Led lampjes

Opvoeren en modificeren van de FS1
paull
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1381
Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
Locatie: Zwolle

Bericht door paull »

Ha, het toch echt zo. je contact op de laatste stand en je achterlciht zou het moeten doen. Er zit niet voor de grap een accu in, deze slaat stroom op zodat je die voor je achterlicht kan gebruiken als de motor uit is :wink:
nl-terror-poesje
100km gereden
100km gereden
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:14

Bericht door nl-terror-poesje »

ooh daarom ik dacht dat ie erin zat om leeg te zijn.
bij mij gaat het accuzuur er gewoon uit ookal loopt ie 10 seconden.
paull
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1381
Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
Locatie: Zwolle

Bericht door paull »

Hehe nee hij moet wel degelijk vol zijn :P
nl-terror-poesje
100km gereden
100km gereden
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:14

Bericht door nl-terror-poesje »

miss moet k hem dan volgende keer vullen tot de max :roll:
paull
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1381
Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
Locatie: Zwolle

Bericht door paull »

nee tussen min en max :wink:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

als je fs1 in tien minuten draaien zo'n batterij leegkookt,
dan wil ik je laadsysteem metteen kopen voor m'n nevenprojectje :mrgreen:
when men were men, and helmets were for divers
paull
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1381
Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
Locatie: Zwolle

Bericht door paull »

ronny schreef:oke succes als het gelukt is of je hebt nog vragen hoor ik het wel
:)


Oke als ik ga meten hoeveel volt eruit komt met de zenerdidoe eraan is er geen spanningsverschil, het blijft 8v wat ik niet moet hebben......
Gebruikersavatar
ronny
100km gereden
100km gereden
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 mar 2008, 21:23
Locatie: rijen

Bericht door ronny »

paull schreef:
ronny schreef:oke succes als het gelukt is of je hebt nog vragen hoor ik het wel
:)


Oke als ik ga meten hoeveel volt eruit komt met de zenerdidoe eraan is er geen spanningsverschil, het blijft 8v wat ik niet moet hebben......

wat voor zenerdiode heb je gebruikt dan
Gebruikersavatar
ronny
100km gereden
100km gereden
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 mar 2008, 21:23
Locatie: rijen

Bericht door ronny »

dat achterlicht verhaal waar jullie het over hebben was dat geen andere topic ?
:?
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Hans W schreef:Je hebt met sperspanning te maken als het wisselspanning is, dan is de maximale spanning waarmee die wisselt 5V
maar dat maakt bij jou niet uit omdat een accu gelijkspanning afgeeft


Haha, nee man!
De sperspanning is de spanning waaronder de LED de stroom spert en waarbij de LED brandt.

LED staat voor Light Emitting Diode, en als je een beetje wat van elektrotechniek weet dan weet je misschien wel dat een diode een soort deur is, die bij een bepaald potentiaalverschil (spanning) opengaat, waardoor er stroom door kan lopen. Dit is bij een gemiddelde diode ongeveer 0,7V.
Bij een LED is dit dus ook het geval, maar is die waarde veel lager omdat een LED liever niet de werking moet hebben van een diode, maar van een lampje.

Als je ze aansluit moet je even kijken wat je maximale spanning is die op de polen van je achterlich komt te staan en daarbij bereken je dan de weerstand, zodat er 20mA door je LED loopt (20mA is meestal de nominale stroom voor een 5mm LED).
Je zet dan de LED's in serie met een weerstand, en die weerstanden knoop je dan aan elkaar op de + en de kathodes (korte pootje) van de LED's maak je ook aan elkaar en die sluit je aan op de -.
De weerstand kan je met de wet van ohm berekenen:
Je weet je voedingsspanning.
Daar trek je de spanningval van de LED vanaf (omdat je de spanning over de weerstand wilt weten).
Bijvoorbeeld een LED met een spanningval van 1,9V trek je af van 6V voedingsspanning, dat is dan 4,1V.
Nu kan je de weerstand berekenen bij 20mA: (R=U/I) 4,1/0,02 = 205 Ohm.
Omdat je een parallelschakeling hebt geldt dit voor alle LEDs.

Je zou het ook anders aan kunnen pakken, door 1 weerstand te gebruiken (goedkoper) met meerdere LED's in serie, maar als er dan 1 kapot gaat doet de rest het ook niet meer...
Je moet dan wel de spanningsvallen bij elkaar optellen, dus als er bijvoorbeeld over een LEDje 1,9V valt kan je er op een 6V accu niet meer dan 3 LEDs in serie aansluiten + je moet de voorschakelweerstand anders berekenen.
Je kijkt ook hier wat de spanningsval over de LEDs en deze trek je van de voedingsspanning af, dus als je die 3 LEDs op de 6V aansluit, dan hou je een spanning van 0,3V over die over de weerstand moet vallen.
De stroom moet wel weer 20mA zijn, en daarmee bereken je je weerstand. Dat zou in dit geval zijn: (R=U/I) 0,3/0,02 = 15 Ohm.

Combineren van de bovenste 2 kan natuurlijk ook.
Laatst gewijzigd door Niels op 10 jan 2009, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

ronny schreef:ik heb mijn 3e9 kompleet omgebouwd naar led verlichting inc koplamp omdat
de lichtspoel van mijn hpi maar heel weinig vermogen leverd
als je een zenerdiode er tussen zet kan je ook zorgen dat je niet boven de 6volt uit komt
dit is een handig hulpmiddeltje om weerstanden uit te rekenen
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
:wink:


Is dat gelukt ja?
Ik heb daar laatst eens mijn gedachten over laten gaan en het bleek wel te kunnen, maar het kostte iets van 90 euro :?
Ik rijd altijd met verlichting en ik vind dat HPI een k*tlichtspoel heeft daarvoor, je kan dan niks met normale verlichting.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Triforce schreef:als ik hem op de lichtstand zet wel, maar gewoon aan zonder verlichting doet hij het niet


Hier ook, en het is inderdaad vanaf 3E9.
Alle FS1's die ik tot nu toe heb en heb gehad + alles wat ik tot nu toe heb gezien werkten volgens die regel.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Die van Falko anders niet, en daar zit gewoon een onverknipte kabelboom in van een 1J5
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Vaag, dan is er misschien verschil tussen de landen ofzo?
Ik heb een Duitse 468 en daar is het niet zo.
Ben had het ook niet op zijn 468.
Alle 2RU's die ik heb gezien hadden het allemaal wel :?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

En toen mijn kabelboom nog naar behoren functioneerde, was dat ook niet :P die was gewoon volgens de originele schema's aangesloten/gemaakt
Plaats reactie