turbo fs1
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9573
- Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
- Locatie: Bolt'n City
- Contacteer:
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18323
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
niels16 schreef:inder daad maar als je een soortgelijk iets maakt
zoals dit
http://www.colorshop.nl/gogreener/Go_Greener_Tekst.html
kijk naar de plaatje ik heb deze presentatie gezien
en het werkt echt en zon turbine is vrij moelijk te realiseren maar als
je dit in je inlaatsysteem bouwt kun je daar vast merkbaar profijt van hebbe
Whaha dat is de turbonator, dat is een ding van het niveau wondermiddelen van tell-sell. Als je er in wilt geloven,prima, maar het werkt voor geen kloot.
Alsje in die cyclone/turbonator geloofd, is dit mss ook iets voor je
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TOYOTA-E ... ccessories
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 100km gereden
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:14
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
electro-slipkoppeling met een planetaire vertraging was het idee toen, maar verder dan een paar wilde schetsen en berekeningen is dat niet gegaan.
het is trouwens ook de foute kant van de turbine, deze is mooi en licht maar onbruikbaar voor turbine gebruik,
je moet als je dat wil doen, doe lelijke, zware kant van de turbo hebben
ook kan je het werkingstoerental van een turbine pas ontdekken als het draait
rechtstreeks op de krukas gaat je piston dan waarschijnlijk in een baan om de aarde
ik had ook nog een ander FS1plan liggen dat wel zou moeten werken,
maar daar moet ik eerst nog even de loterij voor winnen
het is trouwens ook de foute kant van de turbine, deze is mooi en licht maar onbruikbaar voor turbine gebruik,
je moet als je dat wil doen, doe lelijke, zware kant van de turbo hebben
ook kan je het werkingstoerental van een turbine pas ontdekken als het draait
rechtstreeks op de krukas gaat je piston dan waarschijnlijk in een baan om de aarde
ik had ook nog een ander FS1plan liggen dat wel zou moeten werken,
maar daar moet ik eerst nog even de loterij voor winnen
when men were men, and helmets were for divers
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
een turboprop zou je wél een nette weerstandsvermindering kunnen leveren van 10.000 tot pakweg 20.000 toeren
plan was van de uitstroom de cilinder te laten koelen, en de stuwing de krukas te laten 'helpen'
theoretisch zou dat moeten kunnen
na wat rekenwerk zat ik aan een prijs van €15.000 om het te proberen...
edit: kraantjeswater bleek een verdienstelijkere poging
plan was van de uitstroom de cilinder te laten koelen, en de stuwing de krukas te laten 'helpen'
theoretisch zou dat moeten kunnen
na wat rekenwerk zat ik aan een prijs van €15.000 om het te proberen...
edit: kraantjeswater bleek een verdienstelijkere poging
when men were men, and helmets were for divers
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
- Locatie: Tuitjenhorn
- Contacteer:
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18323
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Wat ik er van begrijp is dat de opzet is om de turbine kant van een turbo (dus niet de compressorkant, die je hier ziet) te verbinden met een vertanding/reductie aan de krukas van een FS1. De turbine zal dan als extra aandrijving van de motor dienen (dwz het is een zelfstandige turbine, die de motor aandrijft, dus met eigen brandstof inspuiting )
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
niels16 schreef:inder daad maar als je een soortgelijk iets maakt
zoals dit
http://www.colorshop.nl/gogreener/Go_Greener_Tekst.html
kijk naar de plaatje ik heb deze presentatie gezien
en het werkt echt en zon turbine is vrij moelijk te realiseren maar als
je dit in je inlaatsysteem bouwt kun je daar vast merkbaar profijt van hebbe
dat is geen van beide
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
bij een turbo die je op een gewone wagen vindt, drijft het uitlaatgas een molen aan (turbinekant) die molen is rechtstreeks verbonden met een ander type molen die lucht samendrukt (compressorkant). Die luchtdruk wordt op de luchtinlaat van de motor gezet. Das een turbo dan.
we willen een turbine maken, dus iets doen draaien door de uitzetting (volumevergroting) van brandstof. 'Vangen' van druk, gebeurt bij een turbo in het uitlaatgedeelte. Je kan dus vrij eenvoudig van een turbo een turbine maken, door de ingang (kwam van motoruitlaat) dicht te maken, er een injector en een ontsteking in te bouwen. Nu maakt dat 'schoepenrad' kamers, en ergens in het gesloten gedeelte is de ontploffing het beste 'gevangen' (meeste overgebrachte kracht) Komt er dus op aan van op de juiste plaats de vonk te zetten, zodat bij de opkomst van de druk, je in de goede 'kamer' zit. (net als voorontsteking 2T) Dit werkt pas op een bepaald toerental, je moet een zekere snelheid hebben, om van 'kamers' te kunnen spreken.
Daarom zie je ze ook dikwijls met een bladblazer of zo opgstart worden.
Dit voorgaande werkt, en werd al dikwijls door hobbyïsten gedaan. Wat heb je dan? Een schoepenrad dat wreed snel draait, aangestuwd door één of andere verstuifbare drijfstof. In de jaren twintig, bij de uitvinding van de helicopter hebben ze hier zeer hard op gezocht. Een pistonmotor woog namelijk veel teveel met alle bijkomende onderdelen. Na enkele turbine experimenten bleek het toerental onbruikbaar. Geen enkele koppeling of vertanding kon deze kracht 'temmen' en overbrengen op wat men wilde doen bewegen. Toen zijn ze bij de power-prop, of heliprop uitgekomen. De turbine zelf wordt met rust gelaten, en niet mechanisch verbonden, maar het debiet van de uitlaatstroom wordt gebruikt. De luchtdruk dus eigenlijk. Die kan je netjes gedoseerd aanwenden (beetje zoals je hand dieper of minderdiep in stromend water steken)
Praktisch gezien op de fs1 zou je dus een onafhankelijke turbine moeten hebben (+/- €10.000) en een schoepenrad op je krukas (turboturbine) En een klep die de druk op die turbine kan regelen. Dan help je de krukas met de uitlaatdruk van je turbine. Dat moet werken, net als een U8 tour of duty helicopter
Het is echt niet zó moeilijk te maken, het kost enkel bakken vol geld omdat het zo'n technisch hoogstaand materiaal is..
we willen een turbine maken, dus iets doen draaien door de uitzetting (volumevergroting) van brandstof. 'Vangen' van druk, gebeurt bij een turbo in het uitlaatgedeelte. Je kan dus vrij eenvoudig van een turbo een turbine maken, door de ingang (kwam van motoruitlaat) dicht te maken, er een injector en een ontsteking in te bouwen. Nu maakt dat 'schoepenrad' kamers, en ergens in het gesloten gedeelte is de ontploffing het beste 'gevangen' (meeste overgebrachte kracht) Komt er dus op aan van op de juiste plaats de vonk te zetten, zodat bij de opkomst van de druk, je in de goede 'kamer' zit. (net als voorontsteking 2T) Dit werkt pas op een bepaald toerental, je moet een zekere snelheid hebben, om van 'kamers' te kunnen spreken.
Daarom zie je ze ook dikwijls met een bladblazer of zo opgstart worden.
Dit voorgaande werkt, en werd al dikwijls door hobbyïsten gedaan. Wat heb je dan? Een schoepenrad dat wreed snel draait, aangestuwd door één of andere verstuifbare drijfstof. In de jaren twintig, bij de uitvinding van de helicopter hebben ze hier zeer hard op gezocht. Een pistonmotor woog namelijk veel teveel met alle bijkomende onderdelen. Na enkele turbine experimenten bleek het toerental onbruikbaar. Geen enkele koppeling of vertanding kon deze kracht 'temmen' en overbrengen op wat men wilde doen bewegen. Toen zijn ze bij de power-prop, of heliprop uitgekomen. De turbine zelf wordt met rust gelaten, en niet mechanisch verbonden, maar het debiet van de uitlaatstroom wordt gebruikt. De luchtdruk dus eigenlijk. Die kan je netjes gedoseerd aanwenden (beetje zoals je hand dieper of minderdiep in stromend water steken)
Praktisch gezien op de fs1 zou je dus een onafhankelijke turbine moeten hebben (+/- €10.000) en een schoepenrad op je krukas (turboturbine) En een klep die de druk op die turbine kan regelen. Dan help je de krukas met de uitlaatdruk van je turbine. Dat moet werken, net als een U8 tour of duty helicopter
Het is echt niet zó moeilijk te maken, het kost enkel bakken vol geld omdat het zo'n technisch hoogstaand materiaal is..
when men were men, and helmets were for divers
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
mpro09 schreef:niels16 schreef:inder daad maar als je een soortgelijk iets maakt
zoals dit
http://www.colorshop.nl/gogreener/Go_Greener_Tekst.html
kijk naar de plaatje ik heb deze presentatie gezien
en het werkt echt en zon turbine is vrij moelijk te realiseren maar als
je dit in je inlaatsysteem bouwt kun je daar vast merkbaar profijt van hebbe
dat is geen van beide
dat is een typisch 'ikverhandelookwat.nl' -spul
je verhakselt je mengsel wat om zogezegd een groter contactoppervlak en dus meeropbrengst te hebben
zal wel iets doen, maar het is geen 'aandrijfprinciepe'
when men were men, and helmets were for divers
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18323
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Alleen ik vraag me af, als je al zo ver bent, of je gewoon niet beter een turbine onder je fs1 kan hangen, want ik heb het idee dat de normale FS1 motor dus echt de beperkende factor wordt Als je zoveel geld hebt is het leuker om een kleine bruikbare turbo te maken/ontwikkelen die toegepast kan worden op kleine motoren (dus met een inhoud van tussen de 50 en 125cc ofzo ), zodat je echt serieus met drukvulling kan gaan spelen