om erbij te kunnen er even afgeschroefd.
Basisafstelling
Alvorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat motor loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en vervolgens anderhalve slag uit, hierdoor is deze afstelmogelijk niet meer op de verkeerde wijze van invloed op de rest van de afstelling. Vervolgens draai je de stationairstelschroef zover in of uit dat de motor rustig loopt. Vanuit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburateur.
Volgorde
Het afstellen van de carburateur bestaat uit drie delen, de hoofdsproeier, de gasnaald en de stationairafstelling. Als eerste zet je enkele basisafstellingen goed, dan ga je na waar aanpassing nodig is. In tegenstelling tot wat iedereen denkt, is het erg belangrijk om eerst de luchtsproeier op de basisafstelling te zetten. Die heeft namelijk invloed op het hele toerenbereik, maar verkeerde afstelling kan een motor zijn die of niet stationair wil lopen, of te rijk of te arm blijft staan bij volgas. Daarna kun je de hoofdsproeier en de gasnaald gaan stellen.
Voor je gaat stellen en prutsen
Ook is het erg belangrijk om zeker te weten of de carb in orde is. De vlotter moet niet lek zijn, moet er goedom in zitten (latere types dus met het koperen stukje boven) en alle sproeiers, kanaaltjes en luchtgaten moeten goed vrij zijn. Blaas alles door, spuit het schoon met remreiniger, laat hele ernstige of eigenwijze gevallen ultrasoon reinigen, controleer de stationairsproeier die naast de hoofdsproeier zit en ook de startsproeier die in de rand van de vlotterbak zit. Ze kunnen er allemaal uitgedraaid worden met een heel fijn schroevendraaiertje en je staat ervan te kijken hoe dichtgekoekt ze kunnen zijn of hoeveel prut er kan zitten. Bekijk ook de sproeierhouder, die heeft een rij gaatjes in de zijkant voor de remlucht. Die zitten soms dicht met witte kalkachtige aanslag. Met een haar uit een staalborstel of gerafelde binnenkabel pruts je ze lekker schoon. Het afstellen van een vervuilde of defecte carb is vrij zinloos. Neem niet aan dat hij schoon is, controleer het.
Hoofdafstelling
De hoofdafstelling gebeurt door het kiezen van de juiste maat hoofdsproeier. Een grotere maat hoofdsproeier betekent een sproeier met een groter gat, hierdoor kan er meer benzine door stromen. Je hebt verschillende maatvoeringen, zie het topic over sproeiers. Let daar goed op bij het halen van een sproeier! Tijdens deze FAQ ga ik van mikuni maten uit.
Wat regel je eigenlijk
We beginnen met de standaardafstelling van de luchtschroef, dit omdat een foute stand invloed op alle ander afstellingen heeft. Daarna gaan we verder met de hoofdsproeier. De hoofdsproeier regelt voornamelijk het mengsel bij vol gas. Bij kwart- en 3/4 gas heeft de gasnaald de grootste invloed. Van stationair tot kwartgas doet de afschuining van je carb het meeste werk, maar blijf daar gewoon van af, daar heb ik nog nooit een FS1 verkeerd op zien draaien. Stationair stel je als laatste nog eens fijn af. De stationaissproeier zelf daar blijven we ook vanaf, alleen controleren of deze niet verstopt zit.
Hoofdsproeier
Het afstellen van de hoofdsproeier is een simpel maar toch tijd rovend karweitje. Als eerste moet je er voor zorgen dat je motor al goed loopt. Als de motor warm is ga je een stukje rijden(5-10km) en terwijl je vol gas in de hoogste versnelling rijdt knijp je de koppeling in en draai je het contact slot om. Het is van het grootste belang dat je de koppeling niet meer los laat tot dat je stil staat. Het zal je als snel opvallen dat het tegenvalt om tegelijkertijd de koppeling in te knijpen en het contact slot om te draaien. Een maal tot stilstand kun je ter plek de bougie uit de cilinderkop draaien (denk er aan, hij is warm) of in de vrij naar huis toe 'rollen' en daar de bougie verwijderen.
Nu we de bougie hebben verwijderd, kunnen we het bougiebeeld gaan bekijken. Aan het bougie beeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige, beroete zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een wittige elektrode betekend een te arm mengsel. Het is goed als de bougie ddobkerbruin tot koffie met een klein beetje melk is. je mengsel is dan aan de rijke kant, maar dat moet met een FS1 die het nogal gauw erg heet krijgt.
Als je de hoofd sproeier hebt gewisseld moet je de motor weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeier wijzigingen. Vervolgens herhaal je de al eerder beschreven stappen totdat er een koffie bruin bougie beeld tot stand komt, Let op, een te kleine sproeier is verantwoordelijk voor 99% alle vastlopers! Met een te arm mengsel wordt de motor heel snel heel heet!.
Gasnaald werking
Nu de hoofdafstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de gasnaald. Als je de gasschuif uit je carburateur haalt zul je zien dat de gasnaald door een veerring en een borgclipje worden vast gehouden. Raak deze twee kleine onder delen niet kwijt! Het scheelt je namelijk een fietstocht door de regen naar de lokale brommer boer. Maar oké, we gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaardstand zetten. Als je de gasnaald uit de gasschuif haalt zie je dat er 5 groeven in zitten. Door het borgclipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald in hoogte. Zet hem in de middelste groef, dan staat hij in 95% van de gevallen goed.
Door je gasnaald hoger te zetten, sluit hij de naaldsproeier (zo heet de sproeierhouder eigenlijk) minder af omdat hij conisch is en er dus een dunner deel in de opening hangt. Hang je de naald lager, dan zit het dikkere deel in het gaatje en kan er dus minder brandstof langs.
De sproeierhouder heeft naast de functie van sproeierhouder en naaldsproeier nog een functie: hij laat de menglucht bij de brandstof. er komt dus niet 100% benzine langs de naald omhoog, het is al een beetje voorgemengd.
Gasnaald afstellen
Met de standaardafstelling zet je de gasnaald en de gasschuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden. Je haalt dezelfde truc uit als met de hoofdsproeier, maar dan halfgas. Lees de bougie. Als je naald te laag staat en het mengsel te arm is, dan zal je brommer bij gas opendraaien afslaan en slecht oppakken. Je moet dan echt spelen met de handle om hem in toeren te laten klimmen. Dodelijk voor een FS1, een warmloper bij halfgas zit eraan te komen. Pakt hij onbelast wel goed op, maar bokt of aarzelt hij na afremmen op de motor en weer gas geven, dan staat hij te rijk en dus te hoog. Bij sommige snelle setups en 60cc's is het heel soms nodig de naald een groefje hoger te hangen (dus clipje 1 groef naar beneden), maar eigenlijk zet je de naald zelden uit het midden.
Luchtschroef fijnafstellen
Als laatste gaan we de luchtstelschroef fijnafstellen. Deze zorgt voor een goede stationairloop. Afstellen doen we ook bij warme motor. Voor de luchtstelschroef is ook een standaard afstelling, helemaal dicht en dan anderhalve slag uit. Start de motor, draai hem warm en draai de stationairschroef zover in of uit dat hij blijft lopen. Draai het schroefje nu een 8e slag in of uit en luister naar het toerental. Gaat hij harder lopen, dan kijk je of hij met nog 1/8e slag nog harder wil lopen. Draai de stationair schroef weer in tot dat de motor rustig, maar wel constant loopt. Soms moet je dit nog eens herhalen. Een klein tikje bij draaien kan vaak net genoeg zijn. Soms moet je dit herhalen. als het goed is zit je nu tussen de 1,25 - 1,75 slag uit. Zit je dichtter, dan is waarschijnlijk je stationoairsproeier verstopt. Zit je veel verder uit, kijk of er wel een stationair sproeier aanwezig is.
samengevat
· Hoofdsproeier kiezen voor volgas.
· Gasnaald afstellen voor halfgas.
· Luchtschroef afstellen voor stationairmengsel
· Lees je bougie
Symptomen verkeerde afstelling
Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: armere afstelling.
Symptomen te rijke afstelling =
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
-soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlak voor de powerband
-bokken bij gas openen voor hij oppakt
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat
Inhouden (bluuuuuh geluid) = DIT IS NIET VERZUIPEN!! iedereen denkt van wel omdat het zo BLUHHHH klinkt maar het mengsel ontbrand gewoon niet, omdat het te arm is. Ook als je maar heel voorzichtig gas kan geven omdat ie anders afslaat is een arm mengsel situatie.
symptomen van te arme afstelling =
-Maakt wel gewoon veel toeren,trekt hard door enzo
-BLuuh geluid
-lastige gasreactie, blijft in toeren hangen
-lastig/niet starten als hij koud is
-Loopt bij koude motor vaak heel hoog stationair
-cilinder slijt als een gek.
Als laatste
Een andere methode om snel te checken of de carb te rijk of te arm staat is volgas rijden en dan de kraan dicht zetten. Gaat ie even harder voor hij afslaat, dan zit je te rijk. Je kunt ook de choke opentrekken bij volgas rijden. Gaat ie daar even harder van voor hij verzuipt, dan sta je te arm.
Stotteren als je brommer koud is is normaal, heb je dit niet, dan is er kans dat je met een te kleine sproeier rijdt of dat je startsproeier dicht zit. Heb je je choke nooit nodig, dan is je afstelling waarschijnlijk te rijk.
Als je je brommer harder kunt laten lopen door de luchtschroef verder in of uit te draaien, dan heb je een te kleine of te grote hoofdsproeier en dus je bougie niet goed gelezen. Meestal kom je dan uit op een afstelling van minder dan een slag uit of meer dan 2.
Blijft de brommer na gasgeven in toeren hangen en krijg je dit met afstellen niet weg, dan heb je mogelijk last van valse lucht. Check of de carb vastgeschroefd zit, of het membraamspruitstuk wel vastzit op het carter en of het membraam wel vast zit op het spruitstuk en check de linkerkeerring achter de ontsteking. Een vette ontsteking is ook een indicatie dat die keerring op is.
Check ook of de ontluchting slangetjes van de vlotterbak niet ergens afgekneld zijn. Als die slangetjes er niet opzitten geen ramp, maar check of alles vrij kan ademen.
Sommige originele brommers hebben een neorm dun aanzuigrubber van filter naar blok gemonteerd zitten. Vervang dit voor een dik rubber. Dat dunne pijpje smoort als de ziekte.
http://www.honda-dax.com/technical/carb-ne.html
Het stellen van een carburateur is voor sommigen abacadabra. In deze FAQ wordt geprobeerd uitleg te geven hoe de carb werkt, wat de stelmogelijkheden en procedures zijn, symptomen van verkeerde afstelling en je wat inzicht in de werking te geven, zodat je zelf je carb kunt stellen. De meest gemaakte fouten zijn: stellen aan een vervuilde dichtgeslibte carb, stellen met de verkeerde mogelijkheid of stellen bij een motor waarvan de ontsteking verkeerd staat. Zie de ontstekingsfaq voor het stellen van de onsteking, anders gaat het stellen van je carb weinig nut hebben.
Stelmogelijkheden
Op je carburateur zitten twee schroefjes die van belang zijn bij het afstellen van de carburateur. Dit zijn de luchtstelschroef en de stationair stelschroef. Zie het plaatje dat hieronder gepost is voor de positie van de verschillende onderdelen. Voor de rest moet je de hoofdsproeier weten te vinden. Deze zit onderin de carb geschroefd en de vlotterbak moet om erbij te kunnen er even afgeschroefd.
Basisafstelling
Alvorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat motor loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en vervolgens anderhalve slag uit, hierdoor is deze afstelmogelijk niet meer op de verkeerde wijze van invloed op de rest van de afstelling. Vervolgens draai je de stationairstelschroef zover in of uit dat de motor rustig loopt. Vanuit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburateur.
Volgorde
Het afstellen van de carburateur bestaat uit drie delen, de hoofdsproeier, de gasnaald en de stationairafstelling. Als eerste zet je enkele basisafstellingen goed, dan ga je na waar aanpassing nodig is. In tegenstelling tot wat iedereen denkt, is het erg belangrijk om eerst de luchtsproeier op de basisafstelling te zetten. Die heeft namelijk invloed op het hele toerenbereik, maar verkeerde afstelling kan een motor zijn die of niet stationair wil lopen, of te rijk of te arm blijft staan bij volgas. Daarna kun je de hoofdsproeier en de gasnaald gaan stellen.
Voor je gaat stellen en prutsen
Ook is het erg belangrijk om zeker te weten of de carb in orde is. De vlotter moet niet lek zijn, moet er goedom in zitten (latere types dus met het koperen stukje boven) en alle sproeiers, kanaaltjes en luchtgaten moeten goed vrij zijn. Blaas alles door, spuit het schoon met remreiniger, laat hele ernstige of eigenwijze gevallen ultrasoon reinigen, controleer de stationairsproeier die naast de hoofdsproeier zit en ook de startsproeier die in de rand van de vlotterbak zit. Ze kunnen er allemaal uitgedraaid worden met een heel fijn schroevendraaiertje en je staat ervan te kijken hoe dichtgekoekt ze kunnen zijn of hoeveel prut er kan zitten. Bekijk ook de sproeierhouder, die heeft een rij gaatjes in de zijkant voor de remlucht. Die zitten soms dicht met witte kalkachtige aanslag. Met een haar uit een staalborstel of gerafelde binnenkabel pruts je ze lekker schoon. Het afstellen van een vervuilde of defecte carb is vrij zinloos. Neem niet aan dat hij schoon is, controleer het.
Hoofdafstelling
De hoofdafstelling gebeurt door het kiezen van de juiste maat hoofdsproeier. Een grotere maat hoofdsproeier betekent een sproeier met een groter gat, hierdoor kan er meer benzine door stromen. Je hebt verschillende maatvoeringen, zie het topic over sproeiers. Let daar goed op bij het halen van een sproeier! Tijdens deze FAQ ga ik van mikuni maten uit.
Wat regel je eigenlijk
We beginnen met de standaardafstelling van de luchtschroef, dit omdat een foute stand invloed op alle ander afstellingen heeft. Daarna gaan we verder met de hoofdsproeier. De hoofdsproeier regelt voornamelijk het mengsel bij vol gas. Bij kwart- en 3/4 gas heeft de gasnaald de grootste invloed. Van stationair tot kwartgas doet de afschuining van je carb het meeste werk, maar blijf daar gewoon van af, daar heb ik nog nooit een FS1 verkeerd op zien draaien. Stationair stel je als laatste nog eens fijn af. De stationaissproeier zelf daar blijven we ook vanaf, alleen controleren of deze niet verstopt zit.
Hoofdsproeier
Het afstellen van de hoofdsproeier is een simpel maar toch tijd rovend karweitje. Als eerste moet je er voor zorgen dat je motor al goed loopt. Als de motor warm is ga je een stukje rijden(5-10km) en terwijl je vol gas in de hoogste versnelling rijdt knijp je de koppeling in en draai je het contact slot om. Het is van het grootste belang dat je de koppeling niet meer los laat tot dat je stil staat. Het zal je als snel opvallen dat het tegenvalt om tegelijkertijd de koppeling in te knijpen en het contact slot om te draaien. Een maal tot stilstand kun je ter plek de bougie uit de cilinderkop draaien (denk er aan, hij is warm) of in de vrij naar huis toe 'rollen' en daar de bougie verwijderen.
Nu we de bougie hebben verwijderd, kunnen we het bougiebeeld gaan bekijken. Aan het bougie beeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige, beroete zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een wittige elektrode betekend een te arm mengsel. Het is goed als de bougie ddobkerbruin tot koffie met een klein beetje melk is. je mengsel is dan aan de rijke kant, maar dat moet met een FS1 die het nogal gauw erg heet krijgt.
Als je de hoofd sproeier hebt gewisseld moet je de motor weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeier wijzigingen. Vervolgens herhaal je de al eerder beschreven stappen totdat er een koffie bruin bougie beeld tot stand komt, Let op, een te kleine sproeier is verantwoordelijk voor 99% alle vastlopers! Met een te arm mengsel wordt de motor heel snel heel heet!.
Gasnaald werking
Nu de hoofdafstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de gasnaald. Als je de gasschuif uit je carburateur haalt zul je zien dat de gasnaald door een veerring en een borgclipje worden vast gehouden. Raak deze twee kleine onder delen niet kwijt! Het scheelt je namelijk een fietstocht door de regen naar de lokale brommer boer. Maar oké, we gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaardstand zetten. Als je de gasnaald uit de gasschuif haalt zie je dat er 5 groeven in zitten. Door het borgclipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald in hoogte. Zet hem in de middelste groef, dan staat hij in 95% van de gevallen goed.
Door je gasnaald hoger te zetten, sluit hij de naaldsproeier (zo heet de sproeierhouder eigenlijk) minder af omdat hij conisch is en er dus een dunner deel in de opening hangt. Hang je de naald lager, dan zit het dikkere deel in het gaatje en kan er dus minder brandstof langs.
De sproeierhouder heeft naast de functie van sproeierhouder en naaldsproeier nog een functie: hij laat de menglucht bij de brandstof. er komt dus niet 100% benzine langs de naald omhoog, het is al een beetje voorgemengd.
Gasnaald afstellen
Met de standaardafstelling zet je de gasnaald en de gasschuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden. Je haalt dezelfde truc uit als met de hoofdsproeier, maar dan halfgas. Lees de bougie. Als je naald te laag staat en het mengsel te arm is, dan zal je brommer bij gas opendraaien afslaan en slecht oppakken. Je moet dan echt spelen met de handle om hem in toeren te laten klimmen. Dodelijk voor een FS1, een warmloper bij halfgas zit eraan te komen. Pakt hij onbelast wel goed op, maar bokt of aarzelt hij na afremmen op de motor en weer gas geven, dan staat hij te rijk en dus te hoog. Bij sommige snelle setups en 60cc's is het heel soms nodig de naald een groefje hoger te hangen (dus clipje 1 groef naar beneden), maar eigenlijk zet je de naald zelden uit het midden.
Luchtschroef fijnafstellen
Als laatste gaan we de luchtstelschroef fijnafstellen. Deze zorgt voor een goede stationairloop. Afstellen doen we ook bij warme motor. Voor de luchtstelschroef is ook een standaard afstelling, helemaal dicht en dan anderhalve slag uit. Start de motor, draai hem warm en draai de stationairschroef zover in of uit dat hij blijft lopen. Draai het schroefje nu een 8e slag in of uit en luister naar het toerental. Gaat hij harder lopen, dan kijk je of hij met nog 1/8e slag nog harder wil lopen. Draai de stationair schroef weer in tot dat de motor rustig, maar wel constant loopt. Soms moet je dit nog eens herhalen. Een klein tikje bij draaien kan vaak net genoeg zijn. Soms moet je dit herhalen. als het goed is zit je nu tussen de 1,25 - 1,75 slag uit. Zit je dichtter, dan is waarschijnlijk je stationoairsproeier verstopt. Zit je veel verder uit, kijk of er wel een stationair sproeier aanwezig is.
samengevat
· Hoofdsproeier kiezen voor volgas.
· Gasnaald afstellen voor halfgas.
· Luchtschroef afstellen voor stationairmengsel
· Lees je bougie
Symptomen verkeerde afstelling
Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: armere afstelling.
Symptomen te rijke afstelling =
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
-soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlak voor de powerband
-bokken bij gas openen voor hij oppakt
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat
Inhouden (bluuuuuh geluid) = DIT IS NIET VERZUIPEN!! iedereen denkt van wel omdat het zo BLUHHHH klinkt maar het mengsel ontbrand gewoon niet, omdat het te arm is. Ook als je maar heel voorzichtig gas kan geven omdat ie anders afslaat is een arm mengsel situatie.
symptomen van te arme afstelling =
-Maakt wel gewoon veel toeren,trekt hard door enzo
-BLuuh geluid
-lastige gasreactie, blijft in toeren hangen
-lastig/niet starten als hij koud is
-Loopt bij koude motor vaak heel hoog stationair
-cilinder slijt als een gek.
Als laatste
Een andere methode om snel te checken of de carb te rijk of te arm staat is volgas rijden en dan de kraan dicht zetten. Gaat ie even harder voor hij afslaat, dan zit je te rijk. Je kunt ook de choke opentrekken bij volgas rijden. Gaat ie daar even harder van voor hij verzuipt, dan sta je te arm.
Stotteren als je brommer koud is is normaal, heb je dit niet, dan is er kans dat je met een te kleine sproeier rijdt of dat je startsproeier dicht zit. Heb je je choke nooit nodig, dan is je afstelling waarschijnlijk te rijk.
Als je je brommer harder kunt laten lopen door de luchtschroef verder in of uit te draaien, dan heb je een te kleine of te grote hoofdsproeier en dus je bougie niet goed gelezen. Meestal kom je dan uit op een afstelling van minder dan een slag uit of meer dan 2.
Blijft de brommer na gasgeven in toeren hangen en krijg je dit met afstellen niet weg, dan heb je mogelijk last van valse lucht. Check of de carb vastgeschroefd zit, of het membraamspruitstuk wel vastzit op het carter en of het membraam wel vast zit op het spruitstuk en check de linkerkeerring achter de ontsteking. Een vette ontsteking is ook een indicatie dat die keerring op is.
Check ook of de ontluchting slangetjes van de vlotterbak niet ergens afgekneld zijn. Als die slangetjes er niet opzitten geen ramp, maar check of alles vrij kan ademen.
Sommige originele brommers hebben een neorm dun aanzuigrubber van filter naar blok gemonteerd zitten. Vervang dit voor een dik rubber. Dat dunne pijpje smoort als de ziekte.
http://www.honda-dax.com/technical/carb-ne.html